Je krijgt de kans om je te verdiepen in een artistieke discipline: toneel, muziek, beeld, creatief schrijven of performance. In jouw individueel traject en onder persoonlijke begeleiding gaan we experimenterend - doorheen kijken en doen - op zoek naar jouw eigenheid.

Anderzijds is verbreding belangrijk als kunstenaar en als kunstleraar. Naast je individueel traject exploreer je daarom in een gezamenlijk traject de ruime artistieke sector. Elk semester raak je vertrouwd met een discipline, zowel theoretisch als praktisch: muziek, toneel & dans, literatuur en beeldende kunst. Ook daarin experimenteer je en exploreer je vanuit jouw persoonlijk traject kruispunten en transfermogelijkheden naar verschillende kunstdisciplines.

Op educatief vlak gaan we vaak samen op pad naar tentoonstellingen, voorstellingen en workshops, en leer je deze ontwikkelen en begeleiden voor jongeren en volwassenen.

Praktisch

De PKV-vakken staan op woensdagmiddag en -avond geprogrammeerd. Zo kan je de lessen volgen zelfs als je  (voltijds) werkt als leraar in het kleuter-, lager of secundair onderwijs, als sociaal-culturele vormingswerker of welk beroep dan ook…. Alle studenten hebben trouwens op elk moment toegang tot eigen repetitieruimtes en eigen ateliers.

Veel werkgelegenheid

Met dit diploma kan je aan de slag in kleuter-, lagere en secundaire scholen in creatieve vakken of vakoverschrijdende projecten, maar ook in de brede culturele sector als begeleider van kunsteducatieve workshops, in musea of culturele centra, bij theater- of muziekgezelschappen, in het jeugdwerk...

Je hoeft hier niet te kiezen tussen plastische opvoeding en muzikale opvoeding, want je krijgt gewoon alle deeltjes vanuit de kunst mee. Dit gaat van (vertel)theater, dans en zang tot schilder- en tekenkunst. Je krijgt er de kans om 100% jezelf te zijn en alle creativiteit die in je zit, eruit te halen.
Pauline Aerts - Studente leraar kunst (PKV)

Pauline Aerts
Studente leraar kunst (PKV)

Wat komt er in de opleiding aan bod?

Opleidingsfase 1

Muziek

Je zal zelf een muziekstuk schrijven. Hierin krijg je veel begeleiding van de docenten. Je moet nog geen ervaring als muzikant hebben! Naast het praktijkgedeelte, krijg je ook les over de geschiedenis van de muziek.

Toneel & dans

Samen met medestudenten maak je een theater- en/of dansvoorstelling. Ook dit is een introductievak, dus ervaring als acteur of danser is niet nodig. We verkennen onderweg de geschiedenis van het theater en de dans.

Cultuurtheorie

Tijdens de lessen verkennen we verschillende cultuurtheorieën. Deze theorieën geven ons inzicht in de verschillende rol die kunst in een samenleving kan spelen.

Voorstellingen en tentoonstellingen

Tijdens de lessen bezoeken we samen tentoonstellingen. We linken daaraan theoretische inhouden die we tijdens de lessen verkend hebben. 2 keer per semester gaan we samen ook naar een voorstelling. Dit kan theater, dans, muziek, opera, performance... zijn.

Persoonlijk verdiepingstraject  

Bij de start van je opleiding kies je voor een verdieping in toneel, creatief schrijven, beeld, muziek of performance. Gedurende je volledige opleiding verdiep je je als kunstenaar in deze discipline. Zo bouw je een eigen praktijk uit als kunstenaar.

Didactisch atelier en stage in het onderwijs

Je maakt actief kennis met kunstonderwijs in scholen. We trekken naar het kleuter-, lager en secundair onderwijs. Op het einde van het jaar kan je zelf lessen geven en projecten opzetten in een schoolse context.

Muziek

Je zal zelf een muziekstuk schrijven. Hierin krijg je veel begeleiding van de docenten. Je moet nog geen ervaring als muzikant hebben! Naast het praktijkgedeelte, krijg je ook les over de geschiedenis van de muziek.

