Buitengewoon Onderwijs Heverlee | UCLL

Je kan de banaba Buitengewoon Onderwijs volgen in een 1-jarige voltijdse opleiding of een 2-jarige deeltijdse opleiding.

Je leert onder andere:

  • een specifiek handelingsplan of ondersteuningsplan voor elke leerling opstellen
  • een didactische aanpak met oog voor flexibele leerwegen en aangepaste, gepersonaliseerde trajecten
  • meer inzicht krijgen in de noden en aanpak van leerlingen met specifieke noden
  • partnerschap met alle personen die betrokken zijn bij de leerondersteuning van deze leerlingen
  • je expertise delen, leren van elkaar, effectieve ondersteuning van leraren

Naast de gemeenschappelijke modules zijn er veel keuzemogelijkheden. Zo kan je zelf je leertraject uitstippelen, zodat de lesinhoud voldoet aan jouw opleidingsbehoeften. Je krijgt les van een vast team van ervaren lectoren.

Opleidingsonderdelen Heverlee

Samen werken aan onderwijs voor iedereen

Gemeenschappelijk traject - 20 studiepunten

Handelingsgericht samenwerken op school

6

Je maakt kennis met een beproefd proces van opvolging en begeleiding van leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften. Dit zal de basis vormen voor deskundig planmatig handelen ten aanzien van leerlingen met specifieke noden op kind-, klas- en schoolniveau.

Samenwerken en coachen in ondersteuning

6

Centraal staat je leren inleven in de vragen en ondersteuningsbehoeften van ouders van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Je leert in gesprek te gaan met ouders en je betrekt hen bij de vragen en aanpak van je team. Daarnaast ga je in op de aspecten van samenwerken met en coaching van een team van begeleiders en leerkrachten.

Leren zonder grenzen

4

Aan de hand van complexe casussen leer je zelf een onderwijsaanbod bouwen met activiteiten die de cognitieve en emotionele mogelijkheden van de leerling stimuleren en uitdagen. Je leert ook bijsturen en gericht ondersteunen (mediërende acties) op basis van observaties.

Flexibel onderwijs

4

Je bestudeert hoe je gedifferentieerd kan werken op basis van de leer-, gedrags- en ontwikkelingsverschillen in een groep. Aan bod komen flexibele leerwegen, leerlijnen, en een individueel aangepast curriculum. Er wordt praktijkgericht gewerkt vanuit concrete casussen.

Handelingsgericht samenwerken op school

6

Samenwerken en coachen in ondersteuning

6

Leren zonder grenzen

4

Flexibel onderwijs

4

Handelingsgericht samenwerken op school

Je maakt kennis met een beproefd proces van opvolging en begeleiding van leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften. Dit zal de basis vormen voor deskundig planmatig handelen ten aanzien van leerlingen met specifieke noden op kind-, klas- en schoolniveau.

Samenwerken en coachen in ondersteuning

Centraal staat je leren inleven in de vragen en ondersteuningsbehoeften van ouders van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Je leert in gesprek te gaan met ouders en je betrekt hen bij de vragen en aanpak van je team. Daarnaast ga je in op de aspecten van samenwerken met en coaching van een team van begeleiders en leerkrachten.

Leren zonder grenzen

Aan de hand van complexe casussen leer je zelf een onderwijsaanbod bouwen met activiteiten die de cognitieve en emotionele mogelijkheden van de leerling stimuleren en uitdagen. Je leert ook bijsturen en gericht ondersteunen (mediërende acties) op basis van observaties.

Flexibel onderwijs

Je bestudeert hoe je gedifferentieerd kan werken op basis van de leer-, gedrags- en ontwikkelingsverschillen in een groep. Aan bod komen flexibele leerwegen, leerlijnen, en een individueel aangepast curriculum. Er wordt praktijkgericht gewerkt vanuit concrete casussen.

Handelingsgericht samenwerken op school

Samenwerken en coachen in ondersteuning

Leren zonder grenzen

Flexibel onderwijs

Handelingsgericht samenwerken op school

Samenwerken en coachen in ondersteuning

Leren zonder grenzen

Flexibel onderwijs

Werken aan specialisatie

Keuzetraject - 20 studiepunten

Sociaal-emotionele ondersteuning bij moeilijk hanteerbaar gedrag en/of autisme

6

Je staat stil bij de aanpak en preventie van gedragsproblemen en gepaste ondersteuning bij autismespectrumstoornissen (ASS). Je leert vanuit grondige beeldvorming hypothesen voor aanpak formuleren en onderzoeken in zowel gewoon als buitengewoon onderwijs.

