Zestig leerlingen kruipen in de huid van topdiplomaten | UCLL

8, 9 en 10 november 2023 kropen 60 leerlingen van 14 secundaire scholen uit Vlaanderen en Nederland in de huid van topdiplomaten tijdens de derde editie van de Vlaamse ‘Model UNESCO’ (MUNESCO) in Brussel, een evenement georganiseerd door de Lerarenopleiding van Hogeschool UCLL (onder leiding van Mieke Van Ingelghem & Dima Bou Mosleh), UNESCO Vlaanderen en BeGlobal (het kenniscentrum voor wereldburgerschapseducatie van Enabel).

Elke deelnemende school vaardigde vier leerlingen af van de derde graad. Zij werden vertegenwoordigers van een van de UNESCO-lidstaten en verdedigen de politieke, geografische en economische belangen van hun specifiek land. 

Het thema van was ‘waterbezit’: welke afspraken moeten worden gemaakt om gemeenschappelijk, rechtvaardig en duurzaam gebruik van water op globale schaal te garanderen? Want niet voor elk land is door bijvoorbeeld droogte drinkbaar water een vanzelfsprekendheid, met menselijke en ecologische drama's tot gevolg.

De 14 scholen
GO! Next het atheneum Hasselt (Jemen)
KSOM Campus Rozenberg Mol (Noorwegen)
GO! Campus Atheneum Keerbergen (Bolivië)
GO! Busleyden Atheneum Mechelen - Campus Pitzemburg (Verenigde Arabische Emiraten)
Campus Sint-Ursula Lier (Spanje)
GO! Atheneum Brussel (China)
GO! Atheneum Unescoschool Koekelberg (Lesotho)
Bernarduscollege Oudenaarde (Kenia)
Don Bosco Sint-Denijs-Westrem (Canada)
GO! Atheneum MiRA Hamme (Indië)
GO! Atheneum Geraardsbergen (Australië)
Erfgooiers College Huizen (NL) (Egypte)
Hofstad Lyceum Den Haag (NL) (Rusland)
Keizer Karel College Amstelveen (NL) (Brazilië)
 

"Gedurende 3 intense dagen hebben we een echte simulatie gedaan van een algemene vergadering op internationaal niveau," zegt Stijn Dhert, lerarenopleider en onderzoeker aan Hogeschool UCLL, en coördinator van het Vlaams scholennetwerk geassocieerd met UNESCO (UNESCO Associated Schools Network, ASPnet).

"Als lerarenopleiding en als mondiaal scholennetwerk willen we via onderwijs verdraagzaamheid, wereldburgerschap en interculturele dialoog versterken. Tijdens deze MUNESCO zagen we dat leerlingen echt samenwerken met anderen, perspectief leren nemen, ook van andere mensen, andere landen en andere culturen. Ik denk dat dit een heel rijke, unieke leerervaring is geweest voor velen."

Marie, leerling aan GO! Campus Atheneum Keerbergen, vertelde in de studio van radio BRUZZ: "Het was een hele interessante ervaring om in de schoenen van het derdewereldland Bolivië te staan. Ik vond het ook impressionant, want het blijkt niet zo gemakkelijk om tot een resolutie te komen voor grote problemen in de wereld zonder iemand achter te laten."

"Deelname aan deze MUNESCO is een beetje een levensles geweest voor die gasten," zegt Steven Van der Taelen, projectcoördinator internationalisering en duurzaamheid aan GO! Busleyden Atheneum - Pitzemburg.

Ward Moens, leerkracht Nederlands aan het GO! Next het atheneum Hasselt, concludeert: "Onze leerlingen waren echt betrokken en wilden echt naar iets een oplossing toestreven. Ik denk dat projecten zoals deze sterkere democraten maken van onze leerlingen."

Studenten van de lerarenopleiding secundair onderwijs aardrijkskunde aan Hogeschool UCLL hebben de leerlingen inhoudelijk voorbereid op het evenement. Zij gaven in de maanden tevoren lessen over water, over watergebruik, over het belang van water voor landen en de complexe problematiek daarbij.

"Het waren hele nuttige lessen," zegt Sabine Draaijer, leerkracht aan het Keizer Karel College Amstelveen (Nederland). "De leerlingen hebben dingen ontdekt waarvan ze helemaal niet bewust zijn, zoals dat we eigenlijk douchen met drinkwater. Ze hebben geleerd dat water een mensenrecht is en dat we heel zorgvuldig moeten omgaan met water. Ik hoop dat we voor de toekomst een zaadje hebben gepland."
 

Foto's: Administratief Centrum Brucity & Jens Kingma, uitwisselingsstudent UCLL Lerarenopleiding.

Ook interessant