Toneel & dans

Samen met medestudenten maak je een theater- en/of dansvoorstelling. Ook dit is een introductievak, dus ervaring als acteur of danser is niet nodig. We verkennen onderweg de geschiedenis van het theater en de dans.

Cultuurtheorie

Tijdens de lessen verkennen we verschillende cultuurtheorieën. Deze theorieën geven ons inzicht in de verschillende rol die kunst in een samenleving kan spelen.

Voorstellingen en tentoonstellingen

Tijdens de lessen bezoeken we samen tentoonstellingen. We linken daaraan theoretische inhouden die we tijdens de lessen verkend hebben. 2 keer per semester gaan we samen ook naar een voorstelling. Dit kan theater, dans, muziek, opera, performance... zijn.

Persoonlijk verdiepingstraject  

Bij de start van je opleiding kies je voor een verdieping in toneel, creatief schrijven, beeld, muziek of performance. Gedurende je volledige opleiding verdiep je je als kunstenaar in deze discipline. Zo bouw je een eigen praktijk uit als kunstenaar.

Didactisch atelier en stage in het onderwijs

Je maakt actief kennis met kunstonderwijs in scholen. We trekken naar het kleuter-, lager en secundair onderwijs. Op het einde van het jaar kan je zelf lessen geven en projecten opzetten in een schoolse context.

Ik heb een diploma in interieurvormgeving, maar ik wilde meer interactie met mensen, meer doen, meer bezig zijn. In PKV kan iedereen zijn ding doen, vertrekken vanuit zichzelf, zijn eigen werkwijze vinden, maar iedereen wordt wel voortdurend uitgedaagd. Dit is de veilige plek om uit je comfortzone te komen.

Ellen Schepers
Studente leraar kunst (PKV) 

Opleidingsfase 2

Literatuur

Creatief schrijven krijgt veel aandacht binnen dit vak. Kortverhalen, poetry slams... je hebt een heel portfolio na het afronden van dit vak. Je hoeft geen schrijver te zijn. Je krijgt de nodige begeleiding van docenten. Naast het praktijkgedeelte, krijg je ook les over de geschiedenis van de literatuur.

Beeld

Tijdens dit vak werken we in een beeldend atelier. Het is een introductievak. Je moet dus nog geen ervaring als beeldend kunstenaar hebben. Naast het praktijkgedeelte, krijg je ook les over de geschiedenis van de beeldende kunst.

Kunstfilosofie

We bestuderen het werk van uiteenlopende kunstfilosofen. Hun visies bieden inspiratie voor je eigen artistiek werk en je persoonlijke visie als leraar kunst.

Voorstellingen en tentoonstellingen

Tijdens de lessen bezoeken we samen tentoonstellingen. We leggen linken met theoretische inhouden die we tijdens de lessen verkend hebben. 2 keer per semester gaan we samen naar een voorstelling. Dit kan theater, dans, muziek, opera, performance... zijn.

Persoonlijk verdiepingstraject  

Bij de start van je opleiding kies je voor een verdieping in toneel, creatief schrijven, beeld, muziek of performance. Gedurende je volledige opleiding verdiep je je als kunstenaar in deze discipline. Zo bouw je een eigen praktijk uit als kunstenaar.

Didactisch atelier en stage in de culturele sector en het onderwijs

Voor dit vak is kunsteducatie in de culturele sector onze speeltuin. Je begeleidt activiteiten in cultuurcentra, musea, kunstevenementen.... Met ondersteuning van je docenten leer je dit boeiende, brede sector kennen.

Literatuur

Creatief schrijven krijgt veel aandacht binnen dit vak. Kortverhalen, poetry slams... je hebt een heel portfolio na het afronden van dit vak. Je hoeft geen schrijver te zijn. Je krijgt de nodige begeleiding van docenten. Naast het praktijkgedeelte, krijg je ook les over de geschiedenis van de literatuur.

Beeld

Tijdens dit vak werken we in een beeldend atelier. Het is een introductievak. Je moet dus nog geen ervaring als beeldend kunstenaar hebben. Naast het praktijkgedeelte, krijg je ook les over de geschiedenis van de beeldende kunst.

Kunstfilosofie

We bestuderen het werk van uiteenlopende kunstfilosofen. Hun visies bieden inspiratie voor je eigen artistiek werk en je persoonlijke visie als leraar kunst.