Krachtig leren - 2 opties

6

Kies één opleidingsonderdeel. 

Optie 1: Krachtig leren bij leerproblemen
Volgende topics komen aan bod: lezen, spellen, rekenen en (anders)taligheid. Je maakt kennis met de preventieve, de remediërende en het compenserende didactische aanpak (orthodidactiek) hiervan bij kinderen en jongeren met leermoeilijkheden in het gewoon onderwijs en buitengewoon onderwijs.  

Optie 2: Krachtig leren bij verstandelijke beperkingen
We gaan in op de handelingsgerichte diagnostiek en aanpak van leerlingen met een matig, ernstig, diepe verstandelijke of meervoudige beperking in basis- en/of secundair gewoon of buitengewoon onderwijs. Bijzondere aandacht gaat daarbij naar de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling, taal en communicatie.

Onderwijsbehoeften - 5 opties

4

Kies één opleidingsonderdeel. 

Optie 1: Motorische beperkingen
Naast de medische diagnostiek van de meest voorkomende motorische beperkingen, bespreken we de didactische consequenties voor de schoolpraktijk en de sociaal-emotionele aspecten in de begeleiding van jongeren met een motorische beperking

Optie 2: Leerstoornissen
Je verwerft inzicht in hardnekkige leerproblemen op het vlak van lezen, spelling en rekenen. Meer specifiek bekijken we de aanpak van dyslexie en rekenproblemen op school. 

Optie 3: Langzaam lerenden
We bekijken hoe kinderen die langzaam leren de kans kan gegeven worden tot zo krachtig mogelijk leren, in nauwe samenwerking met de ouders en de bredere context.  

Optie 4: Sensoriële beperkingen
Je maakt kennis met de specifieke noden van kinderen en jongeren met een visuele en/of auditieve beperking. We bespreken de didactische en sociaal-emotionele ondersteuning die hierop een antwoord wil bieden.  

Optie 5: Anderstalige leerlingen
Samen met de studenten van de banaba Meertalig Onderwijs, optie NT2, maak je kennis met de belangrijkste aspecten van de didactiek voor het Nederlands voor anderstalige nieuwkomers. 

Interventies - 8 opties

4

Kies één opleidingsonderdeel. 

Optie 1: Schrijftolk
Met behulp van een aangepast toetsenbord leer je simultaan notities te nemen. Zo biedt je praktische ondersteuning aan mensen met een auditieve beperking of hardnekkige spellingsproblemen.  

Optie 2: Leescoach
In samenwerking met scholen voor buitengewoon onderwijs en de gezinscontext begeleid je leerlingen die zeer moeilijk tot lezen komen. 

Optie 3: G-Sport
Je leert de basisprincipes en succesfactoren van G-Sport, i.e. alle sporten die door mensen met een beperking beoefend worden.

Optie 4: Ondersteunde communicatie
Je leert hier de basisprincipes van pictogramsystemen of ondersteunende gebaren, maar ook hoe technologische hulpmiddelen kunnen worden ingezet om kinderen en jongeren die zich niet makkelijk verbaal kunnen uiten te ondersteunen.

Optie 5: Taalontwikkeling bij auditieve problemen
We kijken naar de taalontwikkeling bij kinderen en jongeren met een cochleair implantaat en de taaldidactiek op school.  

Optie 6: Brugproject welzijn
Je neemt een project op gedurende een langere periode in het jaar. Concreet ga je een engagement aan voor huiswerkbegeleiding in gezinnen die zelf begeleid worden in het kader van begeleid wonen. 

Optie 7: Basispakket Vlaamse gebarentaal
Een kennismaking met Vlaamse gebarentaal. Dit basispakket laat je toe om sterker te staan wanneer je leerlingen wil begeleiden met een auditieve beperking in gewoon of buitengewoon onderwijs.   

Optie 8: Pesten aanpakken / How to deal with bullying? (English spoken)
Understanding the factors that lead to bullying will help you to install a school culture of prevention, resilience and restoration.

