Kruimelpad
De SIMS voor trainingen in bedrijven
Het Vlaams instituut voor logistiek (VIL), concludeerde in een studie in 2021 dat er een gebrek is aan kennis over veiligheidsvoorschriften is bij laaggeletterde werknemers. 17 organisaties schakelden samen UCLL Research & Expertise én onze studenten Arno Merckx, Ferre Laridon, Maxime Detollenaere en Hilary De Blick in om samen met hen daar iets aan te veranderen. Vermijdbare gevaren en ongelukken op de werkvloer weghalen met een controller in de hand? Game on.
Wat houdt jullie onderzoek precies in?
Hilary: “We creëerden een game-omgeving voor bedrijven om voor laaggeletterde personen veiligheids- en werkingstrainingen te bouwen. Laaggeletterde werknemers waren onze doelgroep maar de trainers zijn vaak uit HR en ook geen IT-mensen. We moesten er dus voor zorgen dat het voor hen ook gebruiksvriendelijk zou zijn en makkelijk om de bedrijfsomgeving na te bouwen. De trainer kan ook aan het begin van het spel uit eigen foto’s, het internet, etc. zaken uploaden. Wat voor ons belangrijk was, is een trainingflow bepalen.”
Maxime: “Deze game heeft een soort systeem met bouwblokken, vandaar het modulaire, waarmee je volledig kan bouwen wat je wil. Zo kan je een echte werkomgeving makkelijk namaken en werknemers trainen. The sky is the limit.”
Hoe kwam je als team van idee tot het een sterk modulair spel?
Maxime: “Nog voor de bachelorproef hadden we een vak waarbij verschillende teams hierrond werkten, waardoor we het interessant vonden om dit project op te nemen en uit te bouwen.”
Hilary: “Net daardoor, omdat er zoveel mensen met verschillende ideeën aan gestart waren, was dat in code een soort spaghetti. We hebben alle losse ideëen bekeken en de code opzij gezet die sterk was maar zijn daarna van nul begonnen. Dat was case 1, die startte tijdens de stage van mij en Maxim. We hebben daar, samen met onze medestudenten Erdem Yilmazdemir en Kobe T’Joen aan samengewerkt. Het einddoel was een cohesive geheel: nagaan welke functionaliteiten een geheel konden vormen in plaats van gefragmenteerde stukken.”
Ferre: “Doordat zij in semester 1 al dat onderzoek gedaan hebben, kregen Maxim en Hillary de eerste keuze om er als bachelorproef een echte game van te maken. Hillary en Maxim hebben dan mij en Arno gevraagd om met hen samen te werken aan het echte game-gedeelte. We zijn elkaar altijd blijven vinden in de opleiding.”
Arno: “We werken ook al sinds het eerste jaar samen. In onze eerste weken moesten we een groep maken van vier en dat waren meteen wij vier. We weten ook van elkaar dat we allemaal goed werk leveren en dat vermindert stress.”
Maxime: “Als je weet dat je een sterk team hebt dat elkaar kan vertrouwen, blijf je ook graag samenwerken.”
Was het meteen duidelijk dat jullie samen dit topic wilden?
Maxime: “We kregen vanuit Research en Expertise uit een hele lijst van mogelijke projecten voor onze bachelorproef en we deze sprong ertussenuit. Dan hebben we met Ferre en Arno overlegd en meteen vastgelegd bij David (nvdr hun coach en onderzoeker bij R&E) ‘da’s van ons!’ (lacht).”
Ferre: “We begonnen aan dit deel met veel losse features, maar wij hebben er met vier écht een game van gemaakt. We hebben samen dan ook veel kapotgemaakt en daarna sterker terug opgebouwd. (lacht)”
Ferre: “We konden met een kleine groep enorm veel mensen helpen. Er is tekort aan arbeiders aan de logistieke sector en dat wordt groter met de jaren. Onze opdrachtgevers zijn dan ook 17 organisaties, inclusief Honda, IKEA, Coolblue, Colruyt Group, provincie Antwerpen,… Er is een focus op kansengroepen om die leegtes te vullen…”
Hilary: “…en daar kon gamification de oplossing bieden. Het sprak ook mij ook enorm aan toen ik zag gamification en laaggeletterde personen meer kansen bieden om door te groeien en te kunnen bijleren. Ik kan zelf deze bachelor volgen door ondersteuning van VDAB dus om anderen ook kansen te kunnen geven met de tool die wij ontwikkeld hebben is belangrijk voor me. Het kan ook gebruikt worden voor stages in de werkplek.”
Wat is er anders aan wat jullie hebben in deze game dan wat bedrijven daarvoor deden?
Ferre: “Momenteel zijn er bedrijven die één training uitbouwen voor een specifieke opdrachtgever. Dat kost enorm veel geld en ligt daarna op de kast want je kan dat niet meer aanpassen. Wij hebben een platform dat zodanig modulair is dat je alles erin kan zetten wat je wil. Die modulariteit is enorm belangrijk. Eens je het spel hebt kan je iemand op vijf minuten opleren hoe ze een level bouwen en daarna moet je daar nooit meer geld aan uitgeven. Je hebt geen limiet op de grootte van de levels, je kan ze blijven gebruiken, …”
Arno: “We hebben 9 verschllende interacties die zeggen wat ze doen: multiple choice kan je vragen duid de juiste dingen aan maar nog veel meer dan dat. Daardoor is het soort training dat je kan bouwen onbeperkt. Je kan kleine stappen laten uitvoeren en dan zeggen: die drie interacties doe je en daarna kan je pas een vrachtwagen inladen. We geven bouwers die vrijheid en dan kunnen ze het zich eigen maken.”
