Overslaan en naar de inhoud gaan

Multimedia Design

(keuzetraject)

 

Multimedia Design marketing

Goesting om mee te werken aan opvallende communicatiecampagnes?

Kun je niet wachten om eens echt out of the box te denken?

Voor de durvers die met een doordachte strategie aan de slag gaan om vernieuwende campagnes te bedenken en deze op verschillende platformen lanceert, mét de allernieuwste multimediale tools.

fase 1

Multimedia: introductie en basiskader

'Elk bedrijf moet online sterk staan en mee blijven met de nieuwste innovaties. Je ontwikkelt in groep conceptueel een app waarbij je nieuwe technologieën integreert: augmented en virtual reality, AI, immersive interfaces … . Je zorgt dat iedereen jouw gekozen merk herkent en hoe je een huisstijl ontwikkelt en visualiseert voor je eigen projecten. Je leert de eindgebruiker centraal te stellen met aandacht voor diens interactie met het product. In de multimediastudio ligt de wereld van hoogtechnologische snufjes voor je open: van holografische projectoren tot 3D-scanners. Technische voorkennis is niet vereist.

 

4 studiepunten  (MBK61A)

fase 2

 

Audiovisuele conceptontwikkeling

Stap in de boeiende audiovisuele wereld! Ontwikkel reclame of televisieconcepten samen met een geëngageerd team uit het werkveld. Je staat er niet alleen voor maar doet dit samen met gastlectoren van onder andere Studio100, de filmsector en reclamesector. Werk de concepten met veel passie uit, leer scripts schrijven en je eigen productie opstarten en managen. Leer in kleine kring werken met professionele camera-apparatuur, belichting plaatsen, geluid opnemen, monteren, …  Kortom, we stomen je echt klaar om zelf hands-on aan de slag te gaan met dit medium. 

3 studiepunten  (MBK80A)

Graphic design

Corporate identity lijkt je nu nog een vaag begrip?  Geen zorgen, bij graphic design start je vanaf de basis om een goed overzicht te krijgen van het inhoudt. Je leert een bedrijfsstrategie te vertalen naar grafische elementen. Jij wordt een expert in logodesign, kleurenleer, posterontwikkeling, etc, We leren je met helicopterview je merk of huisstijl te bewaken, vernieuwen of rebranden. Dit vak is een must voor de hedendaagse marketeer die klanten positief wil triggeren met  grafische elementen én ze ook als expert kan toepassen. Dit vak wordt vooral vanuit een praktisch oogpunt gegeven: erg hands-on! 

3 studiepunten (MBK48A)

Webdesign

Een website is een essentieel basisonderdeel voor de communicatiestrategie van een bedrijf. In de lessen webdesign bouw je zelf stapsgewijs een website. Je leert niet enkel de benodigde technische achtergrondkennis over HTML, CSS en javascript, maar ook hoe je de site inhoudelijk afstemt op de doelgroep en hoe je de USP’s van je bedrijf vertaalt in webinhouden. Daarnaast ontwikkel je een eigen huisstijl voor je site of vertaal je een bestaande huisstijl naar een opmaak voor je website. Centraal staat eveneens het makkelijke onderhoud van een site op middellange en lange termijn. Het vak maakt je wegwijs in de mogelijkheden van SEO en leert je alle snufjes en technieken op dat vlak integreren in je eigen webpagina’s.

3 studiepunten (MBK64A)

Visuele storytelling

In 'audiovisuele conceptontwikkeling' heb je je eerste stappen gezet in de creatiewereld. Nu ga je next level met een praktische opdracht. Je leert gericht een bepaalde doelgroep te bereiken via een visuele campagne die je zelf multichannel opzet. Je kan een campagne vormgeven voor zowel streaming als social media, integreert sociale kanalen van Tiktok tot Linkedin en gooit daar uiteraard nog een laagje bovenop! Je krijgt namelijk ook inzicht in de werking van een professionele set een live multi-camera productie en leert in "reallife" wat het is om op zo een set te staan. Het werkveld kan je ook al spotten met een bezoek aan een filmset, een productiehuis en/of content provider. Naast de audiovisuele en storytelling skills leer je met een toppitch ook elk project te verkopen aan een klant. 

