OPINIE:

Wint deze Black Friday het gezond verstand van de koopjesdrang ?

Karine Appeltans, Lector Innovatie, Supply Chain Management aan UCLL

 

 

Black Friday, hoogmis van de (over)consumptie! 

De drukste shoppingdag van het jaar is aangebroken! Jawel, je hoort het goed.  Drukker dan de Kerstperiode. Black Friday, Cyber Monday, Cyber week, … ze stimuleren mensen meer te kopen dan ze nodig hebben. 

We hebben onze online (snel)weg gevonden naar aantrekkelijke superdeals.  We worden daar allen steeds beter in.  Het voelt als een sport. Maar zoals de uitdrukking zegt ‘Too many bargains can make you bankrupt’ of ‘Koop niets wat je anders ook niet zou kopen.’

Verwacht wordt dat de druk op de gezinsbudgetten iedereen 2 keer doet nadenken vooraleer op die ‘ga naar betaling’-knop te klikken. Het zou de overconsumptie tegengaan, ervoor zorgen dat leveringstermijnen beter gerespecteerd kunnen worden en het hoge aantal retours verminderen. Het is namelijk vaak duurder om de artikelen terug in de keten te brengen en dus worden ze maar vernietigd: zonde!

66% van de shoppers geeft om het duurzame aspect van een aankoop.

Tegelijk wil ik graag de bedrijven ‘challengen’ om de rentabiliteit van promoties nog eens onder de loep te nemen, inclusief de Supply Chain kosten. Volgens een studie van Mc Kinsey geven 66% van de shoppers wel degelijk om het duurzame aspect van een aankoop.  Reeds 34% is bereid om hier meer voor te betalen.  Duurzame oplossing hoeven niet noodzakelijk duurder te zijn.  Innovatieve bedrijven kunnen hier het verschil maken.

Ik wil de laatste zijn die het plezier van het shoppen wil ontnemen, ook op Black Friday !  Want plan je graag op voorhand je Kerstcadeautjes, of shop je bewust, dan is dit natuurlijk de ideale dag om je slag te slaan.   Je vindt zeker pareltjes op dat wereldwijde web of in je favoriete winkels.

De dopamine die vrijkomt bij het shoppen is zeker zo hoog als je verstandig shopt! Het onderzoeken waard ! ;)

Ook interessant