Overslaan en naar de inhoud gaan

Eerstvolgend infomoment Sociale readaptatiewetenschappen:

Studenten aan het woord

"Zowel voor je stage als voor de hoorcolleges en oefensessies zal je regelmatig taken moeten maken. Doorheen het maken van deze taken en het doorlopen van je studieproces leer je jezelf beter kennen. Het voornaamste werkmiddel van een hulpverlener is zichzelf. Daarom vond ik deze zelfontplooiing en zelfontdekking heel belangrijk. Je leert om vanuit verschillende invalshoeken naar situaties te kijken en je begrijpt vanwaar bepaalde uitspraken of gedrag van mensen kunnen komen. In het derde jaar kan je op buitenlandse stage gaan; ook dit vond ik een enorm leerrijk avontuur. In het buitenland kom je nogmaals in contact met een wereld, een cultuur, die je niet gewoon bent. Je wordt er nogmaals vaardiger in het omgaan met nieuwe situaties en in het kijken naar de wereld met een open maar ook kritische blik."

Céline Martens

"Wat SRW voor mij zo speciaal maakt is dat naast de theoretische vakken er ook vakken zijn waar we leren om een betere professional te
zijn. In vakken zoals Creatieve Professionaliteit leer je echt om je eigen grenzen te verleggen. Hierdoor ga je ook als professional jongeren beter kunnen helpen. De lectoren geven je het gevoel dat jij voor verandering kunt zorgen in het leven van mensen."

Leye Abdirizak Farah

"Wat mij het meeste is bijgebleven van de opleiding SRW, is dat ik niet alleen een diploma op zak heb waar ik enorm trots op ben, maar ook mezelf beter heb leren kennen. Je komt doorheen de opleiding verschillende keren uit je comfortzone, maar wordt er zo goed in begeleid dat elke stap die je zet het waard is. Door de praktijkvakken en stages heb je genoeg leerkansen en weet je perfect waar je eigen krachten en valkuilen zitten. Laat net dat iets zijn wat je als hulpverlener écht wel nodig hebt. Weten waar je goed in bent, weten wat je beter aan iemand anders kan overlaten. Maar evengoed je eigen grenzen kunnen stellen en toch steeds authentiek kunnen blijven, want ook dat is zo belangrijk voor kinderen/jongeren die het moeilijk hebben om hulpverleners te vertrouwen.  Het (zelf)vertrouwen dat ik kreeg in de richting SRW heeft me gemaakt tot wie ik nu ben als persoon, zowel op het werkveld als in mijn dagelijks leven. Dat zelfvertrouwen geef ik de komende jaren met plezier door aan kinderen/jongeren die net dat ene duwtje nodig hebben."

Jasmin Casier

 

"Ik heb lang zitten twijfelen wat voor mij de juiste richting zou zijn, een richting waar ik kan openbloeien, mezelf kan zijn, mijn interesses tot uiting kan brengen, me rondom gewoon goed zou voelen. Vanaf de eerste dag wist ik al dat SRW de juiste keuze was.
We werden warm ontvangen (letterlijk met een kop warme thee) en al snel merkte je dat iedereen hier behulpzaam, vriendelijk en open is. Dit is een sociale richting waar iedereen met zijn hart volledig inzit en dat voel je. Het is dan misschien niet de makkelijkste richting want je leert jezelf hier echt wel kennen, zowel positieve als negatieve kanten. Maar je leert hier ook om jezelf te verbeteren met de steun van professoren en medestudenten. Zo zag ik via deze richting ook kansen om mijn creativiteit in te zetten en leerde ik al snel de positieve kanten van mijn introversie kennen."

Sofie Wijnants

“Wat mij bijblijft is de houding die je ontwikkelt: hét verschil willen maken voor elke jongere, jongeren willen ondersteunen – om het even met welk probleem ze zitten. Ik heb een vrij open kijk ontwikkeld op jongeren, waardoor ik beter luister naar het verhaal van de jongere. Het willen ondersteunen en het verschil willen maken op om het even welke manier (zelfs al is het volledig out of the box) is voor de werkgever ook gewoon interessant. De opdrachten en projecten (werkveld-gerelateerd) stimuleren steeds om kritisch na te denken en te zoeken naar een zo goed mogelijke ondersteuning/oplossing op maat van de jongere. Die houding maakt ook gewoon dat ik nét dat tikkeltje meer ga doen of ga zoeken om de jongere vooruit te helpen en niet ‘omdat het protocol dat zegt’. Problematieken worden ook ‘genormaliseerd’ waardoor je naar de mens gaat kijken als ‘iemand met een verhaal’ en je je niet oordelend opstelt. De basis die me is meegegeven: vertrouwen, ontmoeten en het pedagogisch leefklimaat zijn in mijn job de bouwstenen waarmee we werken.“