3 studiepunten  (MBK77A)

fase 3

 
 

Webdesign: verdieping

Je bouwt verder uit wat je leerde bij 'webdesign basis. Je leert gebruik maken van bekende en veel gebruikte beheersystemen voor websites zoals WordPress. Je leert hoe je zelf zo’n CMS kan installeren, hoe je een domeinnaam aankoopt, een hostingpakket opstart en je eigen site online publiceert. Daarnaast komen meer gevorderde opties aan bod: het bouwen van een webshop en het installeren van webapplicaties zoals CRM-, ERP-, boekhoud- en facturatiesoftware. Na deze lessenreeks heb je meer dan voldoende basis om zelf aan de slag te gaan als webontwikkelaar of om de website van een bedrijf te bouwen en te onderhouden.   

4 studiepunten (MBK36A)

Multimedia in motion

Bij multimedia in motion ga je echt alles samen toepassen dat je in de afgelopen jaren geleerd hebt: noem het een complete recap alvorens je het werkveld op sprint. Je bouwt een campagne waarin je innovatieve tools zoals VR, AR, holografie, … inzet maar ook de klassiekere media inschakelt. Je leert het strategisch en gericht inzetten, doet volop aan projectmanagement en leert diverse communicatiekanalen inschakelen. Ook om je softskills aan te scherpen zit je op je plaats in dit vak. Je leert een planning en budget opstellen, omgaan met klanten, briefing en debriefing opstellen, etc . Opnieuw pitch je je project aan een professionele jury met een topfeedback om mee te nemen naar je eerste werkplek.

4 studiepunten  (MBK37A)

Studenten aan het woord

Jellianne hulselmans

jelianne_hulselmans_keuzetraject_multimedia_design_ucll.jpg

Ik heb voor Multimedia Design gekozen, omdat ik toen iets wilde doen aan de creatieve kant van de marketing wereld. Ik wilde designen en creëren.

Nu 3 jaar verder in de opleiding heb ik  verschillende gelegenheden voorgeschoteld gekregen die mijn creativiteit vrijheid heeft gegeven en verder ontwikkeld. Ik heb zaken geleerd, waarvan ik nooit dacht ze onder de knie te hebben en ik heb het gevoel dat ik een grote stap voor heb, door de skills die mij zijn aangeleerd.

Ik zou mijn keuze niet veranderen, moest ik terug in de tijd kunnen gaan en de opties nog eens aangeboden krijgen.

Ik vond voornamelijk Graphic Design, Webdesign en Audiovisuele Conceptontwikkeling fijne vakken. Graphic design, omdat ik het tof vind om print te designen en hier ook een advanced introduction kreeg van adobe programma’s. Webdesign omdat ik het een oprecht interessant vak vond, zowel theorie als de praktijk (zelf een site proberen op te zetten). Audiovisuele vond ik vooral een tof vak: Het filmen was leerrijk en fijn.

Waar ik vooral positief over ben is het feit dat ik (toch zo goed als alles) trots ben op mijn resultaten ervan. Ze hebben mij enorm veel stress bezorgd en de lat lag op verschillende momenten hoog, maar ik ben er enorm trots op als ik kijk wat het resultaat is geworden, hoeveel ik eruit geleerd heb en hoeveel plezier ik ermee heb gehad!

madina ismailova

madina_ismailova_jelianne_hulselmans_keuzetraject_multimedia_design_ucll.jpg

Ik heb voor deze richting gekozen, omdat ik graag een creatieve richting wou. Daarnaast spraken de vakken mij ook gewoon aan. Een ideale richting voor iemand die op zoek is naar een unieke studierichting over multimedia met de mogelijkheid om alles in praktijk om te zetten. Ik vond het fijn om te leren hoe een website geprogrammeerd kan worden!

Over audiovisuele conceptontwikkeling en storytelling kan ik met veel overtuiging zeggen dat dit mijn meest favoriete vakken waren doorheen mijn drie studiejaren. Het biedt een ideale balans tussen theorie en praktijk. Daarnaast voel je als student veel zelfvertrouwen, aangezien er vaak gecoacht wordt en professionele materiaal wordt toevertrouwd. Tenslotte vond ik ook de gastcollege erg interessant. Dit hielp bij het schrijven van een script.