Kruimelpad
Lerarenopleiding CLIL - Content and language integrated learning
Postgraduaat
Page en Français Page in English
CLIL (Content and Language Integrated Learning) is een werkvorm waarin het Frans, Engels of Duits als instructietaal wordt gebruikt om een niet-taalvak te onderwijzen.
Ben je leraar in een niet-taalvak in het lager of secundair onderwijs? En beheers je Engels, Frans, Duits of Nederlands (voor wie in Wallonië les wil geven)? Dan kan je CLIL-leerkracht worden via dit postgraduaat. Je verwerft een gedegen kennis van CLIL-didactiek én het vereiste vreemdetaalniveau (C1) als je dat nog niet bereikt hebt.
Zowel praktijk- en vakleraren als taalleraren zijn welkom. Wij richten ons zowel tot CLIL-leerkrachten in Vlaanderen en Nederland als tot immersie-leerkrachten in Wallonië.
Studietraject postgraduaat CLIL
24 studiepunten
Het postgraduaat CLIL duurt één jaar, maar wie al werkt kan ook kiezen voor een tweejarig traject. De opleiding reikt inzichten, handvaten, concrete ideeën en good practices aan waarmee leraren aan de slag kunnen in hun onderwijspraktijk. Theorie en praktijk gaan hand in hand in deze opleiding.
Taal van de opleiding: De voertaal voor de vakken is het Engels, slechts sporadisch ook het Nederlands of het Frans. De CLIL-taal van je keuze moet je goed beheersen, maar voor de andere talen is een passieve kennis voldoende.
Multilingual education in Europe |
4 |
Dit opleidingsonderdeel belicht reële en potentiële vormen van taalonderwijs in Vlaanderen en, bij uitbreiding, in de ons omringende landen. We bekijken wat de onderwijsvormen van onze keuzetrajecten (CLIL, Vroeg vreemdetaalonderwijs en OKAN/taalversterkend onderwijs) precies inhouden en hoe dit onderwijs er idealiter uitziet. We gaan evenzeer na hoe soortgelijk onderwijs in de ons omliggende landen wordt uitgewerkt. In deze lessen is Engels de voertaal. |
Language, code and culture |
3 |
Je stelt een aantal vooroordelen in vraag over de taal (of talen) die je spreekt, en over wat je eigenlijk bedoelt als je iets zegt en over de link tussen taal en cultuur. |
Taalbeheersing (Engels, Frans, Duits of Nederlands) C1 |
7 |
Je kiest een CLIL-doeltaal (Nederlands, English, français, Deutsch) en volgt een taalcursus op C1-niveau aan het Leuvense Centrum voor Levende Talen (CLT), of elders. Als je al aan de taalvereisten voldoet, krijg je vrijstelling voor dit taalvak (zie FAQ, 3de vraag) |
CLIL didactics |
4 |
Verschillende didactische principes voor CLIL-onderwijs komen aan bod en worden gelinkt aan praktijkvoorbeelden, zodat theorie en praktijk elkaar aanvullen en verrijken. |
CLIL linguistics |
3 |
In dit vak wordt besproken hoe je in een CLIL-les aan taal kunt werken, hoewel je hoofdfocus de inhoudelijke doelstellingen blijft. Leer hoe je taal gebruikt in je les en formuleer realistische talige verwachtingen. Ontdek hoe taal- en zaakvakleerkracht elkaar kunnen ondersteunen. |
Organising CLIL |
3 |
Maak kennis met aspecten van beleid, organisatie en professionalisering voor CLIL. Ontdek praktische oplossingen voor een kwaliteitsvol CLIL-traject op school en leer over de rol van het CLIL-schoolteam. |
Multilingual education in Europe 4 |
Language, code and culture 3 |
Taalbeheersing (Engels, Frans, Duits of Nederlands) C1 7 |