Kim Van den Broeck

“SRW, sociale readaptatiewetenschappen, kinderen en jongeren. Een hele mond vol. Een richting waarvan ik geen flauw idee had dat ze bestond. Tot ik op een zomeravond terug in contact kwam met een oude vriendin uit het middelbaar. Ze vertelde me waarmee ze bezig was op school en het begon meteen te kriebelen. Na enig opzoekwerk raakte ik steeds meer en meer overtuigd van het idee om SRW te gaan studeren. Ik heb al 2 jaar unief achter de rug en eigenlijk ook al een jaar SRW. In het begin zag ik dat jaar als een valse start, maar
nu ik erop terugkijk heeft het mij ook veel bijgebracht. Ondanks de eerste onwennige dagen heb ik nog geen seconde spijt van mijn keuze. Ik ga heel eerlijk zijn, niet alle vakken zijn even interessant en niet alle dagen zijn even leuk. Maar zelfs die iets mindere momenten neem ik er graag bij. Elke dag voel ik mezelf groeien,
niet enkel binnen deze richting, maar ook gewoon als persoon. Van het meisje dat in het begin wel gewoon interesse had, maar vooral een diploma wou naar de jonge vrouw die oprecht wilt bijleren en die een honger heeft naar uitdaging. Ik kijk kritischer naar de wereld rondom mij en sta open voor nieuwe ervaringen.
Het is oké om fouten te maken, het even niet te zien zitten of je draai nog niet helemaal gevonden te hebben. Ik zie deze school een beetje als een veilige omgeving om flagrant op je gezicht te gaan, terug recht te grabbelen en weer stapje per stapje vooruit te gaan. Iedereen heeft zijn verhaal, zijn parcours en zijn eigen redenen om te gaan studeren. Die van mij waren bijleren en iets kunnen betekenen en eindelijk kan ik zeggen dat ik het gevoel heb op de juiste plaats te zitten”.

Margot Geeraerts

"Wat ik zo uniek vind aan SRW is dat je je niet alleen verdiept in je vakken, maar ook in jezelf. Door het vak communicatie kom je bijvoorbeeld veel te weten over hoe je communiceert als persoon en waarom je precies zo communiceert. Je gaat dus echt diep graven naar hoe je de persoon bent geworden die je nu bent. Dat is niet altijd gemakkelijk en zelfs zeer confronterend, maar het maakt je wel sterk. Sterk in de zin dat je je eigen valkuilen en vaardigheden leert kennen en die al dan niet kan toepassen in het werkveld later. Ook het gevoel te hebben iets te betekenen voor de kwetsbare kinderen en jongeren in de maatschappij, vind ik een reden te meer om SRW te studeren! Ik zit nog maar in de eerste fase en toch weet ik nu al één ding zeker: SRW is me op het lijf geschreven!"

Bertukan Vanhoutteghem

“SRW is voor mij een hele reis geweest. Ik ben er met schrik aan begonnen, want het was allemaal nieuw: nieuwe school, nieuwe docenten, nieuwe vakken en nieuwe mensen. Maar al snel had ik door dat deze richting echt iets voor mij was en dus maakte het pendelen vanuit Limburg me echt niets meer uit. Ik heb nu al zoveel geleerd; niet alleen over het vak, maar ook over mezelf. De stage was ingrijpend, maar het heeft er ook voor gezorgd dat ik meer open ben en steviger in mijn schoenen sta. SRW heeft me de ruimte gegeven om te kunnen ontplooien en enorm veel ervaring op te doen. Ja, SRW is echt wel mijn ding”.

Lena Devroo

Tijdens de opleiding krijg je uitgebreid de kans om een authentieke begeleidersstijl te ontwikkelen. De zoektocht naar je krachten en valkuilen als jeugdprofessional verloopt met de nodige ondersteuning van docenten en medestudenten. Het voortdurend reflecteren over jezelf en je eigen kunnen is zeker niet altijd gemakkelijk, maar het helpt uiteindelijk wel om stevig in je schoenen naar het werkveld te stappen.

Joke Moelmans