Kruimelpad
Buitengewoon Onderwijs Heverlee
Het studieprogramma van de banaba Buitengewoon Onderwijs campus Hertogstraat, Heverlee.
Je kan de banaba Buitengewoon Onderwijs volgen in een 1-jarige voltijdse opleiding of een 2-jarige deeltijdse opleiding.
Je leert onder andere:
- een specifiek handelingsplan of ondersteuningsplan voor elke leerling opstellen
- een didactische aanpak met oog voor flexibele leerwegen en aangepaste, gepersonaliseerde trajecten
- meer inzicht krijgen in de noden en aanpak van leerlingen met specifieke noden
- partnerschap met alle personen die betrokken zijn bij de leerondersteuning van deze leerlingen
- je expertise delen, leren van elkaar, effectieve ondersteuning van leraren
Naast de gemeenschappelijke modules zijn er veel keuzemogelijkheden. Zo kan je zelf je leertraject uitstippelen, zodat de lesinhoud voldoet aan jouw opleidingsbehoeften. Je krijgt les van een vast team van ervaren lectoren.
Opleidingsonderdelen Heverlee
Samen werken aan onderwijs voor iedereen
Gemeenschappelijk traject - 20 studiepunten
Handelingsgericht samenwerken op school |
6 |
Je maakt kennis met een beproefd proces van opvolging en begeleiding van leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften. Dit zal de basis vormen voor deskundig planmatig handelen ten aanzien van leerlingen met specifieke noden op kind-, klas- en schoolniveau. |
||
Samenwerken en coachen in ondersteuning |
6 |
Centraal staat je leren inleven in de vragen en ondersteuningsbehoeften van ouders van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Je leert in gesprek te gaan met ouders en je betrekt hen bij de vragen en aanpak van je team. Daarnaast ga je in op de aspecten van samenwerken met en coaching van een team van begeleiders en leerkrachten. |
||
Leren zonder grenzen |
4 |
Aan de hand van complexe casussen leer je zelf een onderwijsaanbod bouwen met activiteiten die de cognitieve en emotionele mogelijkheden van de leerling stimuleren en uitdagen. Je leert ook bijsturen en gericht ondersteunen (mediërende acties) op basis van observaties. |
||
Flexibel onderwijs |
4 |
Je bestudeert hoe je gedifferentieerd kan werken op basis van de leer-, gedrags- en ontwikkelingsverschillen in een groep. Aan bod komen flexibele leerwegen, leerlijnen, en een individueel aangepast curriculum. Er wordt praktijkgericht gewerkt vanuit concrete casussen. |
Handelingsgericht samenwerken op school 6 |
Samenwerken en coachen in ondersteuning 6 |
Leren zonder grenzen 4 |
Flexibel onderwijs 4 |
Handelingsgericht samenwerken op school Je maakt kennis met een beproefd proces van opvolging en begeleiding van leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften. Dit zal de basis vormen voor deskundig planmatig handelen ten aanzien van leerlingen met specifieke noden op kind-, klas- en schoolniveau. |
Samenwerken en coachen in ondersteuning Centraal staat je leren inleven in de vragen en ondersteuningsbehoeften van ouders van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Je leert in gesprek te gaan met ouders en je betrekt hen bij de vragen en aanpak van je team. Daarnaast ga je in op de aspecten van samenwerken met en coaching van een team van begeleiders en leerkrachten. |
Leren zonder grenzen Aan de hand van complexe casussen leer je zelf een onderwijsaanbod bouwen met activiteiten die de cognitieve en emotionele mogelijkheden van de leerling stimuleren en uitdagen. Je leert ook bijsturen en gericht ondersteunen (mediërende acties) op basis van observaties. |
Flexibel onderwijs Je bestudeert hoe je gedifferentieerd kan werken op basis van de leer-, gedrags- en ontwikkelingsverschillen in een groep. Aan bod komen flexibele leerwegen, leerlijnen, en een individueel aangepast curriculum. Er wordt praktijkgericht gewerkt vanuit concrete casussen. |
Handelingsgericht samenwerken op school |
Samenwerken en coachen in ondersteuning |
Leren zonder grenzen |
Flexibel onderwijs |
Handelingsgericht samenwerken op school |
Samenwerken en coachen in ondersteuning |
Leren zonder grenzen |
Flexibel onderwijs |
Werken aan specialisatie
Keuzetraject - 20 studiepunten
Sociaal-emotionele ondersteuning bij moeilijk hanteerbaar gedrag en/of autisme |
6 |
