VR-battles, Robothonden en programmeerchallenges op Informaticabeurs | UCLL

Op vrijdag 21 september vond de eerste IT-beurs voor ongeveer 400 eerstejaars UCLL-studenten informatica plaats op Campus Proximus! Dit event kadert in een gloednieuwe introductieweek voor deze technologiestudenten. Het opzet is daarbij niet enkel inzetten op werving door innovatie maar ook op studiesucces.

Opleidingsverantwoordelijke van de nieuwe bachelor Applied Computer Science Sebastiaan Boussauw. "We willen hiermee erg motiverend tonen waar hun toekomst zoal kan liggen. Deze introductieweek kadert zo in een breder verhaal; we zetten in op teambuilding, klassen, studentenverenigingen en toekomstmogelijkheden.” 

Op en naast het digitale speelveld

Een zeer populaire stand bleek die van Gamified, deel van De Cronos groep. Ze toonden met tal van bewegingsgames, waaronder VR-battles en BLINK-pro behendigheidstrainer, welke mogelijkheden technologiestudenten hebben op entertainmentvlak.

 Dieter Smedts, Managing partner van Gamified:  “We staan hier met vanuit de Cronos group, een grote IT-groep, dus veel mogelijkheden voor de studenten later. We verzamelen met Gamified IT en entertainment op een plaats. Daarom komen wij hier nu een inleiding geven aan de studenten van wat er allemaal mogelijk is met technologie, in ons geval vooral gelinkt aan entertainment. En ja, ze warm maken voor exercise-games én de Cronos groep (lacht).”

 

 

De plaats van innovatie en technologie naast het digitale speelveld kwam ook in de kijker. Nadat voetbalclub OH Leuven vorig jaar scoorde via een samenwerking met informatica-studenten, waren ze er ook bij de eerste editie van deze beurs bij. Via een FIFA-battle tegen OHL-spelers of elkaar konden ze ook tickets winnen om binnenkort op de fysieke tribunes plaats te nemen.

“E-sports is voor OHL onder andere een manier om de community rond de club te vergroten," deelt Jelle Coussement van OHL. "Een evenement zoals dit zorgt ervoor dat we IT-studenten kunnen aanspreken met wat ze doen in hun vrije tijd. We hopen ze natuurlijk ook eens te mogen verwelkomen bij een live wedstrijd.” 

Door en voor studenten

Het evenement focuste niet alleen op studenten inspireren en motiveren maar ook op de communities door en voor studenten die hen op weg kunnen helpen tijdens hun studies. 

"Het leuke voor de studenten is vooral dat ze nu op een ludieke manier kennis kunnen maken met de IT-wereld en wat er allemaal wel of niet binnen mogelijk is," deelt Opleidingsverantwoordelijke van de graduaten Informatica, Pieterjan De Feyter. "Zo wordt hun creativiteit en goesting geprikkeld, wat uiteraard leidt tot betere studieresultaten. (lacht) We willen de studenten altijd enthousiast zien: ze kunnen veel verwezenlijken en er ook plezier uit halen."  Dat enthousiasme delen ook de studentenverenigingen.

 

Studentenkring Diana en studentenvereniging ISW verwelkomden de studenten dan ook graag op hun standen. Ilse Buster van studentenkring Diana vat waarom aansluiten bij een studentenkring een meerwaarde is samen als; "Diana, dat is vrienden voor het leven maken, maar ook hulp bij je studies!" 

"Studentenverenigingen zoals deze zijn voor studenten én ook door studenten. Als je een leuk project in gedachten hebt, maar je zit wat vast en je weet niet waar je het moet zetten hebben we servers en zet het daar maar op," aldus  Jesse Storms van ISW. "We kunnen nu Corona achter de rug is terug LAN-parties doen, studenten helpen als ze bijvoorbeeld iets willen uitproberen met cloud computing of systeembeheer. Maar zoals we hier tonen horen ook SMASH-battles en retro games erbij."
 

Toekomstmogelijkheden in onderzoek

UCLL's eigen onderzoekscel Digital Solutions van UCLL Research & Expertise bracht de studenten ook een stapje bij de nieuwste innovaties en hoe ze daar zelf aan kunnen meewerken. 

"Studenten kunnen sowieso bij ons terecht om samen te werken aan projecten met innovatieve technologie zoals VR, AR, robotica, drones, IEG scans (brainwaves gebruiken als inputsignaal)," aldus David Vandenbroeck, Researcher bij onderzoekscel Digital Solutions van UCLL Research & Expertise.

