Lerarenopleiding Engels Heverlee | UCLL

Engels is de derde taal van de wereld. Jongeren komen veel in contact met het Engels in hun onmiddellijke omgeving. Meestal vinden ze het ook een leuke taal. Net zoals jij. Krachtig taalonderwijs wakkert die interesse en motivatie verder aan. De kennis van de taal wordt uitgediept en de vaardigheden worden versterkt. Zo bied je jongeren kansen om hun kijk te verruimen en hun geest te scherpen.

We teach what we preach. Daarom zorgen we ervoor dat het onderwijsvak Engels ook uitdagend en interessant voor jou is. Je werkt tijdens deze lerarenopleiding voortdurend aan creatieve taken op jouw niveau en je maakt telkens de vertaalslag naar het secundair onderwijs: hoe pak je woordenschat aan in de les? Hoe breng je grammatica over aan leerlingen? Hoe introduceer je Shakespeare in de klas? Hoe kan je het leesplezier van je leerlingen aanwakkeren?  Hoe maak je gebruik van de talenten van je leerlingen? Je gaat steeds opnieuw zelf aan het denken en gaat praktisch aan de slag.

Wat komt er in de opleiding aan bod?

Naast de algemene vorming en praktijkstages staan verschillende opleidingsonderdelen Engels op het programma. Daarin bestudeer je de belangrijkste thema’s uit de Engelse woordenschat, grammatica, literatuur en cultuur.

Opleidingsfase 1

Language I

We starten de opleiding met het verruimen van je eigen taalkennis op vlak van woordenschat, grammatica en uitspraak. Daarnaast kijken we telkens hoe we deze aspecten inhoudelijk en didactisch in het secundair onderwijs aan bod kunnen laten komen.

Culture I

In het eerste deel ‘civilisation’ bestudeer je verschillende aspecten van Groot-Brittannië: geschiedenis, cultuur, politiek, muziek, eten en drinken, … In het tweede deel ‘literature’ leer je kortverhalen analyseren.

Language II

We knopen aan bij de leerinhouden van Language I en verruimen en verdiepen verder je kennis van woordenschat, grammatica en uitspraak. Op het vlak van vaardigheden zetten we in op spreekvaardigheid.

Culture II

Je gaat zelf aan de slag met Engelse jeugdliteratuur aan de hand van creatieve taken en denkt na over hoe je als leraar in de klas op leesbevordering kunt inzetten.

Vakdidactiek Engels

Je leert hoe een les Engels wordt opgebouwd, hoe je de verschillende aspecten van taal aan bod laat komen en inoefent. Je leert ook hoe jij als leraar het leerproces van je leerlingen goed kan begeleiden. Dit alles gaat stap voor stap, door eerst aan je medestudenten les te geven en uiteindelijk je eerste ervaring op te doen in een secundaire school.

Language I

We starten de opleiding met het verruimen van je eigen taalkennis op vlak van woordenschat, grammatica en uitspraak. Daarnaast kijken we telkens hoe we deze aspecten inhoudelijk en didactisch in het secundair onderwijs aan bod kunnen laten komen.

Culture I

In het eerste deel ‘civilisation’ bestudeer je verschillende aspecten van Groot-Brittannië: geschiedenis, cultuur, politiek, muziek, eten en drinken, … In het tweede deel ‘literature’ leer je kortverhalen analyseren.

Language II

We knopen aan bij de leerinhouden van Language I en verruimen en verdiepen verder je kennis van woordenschat, grammatica en uitspraak. Op het vlak van vaardigheden zetten we in op spreekvaardigheid.

Culture II

Je gaat zelf aan de slag met Engelse jeugdliteratuur aan de hand van creatieve taken en denkt na over hoe je als leraar in de klas op leesbevordering kunt inzetten.

Vakdidactiek Engels

Je leert hoe een les Engels wordt opgebouwd, hoe je de verschillende aspecten van taal aan bod laat komen en inoefent. Je leert ook hoe jij als leraar het leerproces van je leerlingen goed kan begeleiden. Dit alles gaat stap voor stap, door eerst aan je medestudenten les te geven en uiteindelijk je eerste ervaring op te doen in een secundaire school.