Je staat stil bij de aanpak en preventie van gedragsproblemen en gepaste ondersteuning bij autismespectrumstoornissen (ASS). Je leert vanuit grondige beeldvorming hypothesen voor aanpak formuleren en onderzoeken in zowel gewoon als buitengewoon onderwijs. |
||
Krachtig leren - 2 opties |
6 |
Kies één opleidingsonderdeel. Optie 1: Krachtig leren bij leerproblemen Optie 2: Krachtig leren bij verstandelijke beperkingen |
||
Onderwijsbehoeften - 5 opties |
4 |
Kies één opleidingsonderdeel. Optie 1: Motorische beperkingen Optie 2: Leerstoornissen Optie 3: Langzaam lerenden Optie 4: Sensoriële beperkingen Optie 5: Anderstalige leerlingen |
||
Interventies - 8 opties |
4 |
Kies één opleidingsonderdeel. Optie 1: Schrijftolk Optie 2: Leescoach Optie 3: G-Sport Optie 4: Ondersteunde communicatie Optie 5: Taalontwikkeling bij auditieve problemen Optie 6: Brugproject welzijn Optie 7: Basispakket Vlaamse gebarentaal Optie 8: Pesten aanpakken / How to deal with bullying? (English spoken) |
Sociaal-emotionele ondersteuning bij moeilijk hanteerbaar gedrag en/of autisme 6 |
Krachtig leren - 2 opties 6 |
Onderwijsbehoeften - 5 opties 4 |
Interventies - 8 opties 4 |
Sociaal-emotionele ondersteuning bij moeilijk hanteerbaar gedrag en/of autisme Je staat stil bij de aanpak en preventie van gedragsproblemen en gepaste ondersteuning bij autismespectrumstoornissen (ASS). Je leert vanuit grondige beeldvorming hypothesen voor aanpak formuleren en onderzoeken in zowel gewoon als buitengewoon onderwijs. |
Krachtig leren - 2 opties Kies één opleidingsonderdeel. Optie 1: Krachtig leren bij leerproblemen Optie 2: Krachtig leren bij verstandelijke beperkingen |
Onderwijsbehoeften - 5 opties Kies één opleidingsonderdeel. Optie 1: Motorische beperkingen Optie 2: Leerstoornissen Optie 3: Langzaam lerenden Optie 4: Sensoriële beperkingen Optie 5: Anderstalige leerlingen |
Interventies - 8 opties Kies één opleidingsonderdeel. Optie 1: Schrijftolk Optie 2: Leescoach Optie 3: G-Sport Optie 4: Ondersteunde communicatie Optie 5: Taalontwikkeling bij auditieve problemen Optie 6: Brugproject welzijn Optie 7: Basispakket Vlaamse gebarentaal Optie 8: Pesten aanpakken / How to deal with bullying? (English spoken) |
Sociaal-emotionele ondersteuning bij moeilijk hanteerbaar gedrag en/of autisme |
Krachtig leren - 2 opties |
Onderwijsbehoeften - 5 opties |
Interventies - 8 opties |
Sociaal-emotionele ondersteuning bij moeilijk hanteerbaar gedrag en/of autisme |
Krachtig leren - 2 opties |
Onderwijsbehoeften - 5 opties |
Interventies - 8 opties |
WERKEN AAN EIGEN PROFESSIONALISERING
Praktijk, reflectie, onderzoek - 20 studiepunten
Werkplekleren – reflectie en dialoog deel 1 |
10 |
Je werkt doorheen het jaar aan je eigen competentieontwikkeling tijdens het werkplekleren in minimum twee verschillende school- en klascontexten. Persoonlijke begeleiding wordt geboden door de hogeschool en door mentoren verbonden aan de werkplek. |
||
Reflectie en dialoog deel 2 |
4 |
In kleine, heterogeen samengestelde groepen bespreek je casussen vanuit het werkplekleren. Je kijkt kritisch naar je eigen functioneren en je eigen professionele groei. Er wordt ook expliciet aandacht besteed aan deontologie als belangrijk element in de competentieontwikkeling. |
||
Praktijkonderzoek |
6 |
Je doet een ontwerponderzoek, actie-onderzoek of een casestudy om onderzoekcompetenties te ontwikkelen in een onderwijssetting (school- of klaspraktijk) waarin personen met specifieke ondersteuningsnoden aanwezig zijn. |
Werkplekleren – reflectie en dialoog deel 1 10 |
Reflectie en dialoog deel 2 4 |
Praktijkonderzoek 6 |
Werkplekleren – reflectie en dialoog deel 1 Je werkt doorheen het jaar aan je eigen competentieontwikkeling tijdens het werkplekleren in minimum twee verschillende school- en klascontexten. Persoonlijke begeleiding wordt geboden door de hogeschool en door mentoren verbonden aan de werkplek. |
Reflectie en dialoog deel 2 In kleine, heterogeen samengestelde groepen bespreek je casussen vanuit het werkplekleren. Je kijkt kritisch naar je eigen functioneren en je eigen professionele groei. Er wordt ook expliciet aandacht besteed aan deontologie als belangrijk element in de competentieontwikkeling. |
Praktijkonderzoek Je doet een ontwerponderzoek, actie-onderzoek of een casestudy om onderzoekcompetenties te ontwikkelen in een onderwijssetting (school- of klaspraktijk) waarin personen met specifieke ondersteuningsnoden aanwezig zijn. |
