KMO ROUTE 1: BESTEMMING MODERNE MARKETING MET EEN STRAF STUDENTENTEAM | UCLL

HEVERLEE - Hoe begin je nota bene aan TikTok? Op welke manier bereik je je doelgroep het vlotst? Met onder meer deze vragen gingen heel wat UCLL-marketingteams aan de slag.  21 driekoppige studentengroepen van het laatste jaar Marketing werkten een volledig semester aan een succesvol nieuw communicatieplan voor een lokale kmo. Het hoogtepunt vond gisteren plaats, wanneer het Team Boccone als meest indrukwekkende ‘route’ verkozen werd door de aanwezige opdrachtgevers en medestudenten.

MOST WANTED: TIKTOK EN TRENDS

Gisteren beslisten de talrijke toeschouwers tijdens de slotshow dat het werk van Team Boccone, dankzij hun sterke allround communicatieplan met pers, beeld, sterk brand image en vlotte presentatie, mag pronken met de titel beste marketingcommunicatieproject. Elk studententeam focuste op de volgende aspecten: onderzoeken, adviseren en de uitgewerkte acties implementeren. De opdrachtgever koos zelf de focuspunten, met TikTok als meest gekozen item.

Thibaud Remeker van het winnende team Boconne: “Voor ons als marketeers was het interessant om te testen wat werkt. Sommige video’s hebben het goed gedaan, sommige minder goed. Daar kan je uit leren wat werkt voor een specifieke onderneming. Een video van minder dan 10 seconden was de meest succesvolle, met meteen meer dan 18.000 views. Inspelen op de relevante trends loont!”

AUTHENTICITEIT CENTRAAL

Als rode draad voor studenten valt op dat de persoon of personen achter de producten geen nobele onbekenden mogen blijven. De best scorende post op sociale media blijkt er eentje met een menselijke touch. Dit zorgde er ook voor dat de bedrijfsleiders best niet enkel hun producten in de spotlights zetten: “Voor ons is de belangrijkste verandering op sociale media dat we Anneke (nvdr: van Hoorick, opdrachtgever) zelf meer zien terugkomen. Haar posts over vintage decoratie-items worden aangevuld met een begeleidende video waarin Anneke uitleg geeft over elk product.”

De invloed van de bedrijfsleider in beeld plaatsen, merkten ook Gabriella, Evie en Alexander achter het Nova-team op: “Na een aangenaam gesprek hebben we samen met opdrachtgever Tinne toch een eerste post gemaakt over haar als persoon achter Nova, waar veel likes en lieve comments op volgden. Dat zorgde voor vertrouwen en de beste TikTok volgde daarop: eentje waarin Tinne uitleg geeft over haar outfit. Ze straalt nu zelf regelmatig in eigen video’s, met een positief effect op klantenbereik!”

OP LANGE TERMIJN NAAR DE DOELGROEP

Amber, Emma en Robin van Team Nuude zorgden zelfs voor letterlijke connectie via afspraken maken; “Het concept van Nuude is dat klanten zelf bellen voor een vrijblijvende afspraak om kledij te passen mét stijladvies. Daar hebben we meteen iets aan gedaan, want bellen doen klanten niet meer graag. Nu kunnen ze online een afspraak inboeken en is die tool ook gelinkt aan de Instagrampagina van Nuude. Ideaal én dit zal blijvend een enorm voordeel zijn voor onze opdrachtgevers!” 

Elk van de opdrachtgevers ontving ook een manual of een brandbook, waarbij ze de lijn die de studenten legden in hun marketing ook zelf kunnen toepassen. De meerwaarde ligt volgens coaches Cathérine Denivel, Hilde Vanderheyden en Joris Nouwen dan ook in het duurzame aspect van het project: “De studenten werken samen met de bedrijfsleiders om zo vooral haalbare veranderingen te bewerkstelligen, die ook doorgezet kunnen worden na het kmo-route-1-project. Onze groepen maken zo echt een verschil dat  bedrijven ook voelen via de Return on Investment, met vaak resultaten van meer dan 300%!”

Over de finalisten

Elk studententeam focuste op de volgende aspecten: onderzoeken, adviseren en de uitgewerkte acties implementeren. De opdrachtgever koos zelf de focuspunten, met TikTok als meest gekozen item.

Team Boccone - Winnaar

Hanne, Britt en Thibaud organiseerden verschillende professionele fotoshoots, gingen viraal op hét trendy social mediakanaal TikTok en verschenen in de pers met het prachtig en overheerlijk verhaal over dit Leuvens Italiaans streetfoodrestaurant.

Anneke Van Hoorick (soon to be 'EverSeen')

Anouk, Juliette en Pele optimaliseerden voor deze Vintage en Design kmo de bestaande online platformen, ze bedachten een nieuwe naam en look & feel en bezorgden haar heel wat gloednieuw foto- en videomateriaal.

Team Nuude

Dankzij tal van acties, gaande van de lancering van het social media platform TikTok tot het organiseren van succesvolle shopping-events, zijn Amber, Emma en Robin erin geslaagd om Nuude, een unieke kledingwinkel met advies op maat, een ontzettende boost te geven.

Team Nova

Gabriella, Evie en Alexander lanceerden het TikTok-kanaal van deze startende Leuvense kledingwinkel. Ze hielpen de zaakvoerster zich ontpoppen tot influencer en organiseerden een topevent tijdens Leuven by Night.

Ontdek de opleiding

OVER DE OPLEIDING MARKETING

Hoe laat je bedrijven, merken en goede doelen succesvol én duurzaam groeien? Als marketeer heb je daarvoor alle touwtjes in handen. Je wordt een spilfiguur in elk bedrijf.  In de afstudeerrichting Marketing word je een doener met veel durf en doorzettingsvermogen die vlot kan samenwerken binnen elk bedrijf. Met deze brede opleiding word je dé marketeer van de toekomst.

OVER KMO ROUTE 1

UCLL, waaronder de KMO Routes, staan voor kruisbestuiving tussen onderwijs, onderzoek en het werkveld! Onze kmo-routes worden ondersteund door UCLL Research & Expertise, expertisecentrum Smart OrganisationsOndernemers kunnen aan een zeer betaalbare prijs een beroep doen op de creatieve, onbevangen kracht van studenten en de inhoudelijke expertise van de UCLL- docenten.

Ook interessant