Sociaal-emotionele ondersteuning bij moeilijk hanteerbaar gedrag en/of autisme

6

Krachtig leren - 2 opties

6

Onderwijsbehoeften - 5 opties

4

Interventies - 8 opties

4

Sociaal-emotionele ondersteuning bij moeilijk hanteerbaar gedrag en/of autisme

Je staat stil bij de aanpak en preventie van gedragsproblemen en gepaste ondersteuning bij autismespectrumstoornissen (ASS). Je leert vanuit grondige beeldvorming hypothesen voor aanpak formuleren en onderzoeken in zowel gewoon als buitengewoon onderwijs.

Krachtig leren - 2 opties

Kies één opleidingsonderdeel. 

Optie 1: Krachtig leren bij leerproblemen
Volgende topics komen aan bod: lezen, spellen, rekenen en (anders)taligheid. Je maakt kennis met de preventieve, de remediërende en het compenserende didactische aanpak (orthodidactiek) hiervan bij kinderen en jongeren met leermoeilijkheden in het gewoon onderwijs en buitengewoon onderwijs.  

Optie 2: Krachtig leren bij verstandelijke beperkingen
We gaan in op de handelingsgerichte diagnostiek en aanpak van leerlingen met een matig, ernstig, diepe verstandelijke of meervoudige beperking in basis- en/of secundair gewoon of buitengewoon onderwijs. Bijzondere aandacht gaat daarbij naar de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling, taal en communicatie.

Onderwijsbehoeften - 5 opties

Kies één opleidingsonderdeel. 

Optie 1: Motorische beperkingen
Naast de medische diagnostiek van de meest voorkomende motorische beperkingen, bespreken we de didactische consequenties voor de schoolpraktijk en de sociaal-emotionele aspecten in de begeleiding van jongeren met een motorische beperking

Optie 2: Leerstoornissen
Je verwerft inzicht in hardnekkige leerproblemen op het vlak van lezen, spelling en rekenen. Meer specifiek bekijken we de aanpak van dyslexie en rekenproblemen op school. 

Optie 3: Langzaam lerenden
We bekijken hoe kinderen die langzaam leren de kans kan gegeven worden tot zo krachtig mogelijk leren, in nauwe samenwerking met de ouders en de bredere context.  

Optie 4: Sensoriële beperkingen
Je maakt kennis met de specifieke noden van kinderen en jongeren met een visuele en/of auditieve beperking. We bespreken de didactische en sociaal-emotionele ondersteuning die hierop een antwoord wil bieden.  

Optie 5: Anderstalige leerlingen
Samen met de studenten van de banaba Meertalig Onderwijs, optie NT2, maak je kennis met de belangrijkste aspecten van de didactiek voor het Nederlands voor anderstalige nieuwkomers. 

Interventies - 8 opties

Kies één opleidingsonderdeel. 

Optie 1: Schrijftolk
Met behulp van een aangepast toetsenbord leer je simultaan notities te nemen. Zo biedt je praktische ondersteuning aan mensen met een auditieve beperking of hardnekkige spellingsproblemen.  

Optie 2: Leescoach
In samenwerking met scholen voor buitengewoon onderwijs en de gezinscontext begeleid je leerlingen die zeer moeilijk tot lezen komen. 

Optie 3: G-Sport
Je leert de basisprincipes en succesfactoren van G-Sport, i.e. alle sporten die door mensen met een beperking beoefend worden.

Optie 4: Ondersteunde communicatie
Je leert hier de basisprincipes van pictogramsystemen of ondersteunende gebaren, maar ook hoe technologische hulpmiddelen kunnen worden ingezet om kinderen en jongeren die zich niet makkelijk verbaal kunnen uiten te ondersteunen.

Optie 5: Taalontwikkeling bij auditieve problemen
We kijken naar de taalontwikkeling bij kinderen en jongeren met een cochleair implantaat en de taaldidactiek op school.  

Optie 6: Brugproject welzijn
Je neemt een project op gedurende een langere periode in het jaar. Concreet ga je een engagement aan voor huiswerkbegeleiding in gezinnen die zelf begeleid worden in het kader van begeleid wonen. 