CLIL didactics 4 |
CLIL linguistics 3 |
Organising CLIL 3 |
Multilingual education in Europe Dit opleidingsonderdeel belicht reële en potentiële vormen van taalonderwijs in Vlaanderen en, bij uitbreiding, in de ons omringende landen. We bekijken wat de onderwijsvormen van onze keuzetrajecten (CLIL, Vroeg vreemdetaalonderwijs en OKAN/taalversterkend onderwijs) precies inhouden en hoe dit onderwijs er idealiter uitziet. We gaan evenzeer na hoe soortgelijk onderwijs in de ons omliggende landen wordt uitgewerkt. In deze lessen is Engels de voertaal. |
Language, code and culture Je stelt een aantal vooroordelen in vraag over de taal (of talen) die je spreekt, en over wat je eigenlijk bedoelt als je iets zegt en over de link tussen taal en cultuur. |
Taalbeheersing (Engels, Frans, Duits of Nederlands) C1 Je kiest een CLIL-doeltaal (Nederlands, English, français, Deutsch) en volgt een taalcursus op C1-niveau aan het Leuvense Centrum voor Levende Talen (CLT), of elders. Als je al aan de taalvereisten voldoet, krijg je vrijstelling voor dit taalvak (zie FAQ, 3de vraag) |
CLIL didactics Verschillende didactische principes voor CLIL-onderwijs komen aan bod en worden gelinkt aan praktijkvoorbeelden, zodat theorie en praktijk elkaar aanvullen en verrijken. |
CLIL linguistics In dit vak wordt besproken hoe je in een CLIL-les aan taal kunt werken, hoewel je hoofdfocus de inhoudelijke doelstellingen blijft. Leer hoe je taal gebruikt in je les en formuleer realistische talige verwachtingen. Ontdek hoe taal- en zaakvakleerkracht elkaar kunnen ondersteunen. |
Organising CLIL Maak kennis met aspecten van beleid, organisatie en professionalisering voor CLIL. Ontdek praktische oplossingen voor een kwaliteitsvol CLIL-traject op school en leer over de rol van het CLIL-schoolteam. |
Martijn Lambrecht
Voorlopig lesrooster
De lessen worden gegeven in Campus Hertogstraat of online op woensdagnamiddag en -avond tussen 13u45 en 20u30, maar vinden niet elke woensdag plaats en ook niet aaneensluitend van 13u45 tot 20u30.
Semester 1 |
Semester 2 |
|
---|---|---|
Woensdag |
16.00u-18.00u > Les 1 |
13.45u-15.45u > Les 1 |
Dag naar keuze |
Taallessen Engels, Frans, Duits of Nederlands |
Taallessen Engels, Frans, Duits of Nederlands |
Semester 1 |
---|
Woensdag 16.00u-18.00u > Les 1 |
Dag naar keuze Taallessen Engels, Frans, Duits of Nederlands |
Semester 2 |
---|
Woensdag 13.45u-15.45u > Les 1 |
Dag naar keuze Taallessen Engels, Frans, Duits of Nederlands |
Wil je meer?
Banaba Meertalig Onderwijs
60 studiepunten
Wil je ook praktijkervaring opdoen en een bredere kijk op NT2 en andere vormen van meertalig onderwijs (Content and Language Integrated Learning, vroeg vreemdetaalonderwijs) verwerven? Dan is de banaba Meertalig Onderwijs (60 studiepunten) met als keuzetraject CLIL echt iets voor jou. Dit extra bachelordiploma geeft je nog meer mogelijkheden, bijvoorbeeld als taalbeleidscoördinator.
Contacteer ons
Liesbeth Martens
Liesbeth is gebeten door talen en CLIL. Zij is co-coördinator van de banaba meertalig onderwijs, waar zij didactiek- en CLIL-vakken geeft. Als kernonderzoeker van het expertisecentrum Art of Teaching werkt ze mee aan praktijkgericht onderzoek naar CLIL en meertalig onderwijs.