Overslaan en naar de inhoud gaan

Eerstvolgend infomoment Kleuteronderwijs:

moving minds in actie

Moving Minds zijn inspirerende, innovatieve en ondernemende professionals die vanuit een authentieke persoonlijkheid en een brede, geëngageerde kijk op de wereld en het eigen beroep bijdragen aan een duurzame en rechtvaardige samenleving.

 

Het Kleuterlabo

Het nieuwe kleuterlabo op campus Hertogstraat in Heverlee is ingericht volgens de principes van het ABC huis in Brussel. In deze kleuterklas is er ruimte voor spel, werk, onderzoek, ontdekking, ontmoeting, expressie en creativiteit. Het is een inspirerende speelleerklas voor leerlingen, studenten, mentoren, leerkrachten, scholen en organisaties die met een creatieve leeromgeving aan de slag willen gaan.

 

festival organiseren

6 studenten organiseerden 15 en 16 juni 2019 vanuit hun opleiding een kinderfestival van A tot Z. 200 kinderen en ouders genoten van een wonderbaarlijk weekend in het thema van Alice in Wonderland. "Een festival in Bilzen, maar leuker dan Disneyland." Het festival Verwonderland was genomineerd voor de Moving Minds Award en de studenten kregen een geldsom van 500 euro. Met dat zakgeld organiseren de studenten, ondertussen vriendinnen, in hun vrije tijd een tweede editie omdat ze het zo leuk en zinvol vonden. 
 
 
 
 

leren buiten de klas

In de lessen ‘outdare learning’ ontdek je de ruime leefwereld en omgeving van kleuters. Je wordt uitgedaagd om leeractiviteiten te ontwerpen buiten de klas en de school. Hier kan je je eigen creativiteit en fantasie de vrije loop laten gaan.
 
 
 

spelen met loose parts

Werken met kleine materialen en objecten zoals dopjes, knopen, veertjes, stukjes hout … is uitnodigend voor jonge kinderen. Kleuters kunnen deze materialen bewegen, manipuleren, controleren en de betekenis ervan veranderen tijdens het spel. Met de methodiek van het ‘loose parts play’ leer je als kleuteronderwijzer het wiskundig denken van kinderen op een andere manier stimuleren.

 

Bijzondere verhalen

De buitenklas van studenten Nienke en Yoni

Nienke en Yoni creëerden tijdens hun eindstage een krachtige speelleeromgeving in een buitenklas. 4 weken lang gingen 40 kleuters van alle leeftijden en 2 student-kleuterleraren aan de slag met natuurlijke en kosteloze materialen in de natuur. Het resultaat was verbluffend. De kleuters toonden een hogere betrokkenheid en een groter welbevinden. Ze ontdekten nieuwe interesses en verlegden hun grenzen. En ook al zijn er buiten veel impulsen, kleuters kwamen er echt tot rust.

"We wilden kleuters veel ontwikkelingskansen bieden en maakten allerlei vernieuwende en herkenbare hoeken met een buitentwist zoals kampen bouwen, modderkeuken, knutseltent, bouwhoek, snoezeltent ... "

Nienke en Yoni

"In deze buitenklas waren we samen verantwoordelijk voor het onderwijsproces van kleuters.  Gelukkige kleuters, gelukkige leerkrachten, gelukkige ouders ... en wij gelukkig! #teamteaching."

Honden in de kleuterklas

Valérie Engelen en Sarah Caltabellotta namen 7 weken lang hun eigen honden Cooper en Volta mee naar hun stageschool. Honden kunnen niet voor zichzelf zorgen. Ze hebben aandacht en verzorging nodig. Iemand die hen water geeft, borstelt, poep opruimt, gaat wandelen… 

“We gaven kleuters de kans om deze verantwoordelijkheden op te nemen. En dat deden ze met veel enthousiasme."

Valérie en Sarah

Het zelfvertrouwen, de verbondenheid en de socio-emotionele ontwikkeling van de kleuters kregen een enorme boost dankzij de aanwezigheid van de klashonden. Cooper en Volta werden trouwe vriendjes van de kleuters en maakten echt deel uit van de klas. “De kleuters speelden regelmatig met de huisdieren in de poppenhoek, ze bouwden hondenhokken in de bouwhoek en trainden hen als echte politiehonden. Ze werden onmisbaar voor de kleuters!” 

artikel klashonden

 

 

Alumnus Stephanie maakt online video's voor kleuters in quarantaine

Stephanie geeft les aan kleuters van basisschool Wijngaard in Herentals. Door COVID-19 zal ze ook een hele tijd geen les kunnen geven aan haar kleuters. Dat gemis vangt ze op met educatieve video's. Zo houdt ze online contact met haar klas en kan ze ouders ondersteunen.

“Velen denken dat er alleen gespeeld wordt in een kleuterklas, maar er gebeurt veel meer. ”

Kleuterjuf Stephanie wilde net aan de voorbereiding voor het eerste leerjaar beginnen toen corona uitbrak. Zo'n voorbereiding houdt in dat de executieve functies van kleuters ontwikkeld worden. Ze krijgen dan tools aangereikt om zelf te leren leren en initiatief te nemen. Dat is een cruciale fase in de ontwikkeling van kleuters die Stephanie met online video's probeert op te vangen.

Video's kleuteronderwijs