"We zijn ook sterk verbonden aan de Informatica-opleidingen en veel bezig met projecten die we samen met studenten doen. Het is ook altijd tof om de nieuwe lichting te zien en heel veel studenten die interesse toonden in de toepassingen die ze kunnen maken met software en bij ons de hardware te zien die daarbij komt op iets langere termijn."

Naast onderzoekscel Digital Solutions, was ook TWA: De Wetenschapsacademie erbij. Ook zij zijn deel van Research en expertise, maar focussen op edugames en de jongste generaties warm maken voor STEM, waaronder programmeren. De studenten informatica kunnen in hun studies samen met hen werken aan proefjes voor leerlingen van de lagere school. Ze ondervonden meteen hoe zoiets in elkaar steekt, via programmeerchallenges met kleine robot-auto's. 

Future-proof? De studenten aan het woord

Die interesse toonde zich ook in de reacties van de aanwezige studenten. Maya Martens, Eerstejaarsstudent Toegepaste Informatica, deelt haar ervaring: “Ik heb zeker interesse gekregen om in de toekomst zelf aan de slag te gaan met ondezoeksprojecten. Ze brachten bijvoorbeeld een VR-loopband en robothonden mee als toepassingen en ik zie het nu zitten om ook aan zoiets te werken.”

Ook medestudent Daan Parmentier vond de kennismaking met toekomstmogelijkheden geslaagd:Inderdaad, die robothond vond ik ook geweldig interessant. Ik heb er ook veel over bijgeleerd en veel vragen over gesteld. Ook de VR-game van Gamified vond ik de moeite waard. Nu wil ik ook wel aan zo'n zaken meewerken, vroeger had ik daar zelfs nooit aan gedacht.

Ontdek de informatica-opleidingen

Met dank aan

Cronos Group

De Cronos Group is een uitgesproken voorbeeld van innovatief ondernemerschap. Ze ondersteunen zo innovatieve bedrijven, zoals Gamified die aanwezig was op dit event. 

Bij Gamified maak je kennis met verschillende experiences die technologie, sport en entertainment combineren tot next level experiences. Ready? Set. Go!

OH Leuven

Oud-Heverlee Leuven is een voetbalclub uit Oud-Heverlee en Leuven. De club met stamnummer 18 ontstond uit de fusie van een aantal oude Leuvense clubs. 

OHL Community wil een positieve impact hebben op de lokale gemeenschap door de kracht van voetbal en de werking van OH Leuven te gebruiken als hefboom bij het aanpakken van lokale maatschappelijke uitdagingen. 

 

UCLL Research & Expertise

Digital Solutions beschouwt het als haar missie om opkomende maatschappelijke en technologische evoluties in informatica en digitalisering te assimileren en hierbij maatschappelijk relevante toepassingsdomeinen in beeld te brengen met het oog op inzetbaarheid.

Daarnaast willen ze de digitale transformatie in onze bedrijven en samenleving praktisch en duurzaam te ondersteunen om welvaartcreatie te verankeren.

TWA: De Wetenschapsacademie

De missie van TWA is STE(A)M-talenten laten ontkiemen en klaarstomen voor de maatschappelijke uitdagingen van morgen.

Daarvoor creëerden ze een uitgebreid en divers STE(A)M-aanbod, zowel voor de vrije tijd, voor bedrijven als voor scholen. Met dit aanbod willen we jongeren en kinderen van 4 tot 14 jaar aansporen om hun talent voor en interesse in STE(A)M te ontdekken. 

Studentenkring Diana

Door de jaren heen is Diana uitgegroeid tot een vereniging die zich niet alleen engageert voor de feestelijke kant van het studentenleven, maar ook voor vele andere facetten van het leven waar de student van vandaag mee in contact komt. Zo bieden ze ook sport- en cultuuractiviteiten aan, organiseren wij jaarlijks een galabal en verzorgen wij ook een warm onthaal voor eerstejaarsstudenten aan ons departement.

Studentenvereniging ISW

Informatica studentenwerking is een vereniging vóór en dóór studenten die graag bezig zijn met informatica.

We geven studenten de kans om hun kennis met andere studenten te delen en enorm veel ervaring op te doen. ISW tracht deze ervaring en kennis zo veel mogelijk te bundelen, om zo te komen tot een hele waaier aan diensten en activiteiten, die we aanbieden aan studenten.