Kruimelpad
Studieprogramma Educatief Graduaat Heverlee
Ontdek het studieprogramma van het Educatief Graduaat op Campus Hertogstraat, Heverlee. Je kan deze opleiding zowel volgen als dagopleiding of in avondonderwijs.
Studieprogramma Dagopleiding
Het studieprogramma van deze dagopleiding in 3 semesters en 90 studiepunten.
(* Deze opleidingsonderdelen zijn te volgen in de avondopleiding.)
Studieprogramma Avondopleiding
De vakken in vogelvlucht
Ontdek en leer |
Je bestudeert de ontwikkelingspsychologie van de adolescent, principes van motivatie, welbevinden en een krachtige leeromgeving. Je gaat ook in op didactische principes die van belang zijn bij de start van een les. |
Taal |
Je leert taal op een competente manier gebruiken: spelling, zakelijke teksten schrijven, articulatie, spreektempo, intonatie, uitspraak, Standaardnederlands... |
Leer-krachtig |
De focus ligt hier op didactische werkvormen en evaluatie in het midden en aan het einde van een les. We gaan ook in op lesmethodiek en coachingsvaardigheden als leraar. |
Krachtig samen |
Je leert hier de theorie en de praktijk van klasmanagement, binnenklasdifferentiatie, taalontwikkelend lesgeven en digitaal onderwijs. |
Diversiteitsstage |
Je observeert en begeleidt een leerling in/uit een maatschappelijk kwetsbare context. Daarbij werk je samen met de school, ouders, CLB, externe organisaties... Ondersteunend aan deze stage worden kaders aangereikt over leerlingenbegeleiding, leren leren en maatschappelijke kwetsbaarheid. |
Klasmanagement |
Aan bod komen: communicatievaardigheden, verbindende communicatie, interculturele communicatie, conflicthantering in twee- en groepsgesprekken. |
School-breed begeleiden |
Je bestudeert thema's in verband met leerlingbegeleiding, bijvoorbeeld kansarmoede, autisme, pesten... |
ICT |
Je krijgt basisvaardigheden in ICT en mediawijsheid onder de knie: werken met de tekstverwerker Word, leerpad ontwerpen in Smartschool, presentaties maken met Powerpoint, digitale oefeningen met Bookwidgets creëren... |
Leraar in onderwijs |
We bekijken alle verschillende aspecten van een loopbaan in het onderwijs: tijdelijke aanstelling van bepaalde duur, tijdelijke aanstelling van doorlopende duur, vaste benoeming, functionering- en evaluatiegesprekken, solliciteren, je plichten als leraar, soorten aansprakelijkheid, verzekeringen... |
Leraar in samenleving |
Hoe is onderwijs georganiseerd in Vlaanderen? Welke onderwijsvernieuwingen en kwaliteitsbewaking kennen we in Vlaanderen? Wat weten we inzake internationaal vergelijkend onderzoek? Welke zijn hete hangijzers in het onderwijs? |
Levensbeschouwing |
We gaan in op de spiritualiteit in het beroep van een leraar, op de maatschappelijke betekenis van een leraar, op de eigenheid van het christelijk opvoedingsproject, op jouw levensbeschouwelijk perspectief in dialoog met filosofische en religieuze tradities, en op de levensvragen van jongeren. |
Keuze |
Keuze uit een selectie van opleidingsonderdelen binnen de lerarenopleiding of andere studieprogramma’s op basis van eigen interesses en leernoden en in functie van eigen vakinhoudelijk, didactisch functioneren. |
Duaal leren |
Analyseren van stage in de breedste zin van het woord vanuit de visie en de kaders ‘werkplek als schoolbank’. Creëren en uitvoeren van opdrachten binnen werkplekleren en scholen. |
Ontdek en leer Je bestudeert de ontwikkelingspsychologie van de adolescent, principes van motivatie, welbevinden en een krachtige leeromgeving. Je gaat ook in op didactische principes die van belang zijn bij de start van een les. |
Taal Je leert taal op een competente manier gebruiken: spelling, zakelijke teksten schrijven, articulatie, spreektempo, intonatie, uitspraak, Standaardnederlands... |
Leer-krachtig De focus ligt hier op didactische werkvormen en evaluatie in het midden en aan het einde van een les. We gaan ook in op lesmethodiek en coachingsvaardigheden als leraar. |