Hilary: “ Schakel liefst iemand in die graag de SIMS speelt, die gaat levels blijven bouwen (lacht) Het zijn ook veel tools om op een visuele manier feedback te geven: goed is groene gloed, fout is rode gloed,… Je kan ook zeggen wat voor soort feedback je wil geven; met een afbeelding of punten… Dat maakt het ook interessant voor alle sectoren, niet enkel de logistieke sector. Je kan het ook gebruiken om een bedrijf te showcasen om een bedrijf na te maken voor sponsors bijvoorbeeld.”
Arno:“Momenteel steken de spreekwoordelijke muren en kasten erin voor Logistieke bedrijven maar dat zijn gewoon modellen. Je kan vlot ook andere modellen importeren met een knop en zo kan je bijvoorbeeld ook een school namaken. Het enige wat je nodig hebt om de levels te bouwen is creativiteit.”
Hilary: “En anders kunnen we wel een level voorbouwen (lacht).”
Coach David Vandenbroeck
Welke uitdagingen kwamen erbij kijken?
Ferre: “Het stappensysteem. We moesten voor een game bepaalde acties in een bepaalde volgorde kunnen zetten maar er waren moeilijkheden: soms moesten dingen gelijktijdig kunnen gebeuren, soms enkel als een andere actie eerst gebeurde,...”
Maxime: “En je moest wel nog een volgorde kunnen bepalen, zelfs als er zaken gelijktijdig moesten kunnen.’
Arno: “We hadden toestanden dat een scherm ergens kwam waardoor je het achterliggende niet meer kon zien en omgekeerd. Dat was heel veel werk. We hebben al die elementen samengezet in een document en vereenvoudigd zodat het duidelijker werd, ook voor mensen die er na ons aan werken. We hebben het ook herwerkt dat mocht het uitgebreid worden in de toekomst dat dat kon.”
Hoe was de samenwerking met Research & Expertise voor jullie?
Hilary: “Laura en Vincent van R&E zijn mijn bondgenoten geworden (lacht) We kwamen op donderdag altijd samen op Corda en daar is altijd zo’n awesome sfeer met super mensen die gemotiveerd zijn om te werken aan dit soort projecten. XP lab is de beste, daarom ga ik nu ook voor hen werken.”
Maxime: Onze coach David heeft ook een ‘leveltje’ gemaakt en dan klik je dat open en is dat een indrukwekkend, enorm level (lacht).
Arno: “We kregen ook veel constructieve feedback van David over hoe we zaken zouden aanpakken. Hij stuurde ons ineens ook een ‘leveltje’ door dat hij ineen had gezet met onze tool en dat was inderdaad een super indrukwekkend, een enorm groot level. (lacht)”
Wat is de hoop voor volgende stappen binnen dit project?
Hilary: “Bij het afronden van deze case is het al getoond aan de gebruikersgroep van de 17 bedrijven van VIL. Nu gaan die bedrijven het ook echt gebruiken voor trainingen. Daarna volgt er een bugfix fase en staat het echt op punt.”
Maxime: “De grote hoop is dat onze game echt een standaard kan worden in de industrie en dat dat ook anderen om meer zo’n tools te maken in industriele omgevingen en niet steeds enkel is voor een enkel bedrijf in een specifieke situatie…”
Ferre: "Informatici kunnen dit soort zaken makkelijker maken en het heeft een grote maatschappelijke bijdrage.”
Hilary: “Ik hoop dat hiermee mensen ook de kansen krijgend die ze verdienen om door te groeien en hun competenties te tonen.”
Arno: Het was ook de manier waarop het gebruikt wordt: die mensen kunnen vaak niet doorgroeien omwille van de manier waarop het gebracht en gebruikt worden. e kunnen hier er mee voor zorgen dat mensen nieuwe kansen krijgen in hun bedrijven.”
Ferre: “We hebben hier met vier op relatief korte tijd 10.000 mensen kansen geven. Dat maakt het sowieso de moeite waard.”
De studenten en coaches achter deze game
Coach David Vandenbroeck: “Het is een uniek project en de groepen dit in dit project zitten zijn super tevreden en enthousiast. Deze groep zou eigenlijk aan een tussenplatform werken maar dat wilden ze niet, ze wilden rechtstreeks dit eindproduct opleveren. Zonder de studenten hadden we nooit gestaan waar we nu staan dus merci. Het gaat en moet ook gebruikt worden. Dit had een maatschappelijke meerwaarde en zal niet ‘in het schap’ blijven liggen. Dit kan je iedereen geven. Het heeft een mooie kwaliteit en modulair: je moet enkel de basis kennen om met hun tool een zeer sterk en gericht spel maken. Je kan het zelfs aan een garage geven voor veiligheid, niet enkel aan logistieke bedrijven. Ik denk dat future-proof awards verdiend zouden zijn voor hen.”
Deze studenten studeren allevier af in de bachelor Toegepaste Informatica. Van programmeren tot security: met deze bachelor kies je voor een stevige basis in bits en bytes, aangevuld met een keuzetraject dat jou op het keyboard geschreven is. Kies voor Business IT Management, Infrastructure & Cybersecurity, Digital Experience, Artificial Intelligence (AI), Software Development of zet je allround studie verder. Welkom bij dé studie van de toekomst. Klaar om met software ook geschiedenis te schrijven?