Opleidingsfase 2

Language III

We knopen opnieuw aan bij de leerinhouden van Language I en II en focussen nu op woordenschat en grammatica, onder andere via het ontwerpen van een webquest.

Culture III

Je bestudeert de ‘classics’ van de Engelse literatuur: Beowulf, William Shakespeare, Edgar Allen Poe, Sherlock Holmes, … en je verbreedt je kennis van de Engelse taal, literatuur, tradities en cultuur. Vervolgens denk je na over hoe je Engelse cultuur op een boeiende en interactieve manier kunt overbrengen in de Engelse les.

Skills I

Aan de hand van creatieve oefeningen verbeter je je mondelinge en schriftelijke taalbeheersing. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om zelf een verhaal te schrijven of een eigen TED Talk geven.

Vakdidactiek Engels

We verdiepen ons verder in hoe een les Engels eruit kan zien en hoe we de taalverwerving bij de leerlingen zo goed mogelijk begeleiden. De nadruk ligt hier vooral op veel oefenen in de praktijk, met 3 stageperiodes gespreid over het jaar. Daarbij word je intensief begeleid en aangespoord om te kijken naar wat al goed loopt en waar je nog meer aandacht aan kan besteden.

Language III

We knopen opnieuw aan bij de leerinhouden van Language I en II en focussen nu op woordenschat en grammatica, onder andere via het ontwerpen van een webquest.

Culture III

Je bestudeert de ‘classics’ van de Engelse literatuur: Beowulf, William Shakespeare, Edgar Allen Poe, Sherlock Holmes, … en je verbreedt je kennis van de Engelse taal, literatuur, tradities en cultuur. Vervolgens denk je na over hoe je Engelse cultuur op een boeiende en interactieve manier kunt overbrengen in de Engelse les.

Skills I

Aan de hand van creatieve oefeningen verbeter je je mondelinge en schriftelijke taalbeheersing. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om zelf een verhaal te schrijven of een eigen TED Talk geven.

Vakdidactiek Engels

We verdiepen ons verder in hoe een les Engels eruit kan zien en hoe we de taalverwerving bij de leerlingen zo goed mogelijk begeleiden. De nadruk ligt hier vooral op veel oefenen in de praktijk, met 3 stageperiodes gespreid over het jaar. Daarbij word je intensief begeleid en aangespoord om te kijken naar wat al goed loopt en waar je nog meer aandacht aan kan besteden.

Opleidingsfase 3

Skills II

Door middel van opdrachten verbreed en verdiep je je mondelinge en schriftelijke vaardigheden. Aan bod komen de evaluatie van mondelinge presentaties, het geven van feedback op schrijftaken en de analyse van een boek uit de wereldliteratuur.

Culture English in the World

We kijken naar de cultuur, geschiedenis, taal en literatuur van de Verenigde Staten, Australië en Zuid-Afrika vanuit het oogpunt van verschillende, ook niet-Westerse, perspectieven. Het multicultureel perspectief is belangrijk om mee te nemen in het secundair onderwijs.

Skills II

Door middel van opdrachten verbreed en verdiep je je mondelinge en schriftelijke vaardigheden. Aan bod komen de evaluatie van mondelinge presentaties, het geven van feedback op schrijftaken en de analyse van een boek uit de wereldliteratuur.

Culture English in the World

We kijken naar de cultuur, geschiedenis, taal en literatuur van de Verenigde Staten, Australië en Zuid-Afrika vanuit het oogpunt van verschillende, ook niet-Westerse, perspectieven. Het multicultureel perspectief is belangrijk om mee te nemen in het secundair onderwijs.

Wat kan je doen met je diploma?

Het diploma 'educatieve bachelor secundair onderwijs Engels’ geeft je onderwijsbevoegdheid voor de vakken Engels en Handelscorrespondentie Engels in het eerste en de tweede graad van het secundair onderwijs én in de derde graad van de arbeidsmarktgerichte studierichtingen.

Heb je nog vragen?

Contacteer jouw docenten rechtstreeks!

Vera Staes
Opleidingsverantwoordelijke (Leuven)
Karen Nackom
Opleidingsverantwoordelijke (Leuven)