Optie 7: Basispakket Vlaamse gebarentaal
Een kennismaking met Vlaamse gebarentaal. Dit basispakket laat je toe om sterker te staan wanneer je leerlingen wil begeleiden met een auditieve beperking in gewoon of buitengewoon onderwijs.   

Optie 8: Pesten aanpakken / How to deal with bullying? (English spoken)
Understanding the factors that lead to bullying will help you to install a school culture of prevention, resilience and restoration.

Sociaal-emotionele ondersteuning bij moeilijk hanteerbaar gedrag en/of autisme

Krachtig leren - 2 opties

Onderwijsbehoeften - 5 opties

Interventies - 8 opties

Sociaal-emotionele ondersteuning bij moeilijk hanteerbaar gedrag en/of autisme

Krachtig leren - 2 opties

Onderwijsbehoeften - 5 opties

Interventies - 8 opties

WERKEN AAN EIGEN PROFESSIONALISERING

Praktijk, reflectie, onderzoek - 20 studiepunten

Werkplekleren – reflectie en dialoog deel 1

10

Je werkt doorheen het jaar aan je eigen competentieontwikkeling tijdens het werkplekleren in minimum twee verschillende school- en klascontexten. Persoonlijke begeleiding wordt geboden door de hogeschool en door mentoren verbonden aan de werkplek.

Reflectie en dialoog deel 2 

4

In kleine, heterogeen samengestelde groepen bespreek je casussen vanuit het werkplekleren. Je kijkt kritisch naar je eigen functioneren en je eigen professionele groei. Er wordt ook expliciet aandacht besteed aan deontologie als belangrijk element in de competentieontwikkeling.

Praktijkonderzoek

6

Je doet een ontwerponderzoek, actie-onderzoek of een casestudy om onderzoekcompetenties te ontwikkelen in een onderwijssetting (school- of klaspraktijk) waarin personen met specifieke ondersteuningsnoden aanwezig zijn.

Werkplekleren – reflectie en dialoog deel 1

10

Reflectie en dialoog deel 2 

4

Praktijkonderzoek

6

Werkplekleren – reflectie en dialoog deel 1

Je werkt doorheen het jaar aan je eigen competentieontwikkeling tijdens het werkplekleren in minimum twee verschillende school- en klascontexten. Persoonlijke begeleiding wordt geboden door de hogeschool en door mentoren verbonden aan de werkplek.

Reflectie en dialoog deel 2 

In kleine, heterogeen samengestelde groepen bespreek je casussen vanuit het werkplekleren. Je kijkt kritisch naar je eigen functioneren en je eigen professionele groei. Er wordt ook expliciet aandacht besteed aan deontologie als belangrijk element in de competentieontwikkeling.

Praktijkonderzoek

Je doet een ontwerponderzoek, actie-onderzoek of een casestudy om onderzoekcompetenties te ontwikkelen in een onderwijssetting (school- of klaspraktijk) waarin personen met specifieke ondersteuningsnoden aanwezig zijn.

Werkplekleren – reflectie en dialoog deel 1

Reflectie en dialoog deel 2 

Praktijkonderzoek

Traject voor niet-leraren - 6 studiepunten

Klasdidactiek

6

We gaan stap voor stap op weg naar didactisch vaardig zijn in de klas: lesvoorbereidingen, klasmanagement, didactische werkvormen, een krachtige leeromgeving, welbevinden en betrokkenheid, differentiatie, … Hierbij zal je intensief samenwerken met medestudenten en oefenen in o.a. co-teaching. Dit opleidingsonderdeel is verplicht op te nemen voor alle banaba studenten zonder lerarendiploma.

Klasdidactiek

6

1-jarige voltijdse opleiding: voorbeeldlessenrooster

Dag

Uren*

Semester 1

Semester 2

Maandag

Volledige dag 

Werkplekleren (WPL)

Werkplekleren (WPL)

Dinsdag

Volledige dag

Werkplekleren (WPL)

Werkplekleren (WPL)

