Overslaan en naar de inhoud gaan

Eerstvolgend infomoment Meertalig Onderwijs:

Postgraduaat Content and language integrated learning (CLIL)

Ben je naast je onderwijsvak ook gepassioneerd door Frans, Engels of Duits? Dan kan je een niet-taalvak zoals wiskunde, muzikale opvoeding, geschiedenis… onderwijzen in één van deze talen. In Vlaanderen kan dit in het secundair onderwijs. In Wallonië of in het buitenland kan dit ook onder de vorm van ‘immersieonderwijs’ of CLIL in het kleuter- en lager onderwijs.

reportage VRT 
 

  • Het postgraduaat CLIL omvat 24 studiepunten en kan je spreiden over één of twee jaar. Het biedt een sterk onderbouwd programma voor individuele leerkrachten en schoolteams die recent met CLIL zijn begonnen of die overwegen dit te doen in de nabije toekomst.
     
  • In onze CLIL-kliniek bieden we zowel scholen die met CLIL willen starten als scholen die al heel wat ervaring hebben met CLIL de nodige inhoudelijke ondersteuning. Scholen kunnen een keuze maken uit de voorgestelde onderwerpen of  een voorstel op maat aanvragen. Lees meer op https://events.ucll.be/clil-kliniek
     
  • Wil je een meer uitdiepende opleiding waarbij CLIL geplaatst wordt in het grotere geheel van meertaligheid in onderwijs, waarbij je ook stages hebt en je studie verzilvert met een volwaardig nieuw bachelordiploma? Dan is de volledige banaba Meertalig Onderwijs met optie CLIL voor jou.
     

lees meer over het studieprogramma postgraduaat clil 

Sinds 1 september ben ik aan het werk in een lagere school in het centrum van Genk. In mijn klas zit een Chinese OKAN-leerling die sinds afgelopen zomer in België is. Dankzij de opleiding en materialen zoals luisterboeken, kijk- en zoekboeken, boeken zonder woorden, stripverhalen, beeldwoordenboeken probeer ik hem te helpen waar het kan en ik heb het gevoel dat ik wel een verschil maak voor die leerling.

Roxanne, volgde de banaba Meertalig onderwijs, optie CLIL

Onze expertise

De opleidingen aan Hogeschool UCLL zijn steeds praktijkgericht, met een stevige theoretische basis. De lectoren binnen deze opleidingen Meertalig Onderwijs doen permanent intensief praktijkgericht onderzoek. In januari 2020 publiceerden zij het onderzoeksrapport van het praktijkgerichte wetenschappelijke onderzoek ‘CLIL in Vlaanderen’. De vakinhouden en de opbouw van de opleiding worden dan ook constant getoetst aan de nieuwste ontwikkelingen.

lees het volledige onderzoeksrapport 
 

Heel wat van onze UCLL lectoren schreven mee aan “Klaar voor CLIL: het CLIL-handboek voor Vlaanderen en Nederland”, gepubliceerd in 2017. Volgens experten was het boek een van de belangrijkste onderwijspublicaties van de laatste jaren, dat erin geslaagd is om een onderwijsinnovatie op een realistische en wetenschappelijk onderbouwde manier te vertalen naar de leerkracht op de klasvloer. De praktisch uitgewerkte hoofdstukken en de extra praktijkvoorbeelden als downloads bieden leraren en directeurs een stevige ondersteuning om met een CLIL-project van start te gaan.

bestel het clil-handboek hier