Kruimelpad
Biologie (Heverlee)
De opleiding tot leraar biologie én natuurwetenschappen.
Als toekomstige leraar biologie/natuurwetenschappen heb je een ruime belangstelling voor de levende en niet-levende natuur. Je bent geïnteresseerd in planten, dieren en mensen, bacteriën, virussen, schimmels en hun onderlinge interacties.
In de opleiding integreer en verbind je de vakken biologie, fysica en chemie, vertrekkende van de leefwereld van de leerlingen. Je stimuleert jongeren de wereld om hen heen kritisch te onderzoeken. Als leraar biologie/natuurwetenschappen werk je trouwens niet op een eiland, maar maak je deel uit van het STE(A)M-team (Science, Technology, Engineering, Arts & Mathematics).
Jolien Vandersteen
Oud-studente leraar biologie en wiskunde
Wat komt er in de opleiding aan bod?
Naast de algemene vorming en praktijkstages staan volgende inhoudelijke opleidingsonderdelen op het programma.
Opleidingsfase 1
Biologische principes |
De levende cel staat centraal in dit opleidingsonderdeel Je krijgt inzicht in de cellulaire opbouw van organismen, de moleculaire bestanddelen en de werking van de cel. Je verdiept je in DNA, RNA, proteïnen en de biodiversiteit als evolutief product. |
|||
Plantkunde |
Je raakt vertrouwd met de bouw, fysiologie en classificatie van bloemplanten, bladmossen, varens, coniferen,... Door gerichte waarneming van uiterlijke kenmerken leer je enkele plantenfamilies determineren. We onderzoeken de plantendiversiteit in de wegberm. |
|||
Biologie van de mens I |
Je krijgt inzicht in de bouw en de werking van het menselijk lichaam.: spijsvertering, ademhaling, transport, excretie, … Dissecties van varkensorganen zoals het hart, de nieren en de longen concretiseren de leerstof. |
|||
Fysica voor natuurwetenschappen |
Je verwerft basisinzichten fysica, nodig om natuurwetenschappen te onderwijzen. O.a. structuur en eigenschappen van materie, druk, warmteleer, krachten en arbeid komen aan bod. |
Biologische principes De levende cel staat centraal in dit opleidingsonderdeel Je krijgt inzicht in de cellulaire opbouw van organismen, de moleculaire bestanddelen en de werking van de cel. Je verdiept je in DNA, RNA, proteïnen en de biodiversiteit als evolutief product. |
Plantkunde Je raakt vertrouwd met de bouw, fysiologie en classificatie van bloemplanten, bladmossen, varens, coniferen,... Door gerichte waarneming van uiterlijke kenmerken leer je enkele plantenfamilies determineren. We onderzoeken de plantendiversiteit in de wegberm. |
Biologie van de mens I Je krijgt inzicht in de bouw en de werking van het menselijk lichaam.: spijsvertering, ademhaling, transport, excretie, … Dissecties van varkensorganen zoals het hart, de nieren en de longen concretiseren de leerstof. |
Fysica voor natuurwetenschappen Je verwerft basisinzichten fysica, nodig om natuurwetenschappen te onderwijzen. O.a. structuur en eigenschappen van materie, druk, warmteleer, krachten en arbeid komen aan bod. |
Biologische principes |
Plantkunde |
Biologie van de mens I |
Fysica voor natuurwetenschappen |
Biologische principes |
Plantkunde |
Biologie van de mens I |
Fysica voor natuurwetenschappen |
Biologische principes |
Plantkunde |
Biologie van de mens I |
Fysica voor natuurwetenschappen |
Chloé Maus
Oud-studente leraar biologie
Opleidingsfase 2
Biologie van de mens II |
In dit opleidingsonderdeel gaan we in op de functies, de indelingen, en de werking van het zenuwstelsel, de zintuigen, het hormoonstelsel, het spierstelsel, het skelet en tenslotte het voortplantingsstelsel. |