Voorstellingen en tentoonstellingen

Tijdens de lessen bezoeken we samen tentoonstellingen. We leggen linken met theoretische inhouden die we tijdens de lessen verkend hebben. 2 keer per semester gaan we samen naar een voorstelling. Dit kan theater, dans, muziek, opera, performance... zijn.

Persoonlijk verdiepingstraject  

Bij de start van je opleiding kies je voor een verdieping in toneel, creatief schrijven, beeld, muziek of performance. Gedurende je volledige opleiding verdiep je je als kunstenaar in deze discipline. Zo bouw je een eigen praktijk uit als kunstenaar.

Didactisch atelier en stage in de culturele sector en het onderwijs

Voor dit vak is kunsteducatie in de culturele sector onze speeltuin. Je begeleidt activiteiten in cultuurcentra, musea, kunstevenementen.... Met ondersteuning van je docenten leer je dit boeiende, brede sector kennen.

Kunstprojecten van studenten PKV

Opleidingsfase 3

Kunst(educatief) project

Samen met medestudenten werk je een groot kunst(educatief) project uit. Hierbij werk je samen met partners in het werkveld.

Artistiek onderzoek

Samen met je medestudenten werk je een eigen toonmoment uit. We ondervinden hoe we onderzoek kunnen voeren door zelf kunst te maken.

Voorstellingen en tentoonstellingen

Tijdens de lessen bezoeken we samen tentoonstellingen. Vanuit de praktijk komen theoretische inhouden tot leven. 2 keer per semester gaan we samen naar een voorstelling. Dit kan theater, dans, muziek, opera, performance... zijn.

Persoonlijk verdiepingstraject  

Bij de start van je opleiding kies je voor een verdieping in toneel, creatief schrijven, beeld, muziek of performance. Gedurende je volledige opleiding verdiep je je als kunstenaar in deze discipline. Zo bouw je een eigen praktijk uit als kunstenaar.

Didactisch atelier en stage in het onderwijs of de culturele sector (verdieping)

Je mag zelf een keuze maken! In het eerste jaar leerde je kunsteducatie in het formeel onderwijs kennen. In het tweede jaar stond buitenschoolse kunsteducatie centraal. In het derde jaar kies je de sector die jouw hart het snelste doet kloppen.

Kunst(educatief) project

Samen met medestudenten werk je een groot kunst(educatief) project uit. Hierbij werk je samen met partners in het werkveld.

Artistiek onderzoek

Samen met je medestudenten werk je een eigen toonmoment uit. We ondervinden hoe we onderzoek kunnen voeren door zelf kunst te maken.

Voorstellingen en tentoonstellingen

Tijdens de lessen bezoeken we samen tentoonstellingen. Vanuit de praktijk komen theoretische inhouden tot leven. 2 keer per semester gaan we samen naar een voorstelling. Dit kan theater, dans, muziek, opera, performance... zijn.

Persoonlijk verdiepingstraject  

Bij de start van je opleiding kies je voor een verdieping in toneel, creatief schrijven, beeld, muziek of performance. Gedurende je volledige opleiding verdiep je je als kunstenaar in deze discipline. Zo bouw je een eigen praktijk uit als kunstenaar.

Didactisch atelier en stage in het onderwijs of de culturele sector (verdieping)

Je mag zelf een keuze maken! In het eerste jaar leerde je kunsteducatie in het formeel onderwijs kennen. In het tweede jaar stond buitenschoolse kunsteducatie centraal. In het derde jaar kies je de sector die jouw hart het snelste doet kloppen.

Heb je nog vragen?

Contacteer jouw lector rechtstreeks!

Dr. Tobias Frenssen is alumnus van de UCLL-lerarenopleiding in Diepenbeek. Vervolgens studeerde hij in Brussel, Tilburg en Porto. Vandaag is hij docent en voert kunsteducatief onderzoek voor de UCLL-expertisecel Art of Teaching.

Joris Lambrechts
Opleidingsverantwoordelijke (Limburg)
Steven Verjans
Opleidingsverantwoordelijke (Limburg)
Nick Goemaere
Opleidingsverantwoordelijke (Limburg)