Samenwerken, samen opleiden, samen professionaliseren | UCLL

Een masteropleiding is niet dé sleutel tot betere leraren


Wie donderdag 16 november de tijd had om het nieuws enigszins op te volgen, zag dat er een engagementsverklaring is getekend tussen Minister Weyts en de hogescholen en universiteiten ter versterking van de lerarenopleidingen.

Vanuit de UCLL Lerarenopleiding zijn we blij met de extra middelen om onze opleidingen beter te kunnen uitbouwen. De kwaliteit van onderwijs staat of valt met de kwaliteit van leraren.

Maar in tegenstelling tot vele berichten (o.a. De Standaard, De Tijd en De Morgenis het aanvullende traject masteropleiding basisonderwijs vanaf september 2025 niet de belangrijkste, de meest "essentiële stap" of de "grootste prioriteit" in de strijd tegen het lerarentekort.

De essentie: samen opleiden

De kern van het nieuwe pact voor betere lerarenopleidingen is meer samenwerking en samen professionaliseren. We zijn ervan overtuigd dat de kwaliteit van de lerarenopleidingen verbetert als opleidingen en scholen meer samenwerken en meer gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de opleiding. In Nederland wist men dat 20 jaar geleden al met een stevige jaarlijkse injectie van de overheid in samen opleiden en samen professionaliseren.

We zijn tevreden dat Minister Weyts nu ook mee de vraag ondersteunt naar

  • meer samenwerking tussen opleidingen en scholen;
  • verdere professionalisering van mentoren, schoolleiders én lerarenopleiders;
  • blijvend actualiseren van de curricula van de lerarenopleidingen samen met het basisonderwijs;
  • verbeterde trajecten voor zij-instromers die werken en studeren combineren, …
     

Het onderwijs samen sterker maken

Het thema dat echter het meest de aandacht trekt is de master basisonderwijs. Het wordt onder meer een aanvullend traject na een professionele bachelor in lager- of kleuteronderwijs. Wie een academische bachelor heeft gedaan zal eerst de praktijk en vakinhouden moeten volgen aan een hogeschool vooraleer hij/zij kan schakelen naar het master basisonderwijs. Het wordt een interessante samenwerking tussen universiteiten, hogescholen en het werkveld. Het biedt alleszins de kans om nieuwe expertise binnen te brengen in basisscholen.

Maar deze masters zullen niet alle kwesties in het basisonderwijs oplossen. Het onderwijs versterken is iets dat lerarenopleidingen en banaba's van hogescholen samen moeten doen met scholen. Als we samenwerken, samen opleiden en samen professionaliseren maken we het onderwijs samen sterker.
 

Greet Decin
Programmadirecteur Lerarenopleiding
Hogeschool UCLL 

Ook interessant