Kruimelpad
Lerarenopleiding CLIL - Content and language integrated learning
Postgraduaat
Page en Français Page in English
CLIL (Content and Language Integrated Learning) is een werkvorm waarin het Frans, Engels of Duits als instructietaal wordt gebruikt om een niet-taalvak te onderwijzen.
Ben je leraar in een niet-taalvak in het lager of secundair onderwijs? En beheers je Engels, Frans, Duits of Nederlands (voor wie in Wallonië les wil geven)? Dan kan je CLIL-leerkracht worden via dit postgraduaat. Je verwerft een gedegen kennis van CLIL-didactiek én het vereiste vreemdetaalniveau (C1) als je dat nog niet bereikt hebt.
Zowel praktijk- en vakleraren als taalleraren zijn welkom. Wij richten ons zowel tot CLIL-leerkrachten in Vlaanderen en Nederland als tot immersie-leerkrachten in Wallonië. Ook leraren met ambitie om in een internationale context te gaan werken kunnen zich dankzij deze opleiding voorbereiden, bv. om les te geven in het Engels.
Studietraject postgraduaat CLIL
24 studiepunten
Het postgraduaat CLIL duurt één jaar, maar wie al werkt kan ook kiezen voor een tweejarig traject. De opleiding reikt inzichten, handvaten, concrete ideeën en good practices aan waarmee leraren aan de slag kunnen in hun onderwijspraktijk. Theorie en praktijk gaan hand in hand in deze opleiding.
Taal van de opleiding: De voertaal voor de vakken is het Engels, slechts sporadisch ook het Nederlands of het Frans. De CLIL-taal van je keuze moet je goed beheersen, maar voor de andere talen is een passieve kennis voldoende.
Multilingual education in Europe |
3 |
Dit opleidingsonderdeel belicht reële en potentiële vormen van taalonderwijs in Vlaanderen en, bij uitbreiding, in de ons omringende landen. We bekijken wat de onderwijsvormen van onze keuzetrajecten (CLIL, Vroeg vreemdetaalonderwijs en OKAN/taalversterkend onderwijs) precies inhouden en hoe dit onderwijs er idealiter uitziet. We gaan evenzeer na hoe soortgelijk onderwijs in de ons omliggende landen wordt uitgewerkt. In deze lessen is Engels de voertaal. |
Language, code and culture |
3 |
Je stelt een aantal vooroordelen in vraag over de taal (of talen) die je spreekt, en over wat je eigenlijk bedoelt als je iets zegt en over de link tussen taal en cultuur. |
Taalbeheersing (Engels, Frans, Duits of Nederlands) C1 |
7 |
Je kiest een CLIL-doeltaal (Nederlands, English, français, Deutsch) en volgt een taalcursus op C1-niveau aan het Leuvense Centrum voor Levende Talen (CLT), of elders. Als je al aan de taalvereisten voldoet, krijg je vrijstelling voor dit taalvak (zie FAQ, 3de vraag) |
CLIL didactics |
4 |
Dit opleidingsonderdeel belicht diverse didactische principes voor CLIL-onderwijs, waarbij theorie en praktijk elkaar naadloos aanvullen en verrijken door de koppeling aan concrete praktijkvoorbeelden. Het vak wordt niet enkel aangeboden via lessen, maar ook via een uiterst boeiend format: een driedaagse internationale CLIL masterclass. Hierdoor krijg je de kans om je drie dagen lang intensief te verdiepen in zowel de theoretische fundamenten als de praktische toepassing van CLIL, in samenwerking met een internationale groep CLIL-leraren. Deze unieke setting biedt een intensieve leerervaring, waarin je je kennis verdiept en je netwerk uitbreidt binnen een internationale context. |
Organising CLIL |
3 |
Maak kennis met aspecten van beleid, organisatie en professionalisering voor CLIL. Ontdek praktische oplossingen voor een kwaliteitsvol CLIL-traject op school en leer over de rol van het CLIL-schoolteam. |
Exploring teaching practices |
4 |
In dit opleidingsonderdeel duik je onderzoekend in de praktijk van meertalig onderwijs. Vanuit een onderzoeksvraag die aansluit bij jouw persoonlijke context of interesses, ontwikkel je jouw professionaliseringstraject. Hierbij word je begeleid door een expert uit ons team van docenten. Dit proces stimuleert je om kritisch en creatief na te denken over meertalig onderwijs en hoe je dit kunt toepassen en verbeteren binnen je eigen onderwijspraktijk. |
Multilingual education in Europe 3 |
