programma dagopleiding
Het studieprogramma van deze dagopleiding in 3 semesters en 90 studiepunten. (* Deze opleidingsonderdelen zijn te volgen in de avondopleiding.)
Semester 1 | 30 SP |
Semester 2 | 30 SP | Semester 3 | 30 SP |
Ontdek & leer | 10 SP | Krachtig samen | 10 SP | Duaal leren | 3 SP |
Leer-krachtig | 10 SP | School-breed communiceren | 8 SP | Samen startklaar | 10 SP |
Taal* | 2,5 SP | Taal* | 2,5 SP | Religie, zingeving en levensbeschouwing* | 3 SP |
School-brede stage | 3,5 SP | School-brede stage | 3,5 SP | School-breed begeleiden | 6 SP |
ICT* | 4 SP | Duaal leren | 3 SP | Leraar in onderwijs | 4 SP |
Keuze | 3 SP | Leraar in samenleving | 4 SP |
programma avondopleiding
Het studieprogramma van deze avondopleiding in 6 semesters en 90 studiepunten.
Semester 1 | 12,5 SP | Semester 2 | 16,5 SP |
Ontdek & leer | 10 SP | Leer-krachtig | 10 SP |
Taal | 2,5 SP | Taal | 2,5 SP |
Leraar in onderwijs | 4 SP | ||
Semester 3 | 15 SP | Semester 4 | 16 SP |
Duaal leren | 3 SP | Krachtig samen | 10 SP |
School-breed communiceren | 8 SP | School-breed begeleiden | 6 SP |
ICT | 4 SP | ||
Semester 5 | 12,5 SP | Semester 6 | 17,5 SP |
Duaal leren | 3 SP | Samen startklaar | 10 SP |
Religie, zingeving en levensbeschouwing | 3 SP | Leraar in samenleving | 4 SP |
Keuze | 3 SP | ||
School-brede stage | 3,5 SP | School-brede stage | 3,5 SP |
De vakken in vogelvlucht
Ontdek & Leer
Je bestudeert de ontwikkelingspsychologie van de adolescent, principes van motivatie, welbevinden en een krachtige leeromgeving. Je gaat ook in op didactische principes die van belang zijn bij de start van een les.
Taal
Je leert taal op een competente manier gebruiken: spelling, zakelijke teksten schrijven, articulatie, spreektempo, intonatie, uitspraak, Standaardnederlands...
Leer-krachtig
De focus ligt hier op didactische werkvormen en evaluatie in het midden en aan het einde van een les. We gaan ook in op lesmethodiek en coachingsvaardigheden als leraar.
Krachtig samen
Je leert hier de theorie en de praktijk van klasmanagement, binnenklasdifferentiatie, taalontwikkelend lesgeven en digitaal onderwijs.
School-brede stage
Je observeert en begeleidt een leerling in/uit een maatschappelijk kwetsbare context. Daarbij werk je samen met de school, ouders, CLB, externe organisaties... Ondersteunend aan deze stage worden kaders aangereikt over leerlingenbegeleiding, leren leren en maatschappelijke kwetsbaarheid.
School-breed communiceren
Aan bod komen: communicatievaardigheden, verbindende communicatie, interculturele communicatie, conflicthantering in twee- en groepsgesprekken.
School-breed begeleiden
Je bestudeert thema's in verband met leerlingbegeleiding, bijvoorbeeld kansarmoede, autisme, pesten...
ICT
Je krijgt basisvaardigheden in ICT en mediawijsheid onder de knie: werken met de tekstverwerker Word, leerpad ontwerpen in Smartschool, presentaties maken met Powerpoint, digitale oefeningen met Bookwidgets creëren...
Leraar in onderwijs
We bekijken alle verschillende aspecten van een loopbaan in het onderwijs: tijdelijke aanstelling van bepaalde duur, tijdelijke aanstelling van doorlopende duur, vaste benoeming, functionering- en evaluatiegesprekken, solliciteren, je plichten als leraar, soorten aansprakelijkheid, verzekeringen...
Leraar in samenleving
Hoe is onderwijs georganiseerd in Vlaanderen? Welke onderwijsvernieuwingen en kwaliteitsbewaking kennen we in Vlaanderen? Wat weten we inzake internationaal vergelijkend onderzoek? Welke zijn hete hangijzers in het onderwijs?
Levensbeschouwing
We gaan in op de spiritualiteit in het beroep van een leraar, op de maatschappelijke betekenis van een leraar, op de eigenheid van het christelijk opvoedingsproject, op jouw levensbeschouwelijk perspectief in dialoog met filosofische en religieuze tradities, en op de levensvragen van jongeren.
Keuze
Keuze uit een selectie van opleidingsonderdelen binnen de lerarenopleiding of andere studieprogramma’s op basis van eigen interesses en leernoden en in functie van eigen vakinhoudelijk, didactisch functioneren.
Duaal leren
Analyseren van stage in de breedste zin van het woord vanuit de visie en de kaders ‘werkplek als schoolbank’. Creëren en uitvoeren van opdrachten binnen werkplekleren en scholen.
lees alle details in de programmagids HEVERLEE
uurroosters
lesweek op campus hertogstraat (dagopleiding)
ICT: lestijden nog te bepalen
Semester 1 | Semester 2 | ||
Maandag | 8.30 - 12.00 uur | School-brede stage | School-brede stage School-breed communiceren |
13.00 - 16.30 uur | Ontdek & leer Leer-krachtig |
Krachtig samen | |
Donderdag | 13.00 - 16.30 uur | Ontdek & leer Leer-krachtig |
|
18.30 - 22.00 uur | Taal | Taal | |
Zelf in te plannen | Duaal leren Keuze |
lesweek op campus hertogstraat (avondopleiding)
Vetgedrukt = opleidingsonderdelen volgens het modeltraject
Semester 1 | Semester 2 | ||
Maandag | 18.15 - 21.45 uur | Ontdek & leer | Leer-krachtig |
Dinsdag | 18.15 - 21.45 uur | School-breed communiceren School-brede stage |
School-breed begeleiden School-brede stage |
Woensdag | 18.15 - 21.45 uur | Leer-krachtig | Leraar in onderwijs Leraar in samenleving |
Donderdag | 18.15 - 21.45 uur | Taal |
Krachtig samen |
Zelf in te plannen | Duaal leren Keuze |
Leer-Krachtig |