|||
Chemie voor natuurwetenschappen |
Je leert de basisbegrippen en -principes van chemie: atomen, chemische verbindingen, moleculen en chemische reacties en dit zowel op kwalitatieve als kwantitatieve wijze. Daarbij leer je eenvoudige experimenten plannen en demonstreren. |
|||
Dierkunde |
Je maakt kennis met de verschillende organisatieniveaus en de evolutie van de ongewervelden en gewervelde dieren. |
Biologie van de mens II In dit opleidingsonderdeel gaan we in op de functies, de indelingen, en de werking van het zenuwstelsel, de zintuigen, het hormoonstelsel, het spierstelsel, het skelet en tenslotte het voortplantingsstelsel. |
Chemie voor natuurwetenschappen Je leert de basisbegrippen en -principes van chemie: atomen, chemische verbindingen, moleculen en chemische reacties en dit zowel op kwalitatieve als kwantitatieve wijze. Daarbij leer je eenvoudige experimenten plannen en demonstreren. |
Dierkunde Je maakt kennis met de verschillende organisatieniveaus en de evolutie van de ongewervelden en gewervelde dieren. |
Biologie van de mens II |
Chemie voor natuurwetenschappen |
Dierkunde |
Biologie van de mens II |
Chemie voor natuurwetenschappen |
Dierkunde |
Laurien Spaey
Oud-studente biologie en gezondheidsopvoeding
Opleidingsfase 3
Ecologie en gedrag |
Je bestudeert zowel de wisselwerking tussen organismen onderling, in populaties en levensgemeenschappen, als de relaties ervan met abiotische milieufactoren. Naast een biotoopstudie naar de heide komt ook dierengedrag aan bod in dit opleidingsonderdeel. |
|||
Natuurwetenschappen in STEM |
In kleine groepen werk je met je medestudenten een STEM-project uit. Hiertoe verdiep je je in vooraf geselecteerde leerinhouden natuurwetenschappen en STEM-didactiek. |
Ecologie en gedrag Je bestudeert zowel de wisselwerking tussen organismen onderling, in populaties en levensgemeenschappen, als de relaties ervan met abiotische milieufactoren. Naast een biotoopstudie naar de heide komt ook dierengedrag aan bod in dit opleidingsonderdeel. |
Natuurwetenschappen in STEM In kleine groepen werk je met je medestudenten een STEM-project uit. Hiertoe verdiep je je in vooraf geselecteerde leerinhouden natuurwetenschappen en STEM-didactiek. |
Ecologie en gedrag |
Natuurwetenschappen in STEM |
Maren De Bruycker
Oud-studente, leraar natuurwetenschappen in de eerste graad A-stroom
Wat kan je doen met je diploma?
Het diploma 'educatieve bachelor secundair onderwijs biologie’ geeft je o.a. onderwijsbevoegdheid voor de vakken natuurwetenschappen (1e en 2e graad), biologie (2e graad), basisopties wetenschappen en STEM (1e graad). Daarnaast kan je ook aan de slag in natuur-en milieu educatieve centra en educatieve wetenschapsinstellingen.
Heb je nog vragen?
Contacteer je docenten rechtstreeks!
Els De Smet studeerde aan de KULeuven waar ze een master biologie en haar pedagogisch diploma behaalde. Na enkele jaren ontwerpen en begeleiden van educatieve projecten bij het Provinciaal Instituut voor Milieu Educatie, koos ze resoluut voor het onderwijs. Sinds 2005 is Els lector biologie in de lerarenopleiding secundair onderwijs.
Nick Wouters is chemisch ingenieur en preventieadviseur niveau 1, maar vooral bioloog. Hij was verbonden aan Natuurpunt Leuven en hij zat in de educatieve stuurgroep van de Nationale Plantentuin te Meise. Sinds 1991 is hij verbonden aan de hogeschool UCLL als lector, stagebegeleider en opleidingsverantwoordelijke.