De opzet van het stageluik behelst een evolutie van participerend observeren en inloopstages tot zelfstandige stages. In het geval van studenten die reeds in het onderwijs staan, gaat het hier om effectief werkplekleren. De opleiding zet studenten binnen stages aan tot autonomie en ondernemerschap. Zij gaan zelfstandig op zoek naar een geschikte stageplaats voor een brede stage meertalig onderwijs in het eerste semester, en gaan samen met de opleiding op zoek naar een stageplaats voor de langdurige specialisatie- en integratiestage in het tweede semester. Deze stage laat hen toe een zelfstandige stage uit te voeren in het door hen gekozen domein en het talenbeleid van de school.
Concreet loopt elke student stage in minimaal twee verschillende scholen. Werkstudenten die reeds een betrekking in het onderwijs hebben, kunnen hierbij hun eigen school kiezen als één van deze twee scholen. Van hen wordt verwacht dat ze de nieuw verworven inzichten en vaardigheden toepassen in de vertrouwde context. Studenten dienen in overleg met de docenten voorafgaand aan de stage na te gaan of de eigen werkplek voldoende leerpotentieel heeft op gebied van werkvormen, begeleiding, beoordeling om de beoogde leerresultaten te behalen.
De initiële stage behelst een brede verkenning van het talenbeleid en de praktijk van het taalonderwijs in een schoolcontext waar meertaligheid en onthaalonderwijs een plaats krijgt. Het gaat in de voltijdse opleiding om een aantal schoolbezoeken door de opleiding georganiseerd alsook een stage van 14 volle stagedagen gespreid over 2 maanden.
De tweede stage biedt studenten vervolgens een leercontext waarin de door hen gekozen didactiek van meertalig onderwijs kan worden ingezet en verder ontwikkeld en waarbij studenten tevens een rol opnemen van expert in meertalig onderwijs t.a.v. alle vormen van meertaligheid die in de school aanwezig zijn. Deze stage omvat 30 volle stagedagen gespreid over 5 maanden.
Stage in de deeltijdse opleiding:
Eerste jaar:
- Semester 1: brede oriëntatie m.b.t. talendidactiek en -beleid, te realiseren in de eigen school of een stageschool, a rato van 14 dagen
- Semester 2: specifieke stage die aansluit bij het keuzetraject van de student, a rato van 14 stagedagen •
Tweede jaar:
- 20 stagedagen, te spreiden naar keuze
Voertaal: afhankelijk van de stagecontext en het keuzetraject van de student
Taal voor de evaluatie: idem