Lerarenopleiding Engels Diepenbeek | UCLL

Heb je een passie voor de Engelse taal en de Engelstalige cultuur en lijkt het je leuk om leerlingen via een wereldtaal te leren communiceren met mensen uit verschillende culturen? Word dan leraar Engels!

Je leert tijdens je opleiding alle facetten van het leraarschap en hoe je in je lessen aan communicatieve vaardigheden werkt op basis van grammatica en woordenschat. Daarbij zal je als leraar Engels je kennis van de cultuur van Engelssprekende landen delen, en lessen ontwerpen over de Engelstalige literatuur, ‘graphic novels’ en ‘young adult literature’.

Je gaat niet zomaar naar de lessen om de taal te leren. Het gaat om veel meer dan de taal alleen. Je leert het Verenigd Koninkrijk écht kennen: zoveel leuke weetjes over de Engelse bevolking, feestdagen, eten, geschiedenis… noem maar op. Bovendien mag je je creativiteit tijdens deze lessen vaak tonen.

Elien Bogaers
Studente leraar Engels

Wat komt er in de opleiding aan bod?

Naast de algemene vorming en praktijkstages bestudeer je de belangrijkste thema’s uit de Engelse woordenschat, grammatica, literatuur en cultuur.

Opleidingsfase 1

Language study I

Je maakt kennis met Engelse basisgrammatica (fonetiek, uitspraak, zelfstandige naamwoorden, lidwoorden, voornaamwoorden en tijden) en de basiswoordenschat die in de eerste en de tweede graad van het secundair onderwijs aangeboden worden. Daarbij leer je spelfouten en grammaticale fouten in Engelse zinnen en teksten benoemen en verbeteren.

Language proficiency & culture

Het doel is dat je vlot en correct communiceert in het Brits-Engels (niveau B2: upper-intermediate). Je oefent je Brits-Engelse uitspraak (met de juiste klanken, een correcte spreektechniek en aanvaardbaar spreekritme en intonatiepatroon) en je oefent je schriftelijke en mondelinge taalvaardigheid aan de hand van kranten- en magazineartikels en audiovisueel materiaal (BBC, film, internet). Discussiesessies en mondelinge presentaties over elementen uit en aspecten van de Britse cultuur komen ook aan bod.

Language study II

Je verdiept je verder in woordenschat rekening houdend met woordvelden die vaak voorkomen in het secundair onderwijs. Daarnaast bespreken we grammatica zoals bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden, cijfers, voorzetsels, betrekkelijke bijzinnen, hulpwerkwoorden en spelling.

Language proficiency & literature

Je versterkt verder je schriftelijke en mondelinge taalvaardigheid aan de hand van essays en informatieve en diverterende tv-programma’s en documentaires. Je krijgt ook een algemene inleiding in de Britse literatuurgeschiedenis (links tussen geschiedenis – literatuur) en hedendaagse, multi-mediale toepassingen daarvan op het niveau van leerlingen van het secundair onderwijs.

Language study I

Je maakt kennis met Engelse basisgrammatica (fonetiek, uitspraak, zelfstandige naamwoorden, lidwoorden, voornaamwoorden en tijden) en de basiswoordenschat die in de eerste en de tweede graad van het secundair onderwijs aangeboden worden. Daarbij leer je spelfouten en grammaticale fouten in Engelse zinnen en teksten benoemen en verbeteren.

Language proficiency & culture

Het doel is dat je vlot en correct communiceert in het Brits-Engels (niveau B2: upper-intermediate). Je oefent je Brits-Engelse uitspraak (met de juiste klanken, een correcte spreektechniek en aanvaardbaar spreekritme en intonatiepatroon) en je oefent je schriftelijke en mondelinge taalvaardigheid aan de hand van kranten- en magazineartikels en audiovisueel materiaal (BBC, film, internet). Discussiesessies en mondelinge presentaties over elementen uit en aspecten van de Britse cultuur komen ook aan bod.

Language study II

Je verdiept je verder in woordenschat rekening houdend met woordvelden die vaak voorkomen in het secundair onderwijs. Daarnaast bespreken we grammatica zoals bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden, cijfers, voorzetsels, betrekkelijke bijzinnen, hulpwerkwoorden en spelling.

Language proficiency & literature

Je versterkt verder je schriftelijke en mondelinge taalvaardigheid aan de hand van essays en informatieve en diverterende tv-programma’s en documentaires. Je krijgt ook een algemene inleiding in de Britse literatuurgeschiedenis (links tussen geschiedenis – literatuur) en hedendaagse, multi-mediale toepassingen daarvan op het niveau van leerlingen van het secundair onderwijs.

Opleidingsfase 2

Language study

Je bestudeert woordenschat op advanced niveau (C1 zelfstudie), en verdiept je verder in verschillende grammaticale onderwerpen zoals ‘tenses’, ‘the active and passive voice’, en ‘the conditionals’. De Britse spelling komt aan bod en verschillende luister- of leesoefeningen worden regelmatig geïntegreerd in de workshops.

Je maakt bovendien kennis met thema’s uit de Britse taal en cultuur zoals ‘traditional English food’, de auteur Roald Dahl, Brexit, ‘the British education system’ en ‘British humour’. Telkens wordt er een link gelegd naar de klaspraktijk.

