Sunshine in a box | UCLL

Studenten die zich engageren, die creatief ondernemen, die zelf een initiatief op poten zetten om een belangrijk maatschappelijk probleem aan te pakken, dat zijn Moving Minds. Dertien studenten van de UCLL Lerarenopleiding Kleuteronderwijs in Heverlee behoren zeker tot die unieke categorie met hun project ‘Sunshine in a Box’. Zij zochten en vonden sponsors en stelden met hun expertise uit de opleiding honderd dozen vol educatieve materialen samen voor kleuters uit kwetsbare gezinnen.

De groep van dertien laatstejaarsstudenten staan in voor de studentenparticipatie van de lerarenopleiding Kleuteronderwijs in Heverlee. Doorgaans vertolken zij de stem van de studenten en denken zij mee na over hoe de opleiding nog beter kan. Maar dit academiejaar gingen zij nog verder: ze hebben volledig uit eigen initiatief en helemaal in eigen regie  hun schouders gezet onder een zelfbedacht goed doel.

“Het begon allemaal met een brainstorm,” zegt studente Lies Asselberghs. “Leraren spelen een belangrijke rol in de maatschappij. Wij zullen het verschil maken voor veel kinderen door onze inzet en betrokkenheid, door er te zijn voor kinderen en ouders. Leraren bij uitstek kunnen het leven van kinderen positief beïnvloeden. Dus ook al tijdens onze opleiding wilden we ons steentje bijdragen om een belangrijk maatschappelijk probleem mee aan te pakken. We kozen ervoor te focussen op kansarmoede en gelijke onderwijskansen voor ieder kind.”

Zomerverlies: leerachterstand na de zomervakantie

studenten kleuteronderwijs met hun 100 boxen

De studenten ondervonden tijdens hun opleiding dat kleuters uit kansarme gezinnen na de zomervakantie aan het schooljaar beginnen met een leerachterstand. Daar bestaat een woord voor: zomerverlies.

We wilden een concrete actie op poten zetten om die achterstand bij kleuters te beperken deze zomervakantie,” voegt Lies toe. “Het idee van ‘Sunshine in a box’ – honderd dozen gevuld met educatief materiaal -  haalden we uit onze stages, maar ook uit de vakliteratuur. Daar merkten we dat kinderen vaak een achterstand oplopen tijdens de vakantieperiode. Het gaat dan vooral om kinderen uit kansarme gezinnen. In een stad zoals Leuven is dat probleem nog net wat groter.”

Netwerk en expertise inzetten

Lies Asselberghs, Samanta Meys, Eva Lenaers, Naomi Moens, Lara Van De Weyer, Laura Simons, Marie Strauven, Margot Sevenans, Amber De Vleeschouwer, Marie Vissers, Dorien Schaeken, Poème Stranen en Zanna Van den Bosch namen zelf het initiatief om sponsors te zoeken om hun honderd zomerdozen te realiseren. “Om ervoor te zorgen dat we kwalitatieve materialen konden aankopen deden we beroep op diverse sponsors,” stelt Samanta Meys. “Van grote bedrijven, materiaalontwikkelaars, uitgeverijen, kleine zelfstandigen tot familie, vrienden en uiteraard ook medestudenten. Hierdoor hebben we ons extra kunnen tonen als ondernemende netwerkers. Maar ook ons Instagramkanaal speelde een grote rol.

De studenten kozen niet voor het klassieke pad van geld inzamelen en het bedrag overhandigen aan een organisatie. Ze bundelen in dit project hun opgedane professionele kennis, kunde en passie als toekomstige kleuterleraren. “We selecteerden met het geld educatieve en recreatieve materialen vanuit onze professionele kennis en ervaring met jonge kinderen in ontwikkeling,” vertelt Samanta. “De dingen in de box moesten aansluiten bij de leefwereld en ontwikkelingsfase van kleuters en bij de verschillende leergebieden tussen 2,5 en 6 jaar. En we vonden het ook belangrijk dat alle materialen ook degelijk zijn, kwalitatief, duurzaam en laagdrempelig in gebruik.”

We hebben echt onze expertise als leraar gebruikt,” vertelt Lies. “Ik bedoel: we zijn de boxen niet zomaar gaan vullen met eender wat. Alles moet ervoor zorgen dat de kleuters begeleid door hun ouders én zelfstandig tot speelse ontdekking en tot leren komen. We hopen dat zij zo weinig mogelijk verleren deze zomer om zo leerachterstand zoveel mogelijk te beperken.”

Kleuters leren al spelend

inhoud van de doos sunshine in a box

De 100 zomerdozen zijn rijkelijk gevuld met prentenboeken, denkspelletjes, krijt, zachte balletjes die beweging stimuleren, tekenpapier, stiftjes, kleine diertjes, kleutertijdschriftjes Doremi, buitenspeelgoed en zo meer.

Fabota, de kinderwerking van Buurtwerk 't Lampeke vzw in Leuven, zal ervoor zorgen dat de zonnige dozen vol spelplezier voor de zomervakantie terecht komen bij 100 gezinnen met kleuters die de spelmaterialen het meest nodig hebben. De organisatie zet zich al tientallen jaren in voor en met mensen en kinderen in armoede en sociale uitsluiting in en rond het Leuvense.

Lieven Verlinde van kinderwerking Fabota vindt dit een zeer belangrijke project met de zomervakantie voor de deur. “Spelen is leren, zeker bij kleuters. Voor kinderen waar het aantal speelse prikkels thuis beperkt is, is dit soort dozen fantastisch.”

 

Betrokkenheid en engagement

Met ‘Sunshine in a box’ hopen de UCLL-studenten kinderen te stimuleren om thuis te spelen en ouders te stimuleren om met hun kinderen thuis te spelen, zodat de kleutertjes kunnen blijven bijleren tijdens de zomervakantie. “Wij zijn heel erg trots,” besluit Lies in naam van al haar medestudenten. “We zijn begonnen van nul en nu kunnen we niet één, maar honderd kansarme gezinnen ondersteunen. En we hopen met heel ons hart dat dit project mag verdergaan in de toekomst.”

(juni 2022)