KICK-OFF NEXTGEN THURSDAYS: : EEN WAARDE(N)VOL NETWERK | UCLL

Een familiebedrijf sterk- én winstgevend runnen ten tijden van Gen-X, hoe doe je dat? Op het NextGen netwerkevent van VKW Limburg en Hogeschool UCLL bleek vooral een waarde(n)vol netwerk van groot belang. Het traject moedigt jongeren die in een familiebedrijf willen stappen aan om deel uit te maken van een uniek Limburgs netwerk. Ook voor studenten van bachelor Bedrijfsmanagement die niet uit een ondernemersnest komen, bleek de ‘insider view’ interessant.

Waarden centraal

Hogeschool UCLL en VKW Limburg slaan de handen in elkaar om jongeren, die op zoek zijn naar een klankbord en gelijkgestemden, te ontmoeten en samen te brengen. Simon Cox van VKW Limburg licht toe uit hoe de samenwerking tot stand kwam. “VKW Limburg is een waarde- én waardenvol netwerk. We vinden daarin een sterk gemeenschappelijk doel met Hogeschool UCLL.  Als ongebonden werkgeversorganisatie waar meer dan 2000 eindbeslissers van bedrijven zich thuis voelen, werken we als verbindingsagent maar ook adviseur als het goed of net slecht gaat. Dat willen we niet enkel uitdragen naar de ondernemers van vandaag, maar ook die van morgen. Deze studenten zijn de next generation die we graag inspireren en ondersteunen.”

Hilde Lipkens, zaakvoerder van HR-bedrijf Covali, zorgde voor de kick-off met de  inspirerende keynote ‘Word een topwerkgever’ Drie stappen blijken centraal: een gesprek over de waarden van het familiebedrijf, dat zowel concretiseren als doortrekken in personeelsbeleid (walk the talk) en ownership geven. “Mensen moeten voelen welke doelen ze gemeenschappelijk hebben en vanuit hun eigen rol kunnen bijdragen aan gemeenschappelijke waarden,” aldus Hilde. “Dat lijkt evident, maar mist vaak. Ik nodig de studenten dan ook graag uit om eens te sparren, zeker in een familiebedrijf. Dragen ze ook echt uit wat ze denken te doen? Je zoekt steeds mensen die zich herkennen in wat een bedrijf naar buiten draagt, want zo vind je altijd de ideale match.”

VKW Limburg is een waarde- én waardenvol netwerk. We vinden daarin een sterk gemeenschappelijk doel met Hogeschool UCLL.

Simon Cox, VKW Limburg

Meer dan ‘dochter van’

Op het event deelden ook een aantal leden van de NextGen community hun ervaringen. Onder meer Céleste Fryns, vijfde generatie in Fryns Distillery en  ervaringsexpert van de NextGen community die de jongeren mee door het traject leidt. “Er is een gedeelde achtergrond en interesse bij wie deelneemt aan de NextGen Thursdays. Ik kreeg van jongs af aan vragen of ik het familiebedrijf wilde overnemen, terwijl ik toen nog vooral bezig was met wat ik nu eigenlijk wilde studeren. Samen met anderen die een familiebedrijf willen runnen nadenken schept een band en contacten die ervoor zorgen dat je samen naar antwoorden zoekt.”

 

Gitte en Jill Roex stapten als tweeling in familiebedrijf E-llis Supply Chain Solutions na eerste ervaringen buiten het familiebedrijf. Ook daar volgden waardevolle inzichten uit: “Als ‘dochter van’ heb je letterlijk en figuurlijk meteen een naam in het bedrijf en voelt het soms aan als ‘heeft ze die positie gekregen omdat ze die achternaam heeft of heeft ze ook echt de nodige kwaliteiten," deelt Gitte Roex. "Daarin vind ik het heel fijn dat ik door mijn studies en eerste ervaringen buiten het familiebedrijf vooraf al kon aantonen wat ik kan.”

 

Jill Roex vult aan; “Klopt. Als je kan instappen in een familiebedrijf krijg je vrijheid, autonomie maar ook verantwoordelijkheid. Bij VKW Limburg vind je ook mensen die dezelfde challenges hebben meegemaakt en je daarin kunnen helpen. Hoe zorg je voor een duidelijke rolverdeling, een groeiproces, neem je over van een familielid die een andere visie heeft op een constructieve manier,… Er is voor de duidelijkheid geen juist of fout, iedereen heeft een eigen pad. Maar je kan zeker leren uit dat van anderen.“

Er is geen juist of fout, iedereen heeft een eigen pad. Maar je kan zeker leren uit dat van anderen.

Jill Roex, E-llis Supply Chain Solutions

Wat vond de Next Generation er zelf van?

“Het was interessant om meer te weten te komen over wat NextGen inhoudt. Hun inzichten gaan dieper in op wat we ook al aanraken binnen de afstudeerrichting KMO en Ondernemen, onder andere in het vak familiebedrijven. Daarnaast laat dit netwerkevent toe om contacten te leggen wat altijd heel fijn is. ” deelt student KMO en Ondernemen Benjamin Dambi.

Jeroen Vangeffelen, student Marketing, knikt instemmend; “ Ik ben zelf geen zoon van een familiebedrijf maar wel een zelfstandige ondernemer. Ik vond het in die rol dan ook heel nuttig om die interne inzichten te horen van die mensen die wel in een familiebedrijf werken en hoe ze dat aanpakken.”

 

“Ik kom zelf uit een ondernemend nest en ben daardoor zeer geïnteresseerd om hieraan deel te nemen,” aldus Ralph Orens, student KMO en Ondernemen. Ik heb vooral ook interesse in het netwerkend gedeelte en het leren kennen van mensen die op eenzelfde wijze denken en in hetzelfde geïnteresseerd zijn. Ik leer graag nieuwe mensen kennen en heb het gevoel dat dat bij NextGen perfect kan. De sprekers waren ook heel motiverend en duidelijk gepassioneerd over wat ze doen. Het is ook gezellig om achteraf een glas met hen te kunnen drinken en ideeën uit te wisselen, natuurlijk.”

Ik kom zelf uit een ondernemend nest en leer graag mensen kennen die in hetzelfde geïnteresseerd zijn. Ik heb het gevoel dat dat bij NextGen perfect kan.

Ralph Orens, student Bedrijfsmanagement: KMO en Ondernemen

Zelf interesse?

Ben jij een zoon of dochter van familiale ondernemers? Heb je vragen over jouw rol en toekomst in het familiebedrijf en ben je op zoek naar gelijkgestemden die met dezelfde vragen zitten?

Hogeschool UCLL

Heb je een brede interesse in management, maar weet je nog niet helemaal welke richting je hiermee uit wil?

Kmo & Ondernemen zal je opleiden tot de allrounder die perfect mee is in elk domein van het management. Je behoudt dus het overzicht zonder details over het hoofd te zien.

VKW Limburg

VKW Limburg is een ongebonden werkgeversorganisatie waar meer dan 2000 eindbeslissers van bedrijven zich thuis voelen.

We richten ons tot een select publiek van eindbeslissers in bedrijven vanaf 10 medewerkers en social profit bedrijven vanaf 100 medewerkers.