Overslaan en naar de inhoud gaan

Eerstvolgend infomoment Orthopedagogische begeleiding Hasselt graduaat:

Studenten aan het woord

Mustafa Nazari 

Als 5-jarige vluchtte ik van Afghanistan naar Iran. Rond mijn 15de keerde ik terug om na omzwervingen via Iran, Turkije, Griekenland, Italië, Frankrijk, Groot-Brittannië, en opnieuw Griekenland, Italië en Frankrijk, rond mijn 17de in België te belanden.  

Vanuit het asielcentrum in St. Truiden volgde ik OKAN (Onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers). Daarna deed ik de beroepsopleiding houtbewerking in Herk- de-Stad en behaalde het 7de jaar op mijn 23ste. Een tijd lang werkte ik aan het onderhoud van gemeentelijke speelpleinen. Daarna was ik in dienst van een bedrijf als monteur van kasten, tot ik op het werk een zetel op mijn borstkas kreeg. Het gevolg was dat ik regelmatig rugpijnen had en uitviel op het werk.  

Ik voelde mij te jong om in een patroon van ‘1 week werken, 2 weken thuis’ te functioneren. Vandaar dat ik een beroepsheroriëntering heb gevraagd. Zowel door mijn begeleiders binnen Fedasil als mijn begeleider binnen het CAW, had ik wel een idee wat opvoeder/begeleider inhield. Na screening kwam ik in aanmerking voor een OKOT-contract  (onderwijskwalificerend traject) bij de VDAB. 

Ik zit nu in het laatste semester van de opleiding en ik vind het geweldig! Het heeft me veel moeite gekost, vooral in het begin, omdat ik in de Nederlandse taal niet altijd goed verwoord kreeg wat ik bedoelde. Door het verleden was ik sociaal-emotioneel beschadigd, maar de opleiding en de ervaringen op de werkvloer hebben mij veel over mijzelf geleerd en nu kan ik de dingen een plaats geven. 

Ik kijk ernaar uit om als een stevige opvoeder straks in het werkveld te staan. Op termijn hoop ik dat ik mijn ervaringen kan gebruiken om jongeren en vluchtelingen te begeleiden naar een zelfstandige invulling van hun leven.

Nana Vandebon

Nana schakelde na 1 jaar PBA orthopedagogie over naar de graduaatopleiding. 

Ik voelde dat ik nood had aan meer ervaringen op de werkvloer. Een semestersysteem geeft mij meer rust en op het einde van de rit zal ik meer praktijkervaring hebben dan in de bacheloropleiding.  

De overstap verliep goed. Het was natuurlijk wel wennen: zoveel praktijk in combinatie met les op school is méér dan een voltijdse job. Maar ik heb er nog geen seconde spijt van. 

Ik waardeer het enorm dat er zo'n goede ondersteuning is. De mentoren op de werkplek en de praktijkdocenten staan altijd klaar als je met iets zit. Ook is er een goede verstandhouding tussen lectoren en studenten. Je kan met vragen bij hen terecht.  

Als je op de praktijk gericht bent en veel ervaring wil opdoen, zou ik iedereen deze richting aanraden. 

Uschi Kuijpers

Uschi is 25 jaar en werkte reeds in de gehandicaptenzorg als verzorgende IG’er (verzorgende individuele gezondheidszorg, niveau 3) toen ze met de opleiding startte.  

Ik werk voor de organisatie Koraal, locatie Maasveld in Maastricht. Hier werk ik als groepsbegeleider in een leefgroep met 8 cliënten met EMB (ernstige meervoudige beperkingen). Omdat ik graag meer verdieping in mijn werkveld wilde opdoen, zocht ik naar een opleiding die aansloot bij het begeleidingsgedeelte van mijn werk. Het verzorgingsgedeelte had ik al als IG’er in Nederland verworven. 

In Nederland vond ik geen opleiding die aansloot bij mijn behoefte. Ik kwam met een collega aan de praat die de PBA Orthopedagogie aan de UCLL volgde. Deze opleiding sprak mij ontzettend aan. Ik heb me ingeschreven voor de toelatingstest omdat ik met mijn vooropleiding in Nederland niet beschikte over het vereiste diploma. De test bestond uit een interview en een kennistest. De kennistest had ik helaas niet gehaald, maar het interview bleek zeer sterk te zijn. Daarom kreeg ik het advies om de graduaatopleiding te volgen. 

Ik ben nog altijd blij met de keuze die ik gemaakt heb. Er zit veel diepgang in de opleiding die ik ook meteen kan toepassen in mijn werk. Ik denk zeker dat het voordelen heeft als je al in het werkveld actief bent en ervaring hebt opgedaan, maar het is een opleiding die veel tijd en flexibiliteit van je vraagt. Als je een job hebt, valt dat niet altijd even makkelijk te combineren. De opleiding hanteert een strakke planning, dus een  goede zelfdiscipline is wel nodig.  

Mijn sterke kant is het me kunnen inleven in de cliënt en van daaruit werken. Hierin verdiept de opleiding zeer zeker. Er wordt van jou als persoon heel wat verwacht.  Ik ben nog meer de focus gaan leggen op het beter begrijpen (en begeleiden) van mijn cliënten.