Werkplekleren – reflectie en dialoog deel 1 |
Reflectie en dialoog deel 2 |
Praktijkonderzoek |
Traject voor niet-leraren - 6 studiepunten
Klasdidactiek |
6 |
We gaan stap voor stap op weg naar didactisch vaardig zijn in de klas: lesvoorbereidingen, klasmanagement, didactische werkvormen, een krachtige leeromgeving, welbevinden en betrokkenheid, differentiatie, … Hierbij zal je intensief samenwerken met medestudenten en oefenen in o.a. co-teaching. Dit opleidingsonderdeel is verplicht op te nemen voor alle banaba studenten zonder lerarendiploma. |
Klasdidactiek 6 |
1-jarige voltijdse opleiding: voorbeeldlessenrooster
Dag |
Uren* |
Semester 1 |
Semester 2 |
---|---|---|---|
Maandag |
Volledige dag |
Werkplekleren (WPL) |
Werkplekleren (WPL) |
Dinsdag |
Volledige dag |
Werkplekleren (WPL) |
Werkplekleren (WPL) |
Woensdag |
09u30-12u30 |
Les |
Les |
Donderdag |
09u30-11.30u |
Les |
Les |
Vrijdag |
/ |
/ |
/ |
Dag Uren* |
---|
Maandag Volledige dag |
Dinsdag Volledige dag |
Woensdag 09u30-12u30 |
Donderdag 09u30-11.30u |
Vrijdag / |
Dag Semester 1 |
---|
Maandag Werkplekleren (WPL) |
Dinsdag Werkplekleren (WPL) |
Woensdag Les |
Donderdag Les |
Vrijdag / |
Dag Semester 2 |
---|
Maandag Werkplekleren (WPL) |
Dinsdag Werkplekleren (WPL) |
Woensdag Les |
Donderdag Les |
Vrijdag / |
* Uren: vaste tijdssloten voorzien voor wekelijkse of tweewekelijkse lesmomenten; het exacte uurrooster zal online beschikbaar zijn. Op de lesvrije momenten op woensdagen en donderdagen wordt een lokaal voorzien voor ‘BaBO@work’: zelfstudie, groepswerk, (onderzoeks-)opdrachten.
Info- en toewijzingssessies WPL
Om al bij de aanvang van het academiejaar je werkplek te bepalen voor het eerste en het tweede semester, organiseren we voor BaBO-Heverlee online info- en toewijzingssessies WPL. Je ontvangt er uitgebreide informatie over de mogelijke keuzes voor werkplekleren en je kan er meteen ook je voorkeuren opgeven.
Op volgende dagen en tijdstippen worden de info- en toewijzingssessies WPL voor BaBO-Heverlee 23-24 georganiseerd:
- Woensdag 13 september - 10u00
- Vrijdag 15 september - 11u00
- Maandag 18 september - 13u00
Ben je overtuigd om in september te starten met de banaba Buitengewoon onderwijs? Mail dan zo snel mogelijk naar renate.semeese@ucll.be en vermeld in je mail:
- Je vooropleiding en
- bij welke info- en toewijzingssessie WPL je wenst aan te sluiten
Je ontvangt aansluitend een mail met een link naar een inlichtingsfiche en de vergaderlink langs waar je via Teams kan aansluiten bij de door jouw gekozen sessie.
Naast deelnemen aan een info- en toewijzingssessie WPL is het belangrijk dat je ook zo snel mogelijk je voorinschrijving/inschrijving in orde brengt, zodat je opgegeven voorkeuren voor WPL-plekken geregistreerd, verwerkt en definitief toegewezen kunnen worden. Ben je UCLL-student? Dan kan je niet voorinschrijven en pas herinschrijven na de bekendmaking van je resultaten. Vermeld in dat geval in je mail je r-nummer, zodat we al een voorlopige registratie kunnen doen.
Hou er rekening mee dat na elke info-en toewijzingssessie WPL er reeds werkplekplaatsen worden toegewezen en je er dus baat bij hebt om zo snel mogelijk aan één van de sessies deel te nemen.
2-jarige deeltijdse opleiding
Om de opleiding te combineren met je beroepspraktijk kan je de lessen in de deeltijdse opleiding volgen op woensdagnamiddag in blokken van 2 uur (13u30-15u30 en 15u45-17u45). De inhoud van de lessen en je beroepspraktijk evolueren hand in hand. Enerzijds worden de lessen verrijkt door ervaringen uit de praktijk vanuit verschillende invalshoeken. Anderzijds kunnen nieuw verworven kennis en vaardigheden meteen toegepast worden op de werkplek.
Ben je niet tewerkgesteld in het onderwijs, dan bekijken we samen de mogelijkheid om één dag per week werkplekleren (stage) op te nemen in een school of in leerondersteuning.
Als niet-leerkracht neem je in het eerste jaar het opleidingsonderdeel (OPO) ‘Didactische vaardigheden’ bij op. De lessen ‘Didactische vaardigheden’ hebben plaats op woensdagvoormiddagen van 9u30 tot 12u30 (8 lessen in het eerste semester en 1 les in het tweede semester).
Hou er rekening mee dat je naast het bijwonen van de lessen ook tijd zal moeten vrijmaken voor zelfstudie, groepswerk en (onderzoeks-)opdrachten.