BiB: Bachelors in Beeld | UCLL

🎓 Bachelorproefprojecten 2024-2025 van
de UCLL Lerarenopleiding Secundair Onderwijs in Limburg.

👉 Ontdek praktische tools voor de klas – en je 
leerkrachten van morgen

Ben je vakleerkracht, beleidsmedewerker, schooldirecteur of onderwijsprofessional? Dan is de BiB-dag een unieke kans om frisse ideeën op te doen en vernieuwende lesmethodes te ontdekken. Onze studenten presenteren hun bachelorproefprojecten: concrete lesmaterialen, digitale tools en inzichten die direct toepasbaar zijn in de klas voor alle onderwijsvakken.

Inspiratie – Ontdek vernieuwende lesmethodes rond actuele onderwijsthema’s.
Talent scouting – Maak kennis met je toekomstige talentvolle leerkrachten.
Praktische materialen voor in de klas – Verzamel kant-en-klare lesideeën voor alle onderwijsvakken.
Netwerk – Wissel kennis en ervaringen uit met collega’s en onderwijsprofessionals.
Gratis lunch – Geniet van een smakelijke, kosteloze lunch na de workshops.
 

Registreer hier

Thema’s & sessies

Tijdens het toonmoment kun je kiezen uit 6 sessies, elk met praktische inzichten en direct bruikbare toepassingen. Je ontvangt het materiaal van alle sessies digitaal. Deze materialen zijn kant-en-klaar, zo in te zetten in de klas.

STEM

1. Leeft jouw festivalbeker?

Onderzoek naar micro-organismen op herbruikbare festivalbekers en de beste schoonmaakmethoden. 
Vakken: biologie - chemie - informatica - wiskunde

2. Tweedaagse STEM-excursie Vesder- en Maasbekken

Metingen van rivierkenmerken om de invloed van rivieren op mens en natuur te begrijpen. 
Vakken: aardrijkskunde - biologie - fysica - techniek - wiskunde

3. Transport op water

Innovaties in sluizen, scheepsliften en energievoorziening op waterwegen zoals het Albertkanaal. 
Vakken: aardrijkskunde - elektriciteit - mechanica - techniek - wiskunde

4. Drones: hoe werken ze en waarom kunnen ze vliegen?

Onderzoek naar de fysica en technologie achter drones met praktische toepassingen.
Vakken: elektriciteit - fysica - informatica - mechanica - techniek - wiskunde 

5. Experimenteerkoffer rond het thema licht

Ontdek de rol van licht in natuurfenomenen via experimenten en theorie in verschillende vakken.
Vakken: aardrijkskunde - biologie - chemie - fysica

6. Simon Stevin: Brugge(n) tussen wiskunde, wetenschap, geschiedenis en taal

Duik in het leven van Simon Stevin en zijn invloed op wiskunde, wetenschap en de Nederlandse taal.
Vakken: fysica - geschiedenis - Nederlands - techniek - wiskunde

7. Hoe unlockt genetica de geheimen voor een betere toekomst m.b.v. lineaire algebra?

Gebruik van lineaire algebra om genetische informatie te modelleren en erfelijkheid te analyseren. 
Vakken: biologie - chemie - gezondheidsopvoeding - informatica - wiskunde

8. Apps inzetten in een STEM-project

Leer hoe digitale tools ingezet worden voor metingen, interpretaties en presentaties in een STEM-project. 
Vakken: biologie - chemie - elektriciteit - fysica - techniek

9. (Over)Bemesting… Een goed idee voor plantengroei en ecosystemen?

Onderzoek de invloed van bemesting op plantengroei en ecosystemen en leer logboeken gebruiken.
Vakken: biologie - chemie - techniek - wiskunde  

De STEM-projecten zijn gebaseerd op principes 
van de iSTEM-didactiek.

TAAL

10. Literatuurproject

Een lessenreeks die jongeren motiveert om met plezier en diepgang te lezen.

11. Het plezier van moderne talen

Onderzoek naar de balans tussen taalplezier en effectief leren in de basisoptie moderne talen.

6. Simon Stevin: Brugge(n) tussen wiskunde, wetenschap, geschiedenis en taal

 Duik in het leven van Simon Stevin en zijn invloed op wiskunde, wetenschap en de Nederlandse taal. 

MENS EN MAATSCHAPPIJ

12. Mentale dip in de school

Ontwikkeling van leerkoffers om het emotioneel welzijn van leerlingen in de eerste graad te ondersteunen.

13. Mentale dip in het onderwijs

Een maatregelenladder om leerkrachten gemotiveerd te houden.

14. Leerlingeninspraak in het secundair onderwijs

Beleidsadvies en didactisch materiaal om leerlingenparticipatie in het secundair onderwijs te versterken.

15. Traject keuzebegeleiding bij laatstejaarsleerlingen A-finaliteit

Voorbereiding van laatstejaarsleerlingen op de beurs ‘Verruim je horizon’ met gerichte methodieken.

