Onderwijsaanbod voor professionals in de brede jeugd- en sociaal-culturele sector | UCLL

Micro-degree groepsdynamica

Groepsdynamica 1 en 2 zijn praktijkgerichte opleidingsonderdelen. Theoretische begrippen en inzichten dienen als bril waarmee naar groepen wordt gekeken, om groepen beter te begrijpen en van daaruit te beïnvloeden. Het doel van deze opleidingsonderdelen is zicht krijgen op het waarom van een groep en de groepskwaliteit. Anderzijds is zicht krijgen in de constante bewegingen/interacties in groepen een belangrijk onderdeel van groepsdynamica. Je versterkt vaardigheden om aan groepen deel te nemen en verwerft bagage om de werking van groepen te begrijpen en te beïnvloeden.

In groepsdynamica 1 komt aan bod: (semester 1 – één halve dag + driedaagse)

  • Bestaansredenen van groepen en de beoogde groepskwaliteit;
  • Evenwichtsprocessen in groepsinteracties
  • Effectiviteit van groepen
  • Fasen in groepsontwikkeling
  • Gesprekstechnische vaardigheden om een groep te kunnen faciliteren

In groepsdynamica 2 leer je: (semester 1 – vier halve dagen + driedaagse)

  • De vereiste groepsdynamische kwaliteit in functie van de groepstaak in te schatten;
  • De huidige groepsdynamische ontwikkeling in te schatten;
  • Via welgekozen werkvormen, reflecties en interventies een ontwikkelingsstrategie te bedenken;
  • En deze in de praktijk te faciliteren en bij te sturen In een residentiële driedaagse ervaart de groep een welgekozen mix van werkvormen en reflecties en het effect op ontwikkeling bij zichzelf en in de groep. In metareflecties blikken we hier op terug en verbinden dit met de verschillende thema’s.

Micro-degree sociaal-cultureel werken

Deze micro-degree zet in op de vier functies van sociaal-cultureel werken in vier opleidingsonderdelen.

  1. Gemeenschapsvorming en participatie (halve dag, eerste 6 weken academiejaar)

Verscherpt je inzicht in het professioneel sociaal-cultureel handelen.

  • Je maakt kennis met theoretische kaders in verband met het professioneel denken en handelen in het brede en diverse veld van sociaal-culturele praktijken.
  • We focussen op de gemeenschapsvormende functie van het sociaal-cultureel werk. We verkennen theoretische kaders ivm burgerschap en diverse praktijken van participatief werken in verschillende gemeenschapsvormende sociaal-culturele praktijken
  1. Cultureel werken (semester 2, 11 lessen, vrijdagnamiddag)

In interactieve hoorcolleges en praktijkbezoeken worden theoretische referentiekaders en sectorvraagstukken verbonden met een eigen kritische reflectie.

  • Je verwerft inzicht in verschillende benaderingen van cultuur, kunst en amusement.
  • Je maakt kennis met de artistieke en culturele actualiteit in Vlaanderen met een focus op de landschapstekening podiumkunsten, beeldende kunst en dans.
  • Je leert over begrippen als participatieve kunstpraktijken, superdiversiteit en intersectionaliteit in de kunsten, sociaal artistiek werken, kunsteducatie, publieksbemiddeling, en cultuur als motor tot transitie i.k.v. het ecologisch vraagstuk.
  • Je leert kijken naar kunst -en cultuurproducten en kan hierover kritisch reflecteren.
  • Je maakt actief kennis met verschillende culturele instellingen.
  • Je leert wat rol en taak is van de sociaal-cultureel werker in deze instellingen en hoe de culturele functie een plaats heeft in de werking van organisaties.
  1. Educatief werken (semester 2, 11 lessen, vrijdagvoormiddag)

Na het volgen van deze lessen ken je:

  • De plaats en de rol van de educatieve functie van het sociaal-cultureel werk.
  • De achtergrond van en het verschil tussen verschillende vormen van leren.

En kan je:

  • Een educatieve activiteit organiseren toegepast op een thema, een context, een doelgroep.
  • Een educatief aanbod ontwikkelen en uitvoeren (een vraag naar vorming omzetten in een geschikt aanbod)
  1. Maatschappelijk bewegingswerk (semester 2, 11 lessen, donderdagvoormiddag)
  • Je leert over de plaats en de rol van de functie maatschappelijk bewegingswerk.
  • Je kan (mee) vorm geven aan sociaal-culturele praktijken met de focus op bewegingswerk. Je sluit daarbij aan bij de eigen bijdrage van deelnemers, hun leefwereld en de bredere maatschappelijke context.
  • Je weet hoe je in de praktijk kan bijdragen aan een democratische, solidaire, duurzame en inclusieve samenleving.
  • Komen aan bod: toekomstdenken, maatschappelijke transitie, modellen van sociale actie, continuüm bij het opzetten van campagnes, van burgerinitiatief naar sociale beweging.

Wanneer je beide microcredentials opneemt in hetzelfde academiejaar betaal je:

  • Basis inschrijfkost hoger onderwijs: 282,10 € per academiejaar
  • Kostprijs opgenomen studiepunten:
    • Groepsdynamica: 6 studiepunten x 13,5 € per studiepunt = 81 €
    • Sociaal cultureel werken: 12 studiepunten x 13,5 € per studiepunt = 162 €

Een microcredential of microdegree  is een afgebakend, kleiner geheel van vakken dat kadert binnen een professionele bacheloropleiding. Het laat je toe om je te verdiepen in bepaalde kennis en vaardigheden die je ook meteen op de werkvloer kan inzetten. Of je kan het als een opstap zien om in een latere fase de volledige professionele bachelor te halen.

Voor meer info en inschrijving kan je terecht bij Frie De Greef via frie.degreef@ucll.be