Language Study and Young Adult Literature

Je breidt je kennis van de grammatica van het Engels (adverbs and adjectives), woordenschat (C1 zelfstudie) en cultuur (London, Australia, Northern Ireland) verder uit. We gaan ook dieper in op Young Adult Literature en bespreken de gevarieerde genres, thema’s en literaire principes. Een analyse van een aantal jeugdromans met creatieve opdrachten behoort tot een van de examenopdrachten. Hierbij wordt altijd de link gelegd met hoe je YAL creatief en visueel kan bespreken in secundaire scholen.

Language study

Je bestudeert woordenschat op advanced niveau (C1 zelfstudie), en verdiept je verder in verschillende grammaticale onderwerpen zoals ‘tenses’, ‘the active and passive voice’, en ‘the conditionals’. De Britse spelling komt aan bod en verschillende luister- of leesoefeningen worden regelmatig geïntegreerd in de workshops.

Je maakt bovendien kennis met thema’s uit de Britse taal en cultuur zoals ‘traditional English food’, de auteur Roald Dahl, Brexit, ‘the British education system’ en ‘British humour’. Telkens wordt er een link gelegd naar de klaspraktijk.

Language Study and Young Adult Literature

Je breidt je kennis van de grammatica van het Engels (adverbs and adjectives), woordenschat (C1 zelfstudie) en cultuur (London, Australia, Northern Ireland) verder uit. We gaan ook dieper in op Young Adult Literature en bespreken de gevarieerde genres, thema’s en literaire principes. Een analyse van een aantal jeugdromans met creatieve opdrachten behoort tot een van de examenopdrachten. Hierbij wordt altijd de link gelegd met hoe je YAL creatief en visueel kan bespreken in secundaire scholen.

Engels is een wereldtaal waarin miljarden mensen dagelijks communiceren. Als leraar Engels leer je je leerlingen dus kennis en vaardigheden die ze de rest van hun leven gebruiken.

Britt Reynders
Studente leraar Engels

Opleidingsfase 3

Geïntegreerde leerstofmodule

Hier breng je alle opgedane kennis en vaardigheden samen: schrijf-, lees-, spreek- en luistervaardigheden op een advanced niveau. Grammaticaal komt het gebruik van het lidwoord aan bod. Vakdidactisch werken we verder aan differentiëren in een klascontext, ‘multiple intelligences’ en het testen/ evalueren van leerlingen. We gaan specifiek in op Amerikaanse cultuur en hoe je thema’s hieruit op een didactisch gepaste manier in een les kan gebruiken. Daarnaast leer je hoe je een “graphic novel” inzet tijdens een les Engels en je maakt je eigen workshop aan de hand van één werk uit de literatuurlijst van de docent.

Geïntegreerde leerstofmodule

Hier breng je alle opgedane kennis en vaardigheden samen: schrijf-, lees-, spreek- en luistervaardigheden op een advanced niveau. Grammaticaal komt het gebruik van het lidwoord aan bod. Vakdidactisch werken we verder aan differentiëren in een klascontext, ‘multiple intelligences’ en het testen/ evalueren van leerlingen. We gaan specifiek in op Amerikaanse cultuur en hoe je thema’s hieruit op een didactisch gepaste manier in een les kan gebruiken. Daarnaast leer je hoe je een “graphic novel” inzet tijdens een les Engels en je maakt je eigen workshop aan de hand van één werk uit de literatuurlijst van de docent.

De ervaringen van voor de klas staan zijn onvergetelijk en er is niets zo mooi als leerlingen iets met passie bijleren. In deze opleiding kom je in contact met docenten en studenten die dezelfde interesses en passies delen als jijzelf en je voelt je er meteen thuis.

Lara Thijs
Studente leraar Engels

Wat kan je doen met je diploma?

Het diploma 'educatieve bachelor secundair onderwijs Engels’ geeft je onderwijsbevoegdheid voor de vakken Engels en Handelscorrespondentie Engels in het eerste en de tweede graad van het secundair onderwijs én in de derde graad van de arbeidsmarktgerichte studierichtingen.

Je maakt kennis met alle elementen van de taal; maar ook met de Engelse literatuur (Beowulf, Wuthering Heights en Macbeth zijn enkele smaakmakers!) en de cultuur in de VS, Engeland, Noord-Ierland en Australië. Je wordt taalkundig én vakdidactisch expert die leerlingen motiveert en inspireert. Let's be honest, that's what we all want, isn't it?

Bert Coenen
Student leraar Engels

Heb je nog vragen?

Contacteer jouw docenten rechtstreeks

Mirèse Vanderlinden is senior lecturer Engels aan Hogeschool UCLL. Ze behaalde diploma’s aan o.a. Universiteit Gent, Canterbury University en International House London. Mirèse houdt in haar werk het meest van creatieve werkvormen, Britse humor, internationale contacten en studiereizen naar Oxford, London, Canterbury, Brighton, Cambridge, Winchester, Bath, Haunted southern England, …

Andere contacten: Nadide Olgun - Ronald Habraken

Joris Lambrechts
Opleidingsverantwoordelijke (Limburg)
Katrien Goossens
Opleidingsverantwoordelijke (Limburg)
Nick Goemaere
Opleidingsverantwoordelijke (Limburg)