BlijMaki: een golf van verbinding vanuit het hart van UCLL | UCLL

Wat als eenvoudige tekeningen duizenden mensen kunnen raken? Vanuit die gedachte ontstond bij tien studenten van het tweede en derde jaar van de lerarenopleiding kleuteronderwijs aan Hogeschool UCLL campus Hertogstraat een groots sociaal-pedagogisch initiatief: BlijMaki. Wat begon als een klein ideetje groeide uit tot een verbindend traject met impact over heel Vlaanderen. 150 studenten en 3000 kleuters maakten de voorbije maanden bewoners van woonzorgcentra blij met tekeningen en dansjes – en leerden onderweg over emoties, empathie en samenleven.

Studenten van het project Blijmaki

Rune Goffin (opleidingsfase 2) en Britt Lemmens (opleidingsfase 3) zijn twee van de studenten die vanuit het opleidingsonderdeel studentenparticipatie werken aan verbinding tussen medestudenten en aan projecten met maatschappelijke impact. Geïnspireerd door het thema 'eenzaamheid' van De Warmste Week 2024 wilden ze iets betekenen voor mensen die zich vaak vergeten voelen: bewoners van woonzorgcentra. 

Er komt niet altijd familie op bezoek. Als toekomstige leerkrachten wilden we iets maatschappelijk relevant doen én iets pedagogisch waardevols.

Rune Goffin

Een aapje met een missie

BlijMaki is een vrolijke ringstaartmaki met een grote missie: mensen uit kwetsbare doelgroepen blij maken door het inzetten van de kracht van kleuters. Het aapje is het centrale figuurtje in het project dat kleuters en ouderen met elkaar verbindt. De studenten ontwierpen voor al hun 140 medestudenten omvangrijk didactisch materiaal zoals een poppenkastverhaal, vertelplaten, tekensjablonen en een dansje – en dat voor alle leeftijden van de eerste tot de derde kleuterklas. Alle studenten gingen ermee aan de slag in hun stageklassen. Zo leerden kleuters over emoties, verbinding en het leven in woonzorgcentra.

Verbinding tussen jong en oud

Met de kleuters in het woonzorgcentrum

"We startten telkens met een poppenkastspel rond BlijMaki," zegt Britt. "Daarin vroegen we de kleuters: hoe kan jij iemand blij maken? In het gesprek zochten we samen naar oplossingen. De kleuters wilden vooral veel tekeningen maken voor de ouderen.”

Het hoogtepunt van het project? De bezoekjes aan woonzorgcentra. Kleuters trokken samen met hun leerkrachten naar woonzorgcentra om hun tekeningen af te geven. Sommige klassen brachten ook dansjes. "Je zag bewoners echt opfleuren," glundert Britt. "Een glimlach, een traan, een warme blik. Dat geeft zó veel voldoening. Veel wauw-momentjes." 

Een groot project, gedragen door velen

Het BlijMaki-project groeide uit tot een initiatief van indrukwekkende schaal:

  • Alle 150 studenten van het eerste, tweede en derde jaar van de lerarenopleiding Kleuteronderwijs in Heverlee werkten samen
  • 100 kleuterscholen in Vlaanderen deden mee
  • Meer dan 3000 kleuters maakten tekeningen
  • 3000 bewoners van woonzorgcentra kregen een blije verrassing

Het was voor de studenten een oefening in projectwerk, logistiek, samenwerking, communicatie en planning. "We moesten goed communiceren met studenten, scholen en woonzorgcentra", vertelt Rune. "En vooral: we moesten alle materialen, sjablonen en lesvoorbereidingen bij de juiste mensen krijgen. We hebben een hele weg afgelegd, maar alles is vlot verlopen en we hebben écht iets neergezet!"

En wat leerden de kleuters?

kleuter en juf tonen tekening

Behalve dat de kleuters vaak heel blij waren om de tekeningen af te geven, raakte het Blijmaki-project meerdere leerdoelen:

  • Sociaal-emotionele ontwikkeling: de kleuters leefden zich in in anderen, leerden over eenzaamheid en verbondenheid en wat ze kunnen doen om iemand blij te maken;
  • Wereldverkenning: ze maakten kennis met woonzorgcentra en het leven van de bewoners daar;
  • Muzische vorming: de kleuters oefenden hun creativiteit via tekenen, poppenspel en dans.

De toekomst van Blijmaki

Blijmaki stopt hier niet. Volgend jaar focust het project zich op het thema ‘onzichtbare ziektes’ in samenwerking met andere programma’s binnen UCLL. Ook dan zullen studenten en kleuters zich samen inzetten om anderen – een andere doelgroep – blij te maken. 

Blijmaki gaat nog lang niet op pensioen. Hij zal mensen blijven verbinden, verwonderen en blij maken.

Britt Lemmens

Moving Minds in actie

  • Innovatieve ondernemende netwerkers: De studenten startten BlijMaki volledig op eigen initiatief. Ze ontwikkelden materiaal, zochten partnerscholen en betrokken woonzorgcentra.
  • Breeddenkende geëngageerde wereldburgers: BlijMaki zal duurzaam verankerend worden in de opleiding en elk jaar een andere kwetsbare doelgroep bereiken.
  • Inspirerende professionals: De studenten integreerden doelen rond emotie, wereldverkenning en muzische vorming in een toegankelijke werkvorm.
  • Sterke authentieke persoonlijkheden: Studenten brachten hun expertise, netwerk én hun hart samen om een verschil te maken in de maatschappij.