Woensdag

09u30-12u30
13u30-15u30
15u45-17u45

Les
Les
Les

Les
Les
Les

Donderdag

09u30-11.30u
12u30-14.30u
14.45-16.45u

Les
Les
Les

Les
Les
Les

Vrijdag

/

/

/

Dag

Uren*

Maandag

Volledige dag 

Dinsdag

Volledige dag

Woensdag

09u30-12u30
13u30-15u30
15u45-17u45

Donderdag

09u30-11.30u
12u30-14.30u
14.45-16.45u

Vrijdag

/

Dag

Semester 1

Maandag

Werkplekleren (WPL)

Dinsdag

Werkplekleren (WPL)

Woensdag

Les
Les
Les

Donderdag

Les
Les
Les

Vrijdag

/

Dag

Semester 2

Maandag

Werkplekleren (WPL)

Dinsdag

Werkplekleren (WPL)

Woensdag

Les
Les
Les

Donderdag

Les
Les
Les

Vrijdag

/

* Uren: vaste tijdssloten voorzien voor wekelijkse of tweewekelijkse lesmomenten; het exacte uurrooster zal online beschikbaar zijn. Op de lesvrije momenten op woensdagen en donderdagen wordt een lokaal voorzien voor ‘BaBO@work’: zelfstudie, groepswerk, (onderzoeks-)opdrachten.


Info- en toewijzingssessies WPL

Om al bij de aanvang van het academiejaar je werkplek te bepalen voor het eerste en het tweede semester, organiseren we voor BaBO-Heverlee online info- en toewijzingssessies WPL. Je ontvangt er uitgebreide informatie over de mogelijke keuzes voor werkplekleren en je kan er meteen ook je voorkeuren opgeven.

Op volgende dagen en tijdstippen worden de info- en toewijzingssessies WPL voor BaBO-Heverlee 23-24 georganiseerd:

  • Woensdag 13 september - 10u00
  • Vrijdag 15 september - 11u00
  • Maandag 18 september - 13u00

Ben je overtuigd om in september te starten met de banaba Buitengewoon onderwijs? Mail dan zo snel mogelijk naar renate.semeese@ucll.be en vermeld in je mail:

  • Je vooropleiding en
  • bij welke info- en toewijzingssessie WPL je wenst aan te sluiten

Je ontvangt aansluitend een mail met een link naar een inlichtingsfiche en de vergaderlink langs waar je via Teams kan aansluiten bij de door jouw gekozen sessie.

Naast deelnemen aan een info- en toewijzingssessie WPL is het belangrijk dat je ook zo snel mogelijk je voorinschrijving/inschrijving in orde brengt, zodat je opgegeven voorkeuren voor WPL-plekken geregistreerd, verwerkt en definitief toegewezen kunnen worden. Ben je UCLL-student? Dan kan je niet voorinschrijven en pas herinschrijven na de bekendmaking van je resultaten. Vermeld in dat geval in je mail je r-nummer, zodat we al een voorlopige registratie kunnen doen.

Hou er rekening mee dat na elke info-en toewijzingssessie WPL er reeds werkplekplaatsen worden toegewezen en je er dus baat bij hebt om zo snel mogelijk aan één van de sessies deel te nemen.

2-jarige deeltijdse opleiding

Om de opleiding te combineren met je beroepspraktijk kan je de lessen in de deeltijdse opleiding volgen op woensdagnamiddag in blokken van 2 uur (13u30-15u30 en 15u45-17u45).  De inhoud van de lessen en je beroepspraktijk evolueren hand in hand. Enerzijds worden de lessen verrijkt door ervaringen uit de praktijk vanuit verschillende invalshoeken. Anderzijds kunnen nieuw verworven kennis en vaardigheden meteen toegepast worden op de werkplek.

Ben je niet tewerkgesteld in het onderwijs, dan bekijken we  samen de mogelijkheid om één dag per week werkplekleren (stage) op te nemen in een school of in leerondersteuning.

Als niet-leerkracht neem je in het eerste jaar het opleidingsonderdeel (OPO) ‘Didactische vaardigheden’ bij op. De lessen ‘Didactische vaardigheden’ hebben plaats op woensdagvoormiddagen van 9u30 tot 12u30 (8 lessen in het eerste semester en 1 les in het tweede semester).

Hou er rekening mee dat je naast het bijwonen van de lessen ook tijd zal moeten vrijmaken voor zelfstudie, groepswerk en (onderzoeks-)opdrachten.

Contact

Sofie Van Eynde

sofie.vaneynde@ucll.be