Kruimelpad
KMO ROUTE 1: Marketing looks soup-ergood today
Maar liefst 23 teams van Bedrijfsmanagement: afstudeerrichting Marketing zetten 'hun' kmo-opdrachtgever op de kaart met sterke branding, een gloednieuwe aanpak op social media, clips en fotoshoots, websites en/of events. Team 'Soup Away' nam gisteren de prijs van sterkste team in ontvangst in gezelschap van hun medestudenten die samen met opdrachtgevers en sympathisanten jury van dienst waren.
De talrijke toeschouwers tijdens de slotshow stemden het werk van Team Soup Away naar de winst dankzij hun branding, merch, de zeer professionele look & feel en hun enthousiaste presentatiestijl. Ook de andere finalisten brachten indrukwekkende realisaties en resultaten. We onthouden: “Soms moet je je voor een schoolproject eens zot willen doen in een TikTok filmpje.”
"Van hobbels leer je meer"
Team Soupaway (Laure Defosseux, Emma Muller en Margot Vranckx) kwam als winnaar uit de bus en won -zeer toepasselijk- een flink shopbudget om te spenderen. Ze geven aan dat de weg naar de overwinning niet van bij de start even vlot verliep; "We hebben een hobbelig parcours afgelegd. Het is niet altijd rozengeur en maneschijn geweest maar net daar merkten we dat communicatie écht belangrijk is: naar de opdrachtgever toe maar zeker ook naar elkaar als team," deelt Emma. Margot vult aan: "En van die hobbels leer je eigenlijk meer dan wanneer je die niet tegenkomt. We hebben vooral geleerd van fouten die we gemaakt hebben en daar steeds in te verbeteren."
Joke Vanhorenbeek van Team Cats & Cups: "Dit project geeft je eigenlijk veel zelfvertrouwen. Ik merkte heel snel dat ik er echt meer van kende in de praktijk dan ik daarvoor dacht. Werken met een opdrachtgever kan soms vermoeiend zijn omdat die soms een bepaald idee kan hebben dat niet overeen komt met dat van jou. Maar net op die momenten is enorm fijn om samen een compromis te vinden en met je team daarrond te werken."
Art & Decoration – Michel Lambrecht
Communicatie, feedback en vertrouwen
We vroegen aan de finaleteams wat volgens hen sleutelelementen zijn geweest in het behalen van hun finaleplaats als team. Een sleutelwoord komt steeds terug: communicatie. "We zijn er met een joie de vivre ingevlogen en voor ons waren humor, communicatie en motivatie heel belangrijk," aldus Ilan Lens van team Chaos. "Dat samen proberen over te brengen heeft ons volgens mij een finaleplaats bezorgd."
Team Soup Away vult elkaar zeer toepasselijk aan in hun antwoord op deze vraag: "Je leert héél veel in dit project. (lacht) Maar vooral: communicatie is key. En verder ook op elkaar inspelen, vertrouwen op de sterktes van jezelf en je teamleden en elkaar ondersteunen. Dat maakt het ook makkelijker om met feedback aan de slag te gaan. Ik denk dat we vooral dààrom winnaar konden worden."
Cats & Cups – Axelle Steenhouwer
Stap naar de échte wereld
De studenten gingen als volleerde marketeers op zoek naar bedrijven waarvan ze vonden dat ze er voor een positieve verandering konden zorgen: "Ik ben zelf een fan van te poolen en ik vond het in Chaos supergezellig - maar merkte ook dat er nog niet zoveel volk was," aldus Ilan van Team Chaos. "We checkten dan hun website en social media. Die konden nog wat beter en dan zijn we op eigen initiatief naar de baas gegaan. Het hielp dat het bedrijf matchte met ons, zodat we enthousiast konden werken aan iets wat we zelf echt leuk vonden."
Ook voor Kristof Siemons van team Art & Decoration blijft dé meerwaarde in dit project bij de samenwerking met opdrachtgevers. "Dit project was zeer leuk omdat wij onze kennis in de werkelijke wereld mochten toepassen. Bij echte klanten tonen wat we hebben geleerd de afgelopen drie jaar en zien hoe iedereen hun eigen kennis en ervaringen heeft toegepast is een eerste stap naar de echte wereld. Ik vind dat ook alle medestudenten heel trots mogen zijn en dat het een heel mooie manier is om mijn werkcarrière te beginnen."
Cathérine Denivel, coach
Onze finalisten
Een antiekzaak in het artistieke hart van Brussel met een beperkte online zichtbaarheid, daar wisten Jesse, Kristof en Mendel wel raad mee. Ze startten met de uitwerking van een nieuwe branding en verzorgden een uitgebreide fotoshoot. Van daaruit ontwikkelden ze een stijlvolle website en lanceerden ze de social media kanalen. Eindelijk krijgen de geüpcyclede verlichting, meubels en kunst de online aandacht die ze écht verdienen.
Joke, Nele en Demy slaagden erin om Cats&Cups – het gezellige kattencafé in hartje Mechelen – zowel on- als offline extra in de kijker te zetten. De samenwerking met influencers Chloé Merken en Leslie Arnauts, de gezellige spelletjesavond in het café, het 50ste katje dat geadopteerd werd, … een waaier aan boeiende content om de sociale media nieuw leven in te blazen.
Ilan, Jan en Senne speelden geen 'stootje' met Chaos, een van sfeervolste poolcafés van Leuven. Ze lanceerden het TikTok-kanaal van deze gevestigde waarde en ze zorgden voor beleving op de andere sociale mediakanalen. Bovendien organiseerden ze een poolevent dat zo geslaagd was dat zelfs de keu er nog met bewondering naar wijst. En als kers op de biljarttafel lanceerden ze een nieuwe website.
Laure, Emma en Margot vormden het ultieme dreamteam voor dit Leuvense soeprestaurant. Met fotoshoots waarbij elke wortel zijn 'good side' toonde, brachten ze de soep naar een hoger niveau. Als ware soepdetectives toerden ze door het industrieterrein, op zoek naar bedrijven die wel een heerlijk verwarmende zakelijke relatie konden gebruiken. En alsof dat nog niet genoeg was, toverden ze de sociale media om tot een digitale soeptuin vol smaakvolle content.