Krachtig samen Je leert hier de theorie en de praktijk van klasmanagement, binnenklasdifferentiatie, taalontwikkelend lesgeven en digitaal onderwijs. |
Diversiteitsstage Je observeert en begeleidt een leerling in/uit een maatschappelijk kwetsbare context. Daarbij werk je samen met de school, ouders, CLB, externe organisaties... Ondersteunend aan deze stage worden kaders aangereikt over leerlingenbegeleiding, leren leren en maatschappelijke kwetsbaarheid. |
Klasmanagement Aan bod komen: communicatievaardigheden, verbindende communicatie, interculturele communicatie, conflicthantering in twee- en groepsgesprekken. |
School-breed begeleiden Je bestudeert thema's in verband met leerlingbegeleiding, bijvoorbeeld kansarmoede, autisme, pesten... |
ICT Je krijgt basisvaardigheden in ICT en mediawijsheid onder de knie: werken met de tekstverwerker Word, leerpad ontwerpen in Smartschool, presentaties maken met Powerpoint, digitale oefeningen met Bookwidgets creëren... |
Leraar in onderwijs We bekijken alle verschillende aspecten van een loopbaan in het onderwijs: tijdelijke aanstelling van bepaalde duur, tijdelijke aanstelling van doorlopende duur, vaste benoeming, functionering- en evaluatiegesprekken, solliciteren, je plichten als leraar, soorten aansprakelijkheid, verzekeringen... |
Leraar in samenleving Hoe is onderwijs georganiseerd in Vlaanderen? Welke onderwijsvernieuwingen en kwaliteitsbewaking kennen we in Vlaanderen? Wat weten we inzake internationaal vergelijkend onderzoek? Welke zijn hete hangijzers in het onderwijs? |
Levensbeschouwing We gaan in op de spiritualiteit in het beroep van een leraar, op de maatschappelijke betekenis van een leraar, op de eigenheid van het christelijk opvoedingsproject, op jouw levensbeschouwelijk perspectief in dialoog met filosofische en religieuze tradities, en op de levensvragen van jongeren. |
Keuze Keuze uit een selectie van opleidingsonderdelen binnen de lerarenopleiding of andere studieprogramma’s op basis van eigen interesses en leernoden en in functie van eigen vakinhoudelijk, didactisch functioneren. |
Duaal leren Analyseren van stage in de breedste zin van het woord vanuit de visie en de kaders ‘werkplek als schoolbank’. Creëren en uitvoeren van opdrachten binnen werkplekleren en scholen. |
Lees alle details in de programmagids Leuven.
Uurroosters
Lesweek dagopleiding
Semester 1 |
Semester 2 |
||
---|---|---|---|
Maandag |
9.00 - 12.30 uur |
Ontdek & leer |
Krachtig samen |
13.30 - 17.00 uur |
Klasmanagement |
||
Woensdag |
9.00 - 12.30 uur |
Diversiteitsstage |
Diversiteitsstage |
18.15 - 21.45 uur |
Vakdidactische sessies* |
||
18.15 - 21.45 uur |
Taal* |
Taal* |
|
Donderdag |
9.00 - 12.30 uur |
Ontdek & leer |
|
13.30 - 17.00 uur |
Leraar in samenleving |
Maandag 9.00 - 12.30 uur |
13.30 - 17.00 uur |
Woensdag 9.00 - 12.30 uur |
18.15 - 21.45 uur |
18.15 - 21.45 uur |
Donderdag 9.00 - 12.30 uur |
13.30 - 17.00 uur |
Semester 1 |
---|
Maandag Ontdek & leer |
Woensdag Diversiteitsstage |
Vakdidactische sessies* |
Taal* |
Donderdag Ontdek & leer |
Semester 2 |
---|
Maandag Krachtig samen |
Klasmanagement |
Woensdag Diversiteitsstage |
Taal* |
Donderdag |
Leraar in samenleving |
Lesweek avondopleiding
Semester 1 |
Semester 2 |
||
---|---|---|---|
Maandag |
18.15 - 21.45 uur |
Ontdek & leer |
Leer-Krachtig |
Dinsdag |
18.15 - 21.45 uur |
Duaal leren* |
|
Woensdag |
18.15 - 21.45 uur |
Taal* |
Taal* |
18.15 - 21.45 uur |
Vakdidactische sessies* |
||
Donderdag |
18.15 - 21.45 uur |
Leraar in onderwijs |
Maandag 18.15 - 21.45 uur |
Dinsdag 18.15 - 21.45 uur |
Woensdag 18.15 - 21.45 uur |
18.15 - 21.45 uur |
Donderdag 18.15 - 21.45 uur |
Semester 1 |
---|
Maandag Ontdek & leer |
Dinsdag |
Woensdag Taal* |
Vakdidactische sessies* |
Donderdag Leraar in onderwijs |
Semester 2 |
---|
Maandag Leer-Krachtig |
Dinsdag Duaal leren* |
Woensdag Taal* |
Donderdag |