Language, code and culture 3 |
Taalbeheersing (Engels, Frans, Duits of Nederlands) C1 7 |
CLIL didactics 4 |
Organising CLIL 3 |
Exploring teaching practices 4 |
Multilingual education in Europe Dit opleidingsonderdeel belicht reële en potentiële vormen van taalonderwijs in Vlaanderen en, bij uitbreiding, in de ons omringende landen. We bekijken wat de onderwijsvormen van onze keuzetrajecten (CLIL, Vroeg vreemdetaalonderwijs en OKAN/taalversterkend onderwijs) precies inhouden en hoe dit onderwijs er idealiter uitziet. We gaan evenzeer na hoe soortgelijk onderwijs in de ons omliggende landen wordt uitgewerkt. In deze lessen is Engels de voertaal. |
Language, code and culture Je stelt een aantal vooroordelen in vraag over de taal (of talen) die je spreekt, en over wat je eigenlijk bedoelt als je iets zegt en over de link tussen taal en cultuur. |
Taalbeheersing (Engels, Frans, Duits of Nederlands) C1 Je kiest een CLIL-doeltaal (Nederlands, English, français, Deutsch) en volgt een taalcursus op C1-niveau aan het Leuvense Centrum voor Levende Talen (CLT), of elders. Als je al aan de taalvereisten voldoet, krijg je vrijstelling voor dit taalvak (zie FAQ, 3de vraag) |
CLIL didactics Dit opleidingsonderdeel belicht diverse didactische principes voor CLIL-onderwijs, waarbij theorie en praktijk elkaar naadloos aanvullen en verrijken door de koppeling aan concrete praktijkvoorbeelden. Het vak wordt niet enkel aangeboden via lessen, maar ook via een uiterst boeiend format: een driedaagse internationale CLIL masterclass. Hierdoor krijg je de kans om je drie dagen lang intensief te verdiepen in zowel de theoretische fundamenten als de praktische toepassing van CLIL, in samenwerking met een internationale groep CLIL-leraren. Deze unieke setting biedt een intensieve leerervaring, waarin je je kennis verdiept en je netwerk uitbreidt binnen een internationale context. |
Organising CLIL Maak kennis met aspecten van beleid, organisatie en professionalisering voor CLIL. Ontdek praktische oplossingen voor een kwaliteitsvol CLIL-traject op school en leer over de rol van het CLIL-schoolteam. |
Exploring teaching practices In dit opleidingsonderdeel duik je onderzoekend in de praktijk van meertalig onderwijs. Vanuit een onderzoeksvraag die aansluit bij jouw persoonlijke context of interesses, ontwikkel je jouw professionaliseringstraject. Hierbij word je begeleid door een expert uit ons team van docenten. Dit proces stimuleert je om kritisch en creatief na te denken over meertalig onderwijs en hoe je dit kunt toepassen en verbeteren binnen je eigen onderwijspraktijk. |
Martijn Lambrecht
Voorlopig lesrooster
De lessen worden gegeven in Campus Hertogstraat of online op woensdagnamiddag en -avond tussen 13u45 en 20u30, maar vinden niet elke woensdag plaats en ook niet aaneensluitend van 13u45 tot 20u30.
Semester 1 |
Semester 2 |
|
---|---|---|
Woensdag |
16.00u-18.00u > Les 1 |
13.45u-15.45u > Les 1 |
Dag naar keuze |
Taallessen Engels, Frans, Duits of Nederlands |
Taallessen Engels, Frans, Duits of Nederlands |
Semester 1 |
---|
Woensdag 16.00u-18.00u > Les 1 |
Dag naar keuze Taallessen Engels, Frans, Duits of Nederlands |
Semester 2 |
---|
Woensdag 13.45u-15.45u > Les 1 |
Dag naar keuze Taallessen Engels, Frans, Duits of Nederlands |
Wil je meer?
Banaba Meertalig Onderwijs
60 studiepunten
Wil je ook praktijkervaring opdoen en een bredere kijk op NT2 en andere vormen van meertalig onderwijs (Content and Language Integrated Learning, vroeg vreemdetaalonderwijs) verwerven? Dan is de banaba Meertalig Onderwijs (60 studiepunten) met als keuzetraject CLIL echt iets voor jou. Dit extra bachelordiploma geeft je nog meer mogelijkheden, bijvoorbeeld als taalbeleidscoördinator.
Contacteer ons
Liesbeth Martens
Liesbeth is gebeten door talen en CLIL. Zij is coördinator van het postgraduaat CLIL en co-coördinator van de banaba meertalig onderwijs, waar zij didactiek- en CLIL-vakken geeft. Als kernonderzoeker van het expertisecentrum Art of Teaching werkt ze mee aan praktijkgericht onderzoek naar CLIL en meertalig onderwijs.