Overslaan en naar de inhoud gaan

Postgraduaat Oplossingsgericht
begeleiden en hulpverlenen

Het postgraduaat "Oplossingsgericht begeleiden en hulpverlenen" is gebaseerd op de methodiek die werd ontwikkeld door Steve de Shazer en Insoo Kim Berg van het Brief Therapy Centre in Milwaukee (VS.). In dit model staat het respect voor de unieke krachten, mogelijkheden en hulpbronnen van elke cliënt, leerling, team en hulpverlener centraal. Vertrekkende van de veranderwens van de cliënt of de leerling ga je op zoek naar een specifiek en zinvol perspectief. De aanpak bij oplossingsgericht werken verschilt van de meeste andere therapievormen. De methodiek concentreert zich immers niet zo zeer op het uitvergroten van de problemen van de cliënt, maar wel op diens oplossingsstrategieën. En dat werkt!

Deze werkwijze kan je  toepassen, krachtig en effectief in diverse sectoren van de hulpverlening en in het onderwijs. Ze heeft intussen haar efficiëntie bij een grote variatie aan problemen bewezen. De ‘officiële’ term “oplossingsgericht” is misschien wat ongelukkig gekozen. Het gaat er immers niet om dat je oplossingen gaat suggereren of aangeven. Het is veeleer een systematische en methodische aanpak die de cliënt en/of leerling in staat stelt zijn krachten en hulpbronnen te ontdekken. Als hulpverlener of begeleider bouw je hierop verder en zet je de krachten in richting doel van de cliënt.. We spreken daarom liever over doelgericht/perspectiefgericht werken.

Dankzij onze internationale contacten krijg je de unieke kans om gerenommeerde buitenlandse gastdocenten en auteurs aan het werk te zien. Zo werken we o.a. samen met BRIEF London, een wereldwijd toonaangevend centrum voor oplossingsgerichte therapie en training.

De juiste data voor 2021-2022 vind je bij praktische info.

Indien je vragen of interesse hebt voor 2021-2022 dan kan je zeker al contact opnemen met Elke Gybels via elke.gybels [at] ucll.be

voor deelnemers uit nederland

Accreditatie voor dit postgraduaat is goedgekeurd door de accreditatiecommissie van de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd.
Het accreditatienummer / ID nummer: SKJ206267
Geaccrediteerde punten - Totaal: 210.50