16. Gezonde voeding, gezonde jeugd

Een geïntegreerde aanpak waarbij scholen, ouders en leerlingen samenwerken aan gezonde eetgewoonten.

17. Dagelijks leven in het Rome van de Pax Romana

Een interactieve leerervaring over het dagelijkse leven in het oude Rome.

BEWEGING

18. Op zoek naar nieuwe sporttendensen

Onderzoek naar de motivatie van marathonlopers en hoe deze te versterken.

19. Slag- en loopspelen in het onderwijs

Ontwikkeling van een lessenreeks met focus op strategie en tactiek in slag- en loopspelen.

20. Krachttraining in het onderwijs: must of niet?

 Een handleiding voor veilige en effectieve implementatie van krachttraining in LO-lessen.

21. Krachttraining in het onderwijs: een stand van zaken

Een onderzoek naar de plaats van krachttraining in het LO-curriculum van de derde graad.

KUNST EN CREATIE

22. Didactiek van kunst en verwondering  (verwonderkoffer)

Een ‘verwonderkoffer’ om nieuwsgierigheid en creativiteit in kunstonderwijs te stimuleren.

23. Didactiek van kunst en verwondering  (lespakketten)

Drie lesmethodes om verwondering en betrokkenheid bij kunstonderwijs te bevorderen.

VOOR DIRECTIES EN BELEIDSMEDEWERKERS

24. Van klas naar klas: een onderwijsbrug voor het opleiden van kwaliteitsvolle leraren

Een overleg met directies en beleidsmedewerkers over de toekomst van de lerarenopleiding en samenwerking in het werkveld.

💡 Praktisch 

09.30 - 10.00 u.       onthaal met koffie

10.00 - 10.30 u.       plenaire verwelkoming

10.30 - 11.00 u.       sessie 1

11.05 - 11.35 u.        sessie 2

11.40 - 12.10 u.        sessie 3

12.15 - 13.30 u.        lunch

13.30 - 14.00 u.       sessie 4

14.05 - 14.35 u.       sessie 5

14.40 - 15.10 u.       sessie 6

15.15 - 16.00 u.       plenaire afronding met koffie


De sessie voor de directies en beleidsmedewerkers neemt telkens 3 sessies in beslag, ofwel in de voormiddag, ofwel in de namiddag.

✍️ Hoe inschrijven?

  1. Kies tot 6 sessies die je interesseren.
  2. Schrijf je in via deze inschrijflink (links zie je een rode knop 'inschrijven')
  3. Maximaal 10 personen per sessie, dus wees er op tijd bij.
  4. De dagprijs is €80 inclusief lunch en alle digitale materialen.
  5. Kan je niet aanwezig zijn? Alle digitale materialen kunnen ook verkregen worden voor €50. Dat kan je aangeven in dit apart formulier.

Registreer hier

 

Meer details per sessie

1. Leeft jouw festivalbeker?
Openvouwen
2. Tweedaagse STEM-excursie Vesder- en Maasbekken
Openvouwen
3. Transport op water
Openvouwen
4. Drones: hoe werken ze en waarom kunnen ze vliegen?
Openvouwen
5. Experimenteerkoffer rond het thema licht
Openvouwen
6. Simon Stevin: Brugge(n) tussen wiskunde, wetenschap, geschiedenis en taal
Openvouwen
7. Hoe unlockt genetica de geheimen voor een betere toekomst m.b.v. lineaire algebra?
Openvouwen
8. Apps inzetten in een STEM-project
Openvouwen
9. (Over)Bemesting… Een goed idee voor plantengroei en ecosystemen?
Openvouwen
10. Mentale dip in de school
Openvouwen
11. Mentale dip in het onderwijs
Openvouwen
12. Leerlingeninspraak in het secundair onderwijs
Openvouwen
13. Traject keuzebegeleiding bij laatstejaarsleerlingen A-finaliteit
Openvouwen
14. Gezonde voeding, gezonde jeugd
Openvouwen
15. Literatuurproject
Openvouwen
16. Dagelijks leven in het Rome van de Pax Romana
Openvouwen
17. Het plezier van moderne talen
Openvouwen
18. Didactiek van Kunst en Verwondering (verwonderkoffer)
Openvouwen
19. Didactiek van Kunst en Verwondering (lespakketten)
Openvouwen
20. Op zoek naar nieuwe sporttendensen
Openvouwen
21. Slag- en loopspelen in het onderwijs
Openvouwen
22. Krachttraining in het onderwijs: must of niet?
Openvouwen
23. Krachttraining in het onderwijs. Een stand van zaken.
Openvouwen
24. Van klas naar klas: een onderwijsbrug voor het opleiden van kwaliteitsvolle leraren
Openvouwen

Meer info of vragen?

Neem contact op met Bert Maes

lerarenopleiding@ucll.be

 

Campusplan D³-dag BaLO