Bijlage: lexicon UCLL | UCLL

Term

Omschrijving

Belangrijkste links binnen de kritische reflectie

Afstemmingsgesprek

In een afstemmingsgesprek gaan opleidingen en domeinen in gesprek over de stand van zaken van het beleidsplan, de gemaakte afspraken en de wijze waarop de opleiding werkt aan de MM DNA/kwaliteitskenmerken (enkel voor opleidingen) met de programmadirecteur (voor opleidingen) en de algemeen directeur en een ander lid van het Directieteam (voor domeinen).

Afstemmingsgesprek opleidingen

Afstemmingsgesprek domeinen

Associatie KU Leuven

Associatie KU Leuven is een netwerk van vier hogescholen, één school of arts en één universiteit verspreid over 23 steden in Vlaanderen en Brussel die samenwerken op het vlak van onderwijs en onderzoek.

Inbedding UCLL in bredere context

ATP

Administratief en Technisch Personeel

Begeleidingscontinuüm

Het begeleidingscontinuüm samen met de rollen, vormt het kader dat al onze begeleidingstaken en -rollen in kaart brengt, gaande van basisbegeleiding door de eigen medewerkers tot gespecialiseerde hulpverlening door externe instanties.

Sterke begeleiding als troef

Beleidsplan

In een beleidsplan omschrijven opleidingen en domeinen hun beleidsprioriteiten met doelstellingen, acties, timing en verantwoordelijkheden. De looptijd van een beleidsplan is vijf jaar.

Beleidsplan opleidingen

Beleidsplan domeinen

Beleidsruimte

Financiële ruimte die het Directieteam voorziet o.a. voor de realisatie van de strategische prioriteiten.

Inzet beleidsruimte voor strategische prioriteiten

Beleidsteam

UCLL beschikt over drie beleidsteams (O&S, R&E en Ondersteuning), die bestaan uit minstens één lid van het Directieteam aangevuld met de hoofden van de betrokken diensten/expertisecentra. Deze beleidsteams leveren advies aan het Directieteam over de uitwerking van het beleid rond hun domein en bepalen de ontwikkeling van dat beleid.

Beleidsteams binnen UCLL als organisatie

Campusdienst

Een Campusdienst verzorgt de eerstelijnsondersteuning op vlak van onthaal, onderwijsadministratie, financiën, facilities, ICT, communicatie, … op elke campus.

Campusdienst binnen UCLL als organisatie

Cross courses

Cross courses is de verzamelnaam voor opleidingsonderdelen waarin studenten opleidingsoverschrijdend samenwerken aan concrete projecten. UCLL heeft een aanbod van Nederlandstalige en Engelstalige cross courses.

Cross courses als realisatie binnen strategische prioriteit 1

Directieteam

Het Directieteam wordt aangestuurd door de algemeen directeur en bestaat daarnaast uit de vijf programmadirecteurs, directeur Ondersteuning en directeur R&E. Het Directieteam is verantwoordelijk voor het ontwikkelen en opvolgen van het algemeen beleid en operationeel management van UCLL.

Directieteam binnen UCLL als organisatie

Domeinen

De inhoudelijke domeinen Onderwijs & Studenten, Research & Expertise, Ondersteuning en Kwaliteit doorlopen een kwaliteitszorgsystematiek.

Kwaliteit van de domeinen

E³udres²

Engaged and Entrepreneurial European University
Dit is een Europese university alliance bestaande uit negen partners. De samenwerking concentreert zich op het vlak van onderwijs, onderzoek en innovatie rond drie thema’s: circulaire economie, artificiële intelligentie en wellbeing.

Inbedding UCLL in bredere context

 

Expertisecentra

Een expertisecentrum is een door het werkveld erkend en gewaardeerd complementair team van inhoudelijke experts die wetenschappelijk praktijkgericht onderzoek en dienstverlening rond strategisch gekozen thema's realiseren samen met een netwerk van (inter)nationale partners en studenten.  

Expertisecentra binnen UCLL als organisatie

Rol van expertisecentra in realisaties binnen strategische prioriteit 2

Globale synthese

Op basis van het samenbrengen van verschillende bronnen (instellingsbevraging, opleidingsbevraging, afstemmingsgesprekken van domeinen en opleidingen, risico-analyse) identificeerde het Directieteam een aantal aandachtspunten die ze systematisch opvolgt.

Globale synthese binnen kwaliteit

Globale synthese binnen evaluatie en bijsturing van beleid

Groeimodel

In het groeimodel zijn per MM DNA/kwaliteitskenmerk fasen beschreven die in een ontwikkelproces worden geplaatst van een eerder ad-hoc aanpak naar steeds meer systematisch werken. 

Groeimodel binnen de kwaliteit van opleidingen

HR

Human Resources

HR-processen binnen UCLL als organisatie

IMWR-cirkel

Inspireren, Mobiliseren, Waarderen, Reflecteren-cirkel is richtinggevend voor de uitvoering van onze kwaliteitszorgprocessen.

IMWR binnen kwaliteit

Kerndossier

Dossiers gelinkt aan de strategische prioriteiten die aangestuurd en opgevolgd worden door het Directieteam.

Kerndossiers gelinkt aan strategische prioriteiten

Kwaliteitsfiche

In de kwaliteitsfiche rapporteren we over de kwaliteit van onze opleidingen en domeinen. Hierin wordt een samenvatting gegeven van de uitkomsten van de kwaliteitszorgprocessen (beleidsplan, dialoogcommissie, thematische kwaliteitsbewaking, afstemmings- en managementgesprekken) waarin zowel sterktes als aandachtspunten benoemd worden. De fiches van de opleidingen zijn raadpleegbaar via de opleidingsspecifieke webpagina's. De fiches voor de domeinen via intranet.

Kwaliteitsfiche opleidingen

Kwaliteitsfiche domeinen

Leiderschaps-DNA

Het Leiderschaps-DNA beschrijft de verschillende aspecten die het leiderschap binnen UCLL kenmerken.

Leiderschaps-DNA binnen hogeschool voor en door Moving Minds

 

Leiderschapsspiegel

Een feedbackoefening gebaseerd op het leiderschaps-DNA waarbij feedback gegeven wordt naar leidinggevenden met het oog op een open feedbackcultuur binnen teams.

Leiderschapsspiegel als realisatie binnen strategische prioriteit 4

Living campus

Een living UCLL-campus is meer dan enkel een plaats om te leren en te werken. Het is een eigentijdse, bruisende en stimulerende omgeving die voor iedereen toegankelijk is, waar iedereen zichzelf kan zijn, en waar verbondenheid en participatie centraal staan.

Managementgesprek

In een managementgesprek gaan opleidingen en domeinen in gesprek over de stand van zaken van het beleidsplan, de gemaakte afspraken en de wijze waarop de opleiding werkt aan de MM DNA/kwaliteitskenmerken (enkel voor opleidingen) met een managementcommissie (waarin ook onafhankelijke externen zetelen).

Managementgesprek opleidingen

Managementgesprek domeinen

MM DNA

Moving Minds DNA  (MM DNA) is als onderwijsvisie het richtinggevend kader in onze opleidingen. Het geeft aan tot welk profiel we onze studenten willen opleiden en hoe we dit vorm geven in ons onderwijs met de ontwerpprincipes (hoe leren?) en bouwstenen (wat leren?). 

MM DNA binnen hogeschool voor en door Moving Minds

MM DNA als realisatie binnen strategische prioriteit 1

MM DNA/kwaliteitskenmerken

Binnen UCLL hertaalden en concretiseerden we de kwaliteitskenmerken van NVAO op basis van Moving Minds DNA. De MM DNA/kwaliteitskenmerken expliciteren wat wij binnen UCLL verstaan onder kwaliteitsvolle opleidingen.

MM DNA/kwaliteitskenmerken binnen kwaliteit

MM DNA/kwaliteitskenmerken als realisatie binnen strategische prioriteit 1

Moving Forward

Moving Forward was een traject om de organisatiestructuur van UCLL grondig te hertekenen.

Moving Forward binnen UCLL als organisatie

Moving Minds

Moving Minds vormt de baseline van UCLL. Zowel onze studenten als medewerkers onderscheiden zich als Moving Minds omdat ze bewogen worden, zelf mee bewegen en anderen tot beweging aanzetten.

Moving Minds als baseline

Moving Minds binnen hogeschool voor en door Moving Minds

Moving Minds profiel

Het Moving Minds profiel voor lectoren verduidelijkt welk profiel van lectoren we voor ogen hebben en geeft richting aan de didactisch-agogische professionele ontwikkeling van lectoren(teams).

Moving Minds profiel binnen hogeschool voor en door Moving Minds

Netwerk- en beleidsdagen

Twee keer per jaar worden de leidinggevenden, beleidsmedewerkers en leden van de Academische Raad, Hogeschool Onderhandelingscomité en studentenvertegenwoordigers uitgenodigd om rond bepaalde thema's goede praktijken te delen.

O&S

Onderwijs & Studenten

OOF

Projecten gefinancierd via het onderwijsontwikkelingsfonds van de Associatie KU Leuven

OPO

Opleidingsonderdeel

Opvolgdocument strategische prioriteiten

Een stand van zaken van de strategische prioriteiten met per doelstelling een overzicht van de do's, checks en acts.

Opvolgdocument als overzicht van realisaties binnen de strategische prioriteiten

PDCA-cyclus

Plan-Do-Check-Act-cyclus geeft ons handvaten voor het cyclisch proces van plannen, uitvoeren, evalueren en verbeteren.

PDCA als kernproces binnen kwaliteit

PDCA voor opleidingen

PDCA voor domeinen

POC

Permanente Opleidingscommissie
De POC bestaat uit de opleidingsverantwoordelijke(n), medewerkers en student en vormt het belangrijkste beleidsorgaan voor opleidingen.

 

POC binnen UCLL als organisatie

Programma

Binnen UCLL worden opleidingen gegroepeerd in vijf programma's die goed aansluiten bij de studiegebieden. 

Programma's binnen UCLL als organisatie

Programmateam

Binnen een Programmateam overleggen de opleidingsverantwoordelijken en de programmadirecteur van één programma op structurele basis.

Programmateams binnen UCLL als organisatie

R&E

Research & Expertise
Binnen UCLL Research & Expertise bundelen we onze onderzoeks- en dienstverleningsactiviteiten.

R&E in één oogopslag

R&E binnen UCLL als organisatie

Rol van R&E bij realisaties binnen strategische prioriteit 2

SDG

Sustainable Development Goals

Service-learning

Leren door maatschappelijk engagement

SMART

Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar, Realistisch, Tijdsgebonden

Strategische prioriteiten

Om de missie en visie te realiseren formuleerde UCLL vier strategische prioriteiten met onderliggende doelstellingen. De strategische prioriteiten zijn de basis van een ambitieus actieplan met scherpe doelstellingen, waarmee we inspelen op de maatschappelijke uitdagingen waarvoor we staan en waarmee we onze missie concreet zullen realiseren. 

Overzicht strategische prioriteiten

Realisatie strategische prioriteiten

Studenten Centraal

Studenten Centraal is een overlegorgaan op campusniveau waarbij met studenten campusgebonden thema's worden besproken.

Studenten Centraal binnen UCLL als organisatie

Teamrol

Binnen een team van opleidingsverantwoordelijken kan er gewerkt worden met teamrollen als aanspreekpersoon voor beleidsvoorbereidend werk voor bepaalde thema's.

Teamrollen binnen UCLL als organisatie

Thematische kwaliteitsbewaking

Thematische kwaliteitsbewaking houdt in dat opleidingen een ‘check’ doen van een specifiek thema (dat opgenomen is in hun beleidsplan), waarbij ook interne en externe experten mee aanzetten tot reflectie, met als doel dit thema kwalitatief te verbeteren. 

Thematische kwaliteitsbewaking binnen de kwaliteit van opleidingen

UOTR

Uniforme Opdrachten Toekennings- en Registratiemodel

VODO

Vervlechting Onderwijs-Onderzoek-Dienstverlening

VSF-projecten

Projecten in het kader van het Voorsprongfonds

VSF-projecten binnen de realisatie van strategische prioriteiten

VTE

Voltijds Equivalent

Term

Omschrijving

Afstemmingsgesprek

In een afstemmingsgesprek gaan opleidingen en domeinen in gesprek over de stand van zaken van het beleidsplan, de gemaakte afspraken en de wijze waarop de opleiding werkt aan de MM DNA/kwaliteitskenmerken (enkel voor opleidingen) met de programmadirecteur (voor opleidingen) en de algemeen directeur en een ander lid van het Directieteam (voor domeinen).

Associatie KU Leuven

Associatie KU Leuven is een netwerk van vier hogescholen, één school of arts en één universiteit verspreid over 23 steden in Vlaanderen en Brussel die samenwerken op het vlak van onderwijs en onderzoek.

ATP

Administratief en Technisch Personeel

Begeleidingscontinuüm

Het begeleidingscontinuüm samen met de rollen, vormt het kader dat al onze begeleidingstaken en -rollen in kaart brengt, gaande van basisbegeleiding door de eigen medewerkers tot gespecialiseerde hulpverlening door externe instanties.

Beleidsplan

In een beleidsplan omschrijven opleidingen en domeinen hun beleidsprioriteiten met doelstellingen, acties, timing en verantwoordelijkheden. De looptijd van een beleidsplan is vijf jaar.

Beleidsruimte

Financiële ruimte die het Directieteam voorziet o.a. voor de realisatie van de strategische prioriteiten.

Beleidsteam

UCLL beschikt over drie beleidsteams (O&S, R&E en Ondersteuning), die bestaan uit minstens één lid van het Directieteam aangevuld met de hoofden van de betrokken diensten/expertisecentra. Deze beleidsteams leveren advies aan het Directieteam over de uitwerking van het beleid rond hun domein en bepalen de ontwikkeling van dat beleid.

Campusdienst

Een Campusdienst verzorgt de eerstelijnsondersteuning op vlak van onthaal, onderwijsadministratie, financiën, facilities, ICT, communicatie, … op elke campus.

Cross courses

Cross courses is de verzamelnaam voor opleidingsonderdelen waarin studenten opleidingsoverschrijdend samenwerken aan concrete projecten. UCLL heeft een aanbod van Nederlandstalige en Engelstalige cross courses.

Directieteam

Het Directieteam wordt aangestuurd door de algemeen directeur en bestaat daarnaast uit de vijf programmadirecteurs, directeur Ondersteuning en directeur R&E. Het Directieteam is verantwoordelijk voor het ontwikkelen en opvolgen van het algemeen beleid en operationeel management van UCLL.

Domeinen

De inhoudelijke domeinen Onderwijs & Studenten, Research & Expertise, Ondersteuning en Kwaliteit doorlopen een kwaliteitszorgsystematiek.

E³udres²

Engaged and Entrepreneurial European University
Dit is een Europese university alliance bestaande uit negen partners. De samenwerking concentreert zich op het vlak van onderwijs, onderzoek en innovatie rond drie thema’s: circulaire economie, artificiële intelligentie en wellbeing.

Expertisecentra

Een expertisecentrum is een door het werkveld erkend en gewaardeerd complementair team van inhoudelijke experts die wetenschappelijk praktijkgericht onderzoek en dienstverlening rond strategisch gekozen thema's realiseren samen met een netwerk van (inter)nationale partners en studenten.  

Globale synthese

Op basis van het samenbrengen van verschillende bronnen (instellingsbevraging, opleidingsbevraging, afstemmingsgesprekken van domeinen en opleidingen, risico-analyse) identificeerde het Directieteam een aantal aandachtspunten die ze systematisch opvolgt.

Groeimodel

In het groeimodel zijn per MM DNA/kwaliteitskenmerk fasen beschreven die in een ontwikkelproces worden geplaatst van een eerder ad-hoc aanpak naar steeds meer systematisch werken. 

HR

Human Resources

IMWR-cirkel

Inspireren, Mobiliseren, Waarderen, Reflecteren-cirkel is richtinggevend voor de uitvoering van onze kwaliteitszorgprocessen.

Kerndossier

Dossiers gelinkt aan de strategische prioriteiten die aangestuurd en opgevolgd worden door het Directieteam.

Kwaliteitsfiche

In de kwaliteitsfiche rapporteren we over de kwaliteit van onze opleidingen en domeinen. Hierin wordt een samenvatting gegeven van de uitkomsten van de kwaliteitszorgprocessen (beleidsplan, dialoogcommissie, thematische kwaliteitsbewaking, afstemmings- en managementgesprekken) waarin zowel sterktes als aandachtspunten benoemd worden. De fiches van de opleidingen zijn raadpleegbaar via de opleidingsspecifieke webpagina's. De fiches voor de domeinen via intranet.

Leiderschaps-DNA

Het Leiderschaps-DNA beschrijft de verschillende aspecten die het leiderschap binnen UCLL kenmerken.

Leiderschapsspiegel

Een feedbackoefening gebaseerd op het leiderschaps-DNA waarbij feedback gegeven wordt naar leidinggevenden met het oog op een open feedbackcultuur binnen teams.

Living campus

Een living UCLL-campus is meer dan enkel een plaats om te leren en te werken. Het is een eigentijdse, bruisende en stimulerende omgeving die voor iedereen toegankelijk is, waar iedereen zichzelf kan zijn, en waar verbondenheid en participatie centraal staan.

Managementgesprek

In een managementgesprek gaan opleidingen en domeinen in gesprek over de stand van zaken van het beleidsplan, de gemaakte afspraken en de wijze waarop de opleiding werkt aan de MM DNA/kwaliteitskenmerken (enkel voor opleidingen) met een managementcommissie (waarin ook onafhankelijke externen zetelen).

MM DNA

Moving Minds DNA  (MM DNA) is als onderwijsvisie het richtinggevend kader in onze opleidingen. Het geeft aan tot welk profiel we onze studenten willen opleiden en hoe we dit vorm geven in ons onderwijs met de ontwerpprincipes (hoe leren?) en bouwstenen (wat leren?). 

MM DNA/kwaliteitskenmerken

Binnen UCLL hertaalden en concretiseerden we de kwaliteitskenmerken van NVAO op basis van Moving Minds DNA. De MM DNA/kwaliteitskenmerken expliciteren wat wij binnen UCLL verstaan onder kwaliteitsvolle opleidingen.

Moving Forward

Moving Forward was een traject om de organisatiestructuur van UCLL grondig te hertekenen.

Moving Minds

Moving Minds vormt de baseline van UCLL. Zowel onze studenten als medewerkers onderscheiden zich als Moving Minds omdat ze bewogen worden, zelf mee bewegen en anderen tot beweging aanzetten.

Moving Minds profiel

Het Moving Minds profiel voor lectoren verduidelijkt welk profiel van lectoren we voor ogen hebben en geeft richting aan de didactisch-agogische professionele ontwikkeling van lectoren(teams).

Netwerk- en beleidsdagen

Twee keer per jaar worden de leidinggevenden, beleidsmedewerkers en leden van de Academische Raad, Hogeschool Onderhandelingscomité en studentenvertegenwoordigers uitgenodigd om rond bepaalde thema's goede praktijken te delen.

O&S

Onderwijs & Studenten

OOF

Projecten gefinancierd via het onderwijsontwikkelingsfonds van de Associatie KU Leuven

OPO

Opleidingsonderdeel

Opvolgdocument strategische prioriteiten

Een stand van zaken van de strategische prioriteiten met per doelstelling een overzicht van de do's, checks en acts.

PDCA-cyclus

Plan-Do-Check-Act-cyclus geeft ons handvaten voor het cyclisch proces van plannen, uitvoeren, evalueren en verbeteren.

POC

Permanente Opleidingscommissie
De POC bestaat uit de opleidingsverantwoordelijke(n), medewerkers en student en vormt het belangrijkste beleidsorgaan voor opleidingen.

 

Programma

Binnen UCLL worden opleidingen gegroepeerd in vijf programma's die goed aansluiten bij de studiegebieden. 

Programmateam

Binnen een Programmateam overleggen de opleidingsverantwoordelijken en de programmadirecteur van één programma op structurele basis.

R&E

Research & Expertise
Binnen UCLL Research & Expertise bundelen we onze onderzoeks- en dienstverleningsactiviteiten.

SDG

Sustainable Development Goals

Service-learning

Leren door maatschappelijk engagement

SMART

Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar, Realistisch, Tijdsgebonden

Strategische prioriteiten

Om de missie en visie te realiseren formuleerde UCLL vier strategische prioriteiten met onderliggende doelstellingen. De strategische prioriteiten zijn de basis van een ambitieus actieplan met scherpe doelstellingen, waarmee we inspelen op de maatschappelijke uitdagingen waarvoor we staan en waarmee we onze missie concreet zullen realiseren. 

Studenten Centraal

Studenten Centraal is een overlegorgaan op campusniveau waarbij met studenten campusgebonden thema's worden besproken.

Teamrol

Binnen een team van opleidingsverantwoordelijken kan er gewerkt worden met teamrollen als aanspreekpersoon voor beleidsvoorbereidend werk voor bepaalde thema's.

Thematische kwaliteitsbewaking

Thematische kwaliteitsbewaking houdt in dat opleidingen een ‘check’ doen van een specifiek thema (dat opgenomen is in hun beleidsplan), waarbij ook interne en externe experten mee aanzetten tot reflectie, met als doel dit thema kwalitatief te verbeteren. 

UOTR

Uniforme Opdrachten Toekennings- en Registratiemodel

VODO

Vervlechting Onderwijs-Onderzoek-Dienstverlening

VSF-projecten

Projecten in het kader van het Voorsprongfonds

VTE

Voltijds Equivalent

Term

Belangrijkste links binnen de kritische reflectie

Afstemmingsgesprek

Afstemmingsgesprek opleidingen

Afstemmingsgesprek domeinen

Associatie KU Leuven

Inbedding UCLL in bredere context

ATP

Begