Kruimelpad
Lerarenopleiding Nederlands als tweede taal (NT2)
Onthaal- en taalversterkend onderwijs
Ben je of word je leraar in het kleuter-, lager of secundair onderwijs? Ben je geïnteresseerd in Nederlands voor nieuwkomers? Wil je een extra onderwijs- en lesbevoegdheid Nederlands als tweede taal (NT2) behalen?
Hiermee kan je het Nederlands versterken van anderstalige kinderen of jongeren (OKAN-klas), of van anderstalige volwassenen. Je leert ook hoe je anderstalige leerlingen in de ‘gewone’ klas begeleidt.
Als je nog geen lerarendiploma hebt, kan je op korte tijd de verkorte educatieve Bachelor Secundair Onderwijs behalen in combinatie met de extra onderwijsbevoegdheid NT2.
Studietraject leraar NT2
45 studiepunten
Je kan in één academiejaar voltijds of in twee jaar deeltijds een extra onderwijsbevoegdheid NT2 behalen. Het gaat om 45 studiepunten, met vrijstellingen voor leraren Nederlands. Theorie, didactiek en stage gaan hand in hand in deze opleiding.
Vreemdetaalverwerving |
3 |
Wat zijn de psychologische, taalkundige, sociale en culturele aspecten die een rol spelen bij het verwerven van een nieuwe taal, en hoe helpt inzicht hierin ons als leerkracht om taalverwervervingsprocessen te ondersteunen? |
Meertaligheid |
3 |
Meertaligheid is een hot topic in ons onderwijs. Dit opleidingsonderdeel gaat in op de sociale realiteit van meertaligheid en op hoe we in onze maatschappij kijken naar talen op school. We kijken breed en leggen onze focus op onder andere anderstalige leerlingen, op CLIL-onderwijs, maar ook op de visie op vroeg vreemdetalenonderwijs. |
Algemene didactiek meertalig onderwijs |
5 |
Je maakt kennis met theoretische inzichten, werkvormen en heel veel praktijkvoorbeelden van meertalig onderwijs, zowel voor NT2, CLIL als vroeg vreemdetaalonderwijs. |
Talenbeleid op school |
4 |
Je ontdekt de verschillende aspecten van een krachtig talenbeleid op school. Aan bod komen succesfactoren, ondersteunende organisaties, werken aan ouderbetrokkenheid, … |
Nederlands voor niet-Nederlandstaligen |
6 |
We bekijken welke taalnoden anderstaligen ervaren bij het verwerven van de Nederlandse taal in de verschillende fasen van hun geletterdheidsproces en van hun schoolloopbaan. We gaan na welke talige uitdagingen eigen zijn aan de Nederlandse taal. |
Onthaal- en taalversterkend onderwijs organiseren |
3 |
Aan de hand van o.a. wetenschappelijk onderzoek en getuigenissen van gastsprekers bekijken we hoe je onthaalonderwijs kan organiseren in de praktijk. |
NT2-didactiek |
4 |
Op basis van didactische inzichten over NT2, materialen, werkvormen en praktijkvoorbeelden NT2 ontwerp je lesactiviteiten, met de focus op de context van Nederlands als tweede/vreemde taal. Je reflecteert op je eigen praktijk volgens de principes van taalversterkend onderwijs. |
Handelingsgerichte ondersteuning |
3 |
We bespreken de begeleiding van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. We gaan aan de slag met inclusieve pedagogiek, diversiteit als hulpbron en zoomen diepgaand in op traumasensitief lesgeven, kansarmoede en racisme. |
Werkplekleren |
10 |
Als voltijds student loop je twee dagen per week stage in minimaal twee verschillende scholen. Voor deeltijdse studenten stellen we een traject op maat op, voor zover mogelijk in je eigen school. De eerste stage is een brede verkenning van de praktijk van meertalig onderwijs. In de tweede stage ga je aan de slag in een NT2-context of een andere context waarin taalversterkend onderwijs centraal staat, en groei je in je rol als expert meertalig onderwijs in de school. |
Lesson Study |
4 |
Lesson Study is een professionaliseringsmethode die leraren toelaat zich in een kleine groep te buigen over hun meertalige klaspraktijk. Het is een cyclus waarin je als groep een les ontwerpt, ze geeft en erover reflecteert. |
Vreemdetaalverwerving 3 |
Meertaligheid 3 |
Algemene didactiek meertalig onderwijs 5 |
Talenbeleid op school 4 |
Nederlands voor niet-Nederlandstaligen 6 |
Onthaal- en taalversterkend onderwijs organiseren 3 |
NT2-didactiek 4 |
Handelingsgerichte ondersteuning 3 |
Werkplekleren 10 |
Lesson Study 4 |
Vreemdetaalverwerving Wat zijn de psychologische, taalkundige, sociale en culturele aspecten die een rol spelen bij het verwerven van een nieuwe taal, en hoe helpt inzicht hierin ons als leerkracht om taalverwervervingsprocessen te ondersteunen? |
Meertaligheid Meertaligheid is een hot topic in ons onderwijs. Dit opleidingsonderdeel gaat in op de sociale realiteit van meertaligheid en op hoe we in onze maatschappij kijken naar talen op school. We kijken breed en leggen onze focus op onder andere anderstalige leerlingen, op CLIL-onderwijs, maar ook op de visie op vroeg vreemdetalenonderwijs. |
Algemene didactiek meertalig onderwijs Je maakt kennis met theoretische inzichten, werkvormen en heel veel praktijkvoorbeelden van meertalig onderwijs, zowel voor NT2, CLIL als vroeg vreemdetaalonderwijs. |
Talenbeleid op school Je ontdekt de verschillende aspecten van een krachtig talenbeleid op school. Aan bod komen succesfactoren, ondersteunende organisaties, werken aan ouderbetrokkenheid, … |
Nederlands voor niet-Nederlandstaligen We bekijken welke taalnoden anderstaligen ervaren bij het verwerven van de Nederlandse taal in de verschillende fasen van hun geletterdheidsproces en van hun schoolloopbaan. We gaan na welke talige uitdagingen eigen zijn aan de Nederlandse taal. |
Onthaal- en taalversterkend onderwijs organiseren Aan de hand van o.a. wetenschappelijk onderzoek en getuigenissen van gastsprekers bekijken we hoe je onthaalonderwijs kan organiseren in de praktijk. |
NT2-didactiek Op basis van didactische inzichten over NT2, materialen, werkvormen en praktijkvoorbeelden NT2 ontwerp je lesactiviteiten, met de focus op de context van Nederlands als tweede/vreemde taal. Je reflecteert op je eigen praktijk volgens de principes van taalversterkend onderwijs. |
Handelingsgerichte ondersteuning We bespreken de begeleiding van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. We gaan aan de slag met inclusieve pedagogiek, diversiteit als hulpbron en zoomen diepgaand in op traumasensitief lesgeven, kansarmoede en racisme. |
Werkplekleren Als voltijds student loop je twee dagen per week stage in minimaal twee verschillende scholen. Voor deeltijdse studenten stellen we een traject op maat op, voor zover mogelijk in je eigen school. De eerste stage is een brede verkenning van de praktijk van meertalig onderwijs. In de tweede stage ga je aan de slag in een NT2-context of een andere context waarin taalversterkend onderwijs centraal staat, en groei je in je rol als expert meertalig onderwijs in de school. |
Lesson Study Lesson Study is een professionaliseringsmethode die leraren toelaat zich in een kleine groep te buigen over hun meertalige klaspraktijk. Het is een cyclus waarin je als groep een les ontwerpt, ze geeft en erover reflecteert. |
Nathalie Tallon
Voorlopig lesrooster voltijds traject
(1 jaar)
Maandag |
Werkplekleren |
Dinsdag |
Werkplekleren |
Woensdag |
13.45u-15.45u > Les 1 |
Donderdag |
10.30u-12.30u > Les 4 |
Vrijdag |
Tijd voor lesvoorbereidingen, praktijkonderzoek, … |
Maandag Werkplekleren |
Dinsdag Werkplekleren |
Woensdag 13.45u-15.45u > Les 1 |
Donderdag 10.30u-12.30u > Les 4 |
Vrijdag Tijd voor lesvoorbereidingen, praktijkonderzoek, … |
Voorlopig lesrooster deeltijds traject
(2 jaar)
Maandag |
Werkplekleren op je eigen school |
Woensdag |
13.45u-15.45u > Les 1 |
Maandag Werkplekleren op je eigen school |
Woensdag 13.45u-15.45u > Les 1 |
Wil je meer?
Banaba Meertalig Onderwijs
60 studiepunten
Wil je ook praktijkervaring opdoen en een bredere kijk op NT2 en andere vormen van meertalig onderwijs (Content and Language Integrated Learning, vroeg vreemdetaalonderwijs) verwerven? Dan is de banaba Meertalig Onderwijs (60 studiepunten) met als keuzetraject NT2 echt iets voor jou. Dit extra bachelordiploma geeft je nog meer mogelijkheden, bijvoorbeeld als taalbeleidscoördinator.
Contacteer ons
Liesbeth Spanjers is co-coördinator en lector in de banaba meertalig onderwijs, waar superdiversiteit bekeken vanuit een meertalig perspectief haar centrale thema is. Als onderzoeker werkt ze mee aan praktijkgericht onderzoek rond meertalig onderwijs in secundair onderwijs met focus op visie en didactiek.
Liesbeth is gebeten door talen en CLIL. Zij is co-coördinator van de banaba meertalig onderwijs, waar zij didactiek- en CLIL-vakken geeft. Als kernonderzoeker van het expertisecentrum Art of Teaching werkt ze mee aan praktijkgericht onderzoek naar CLIL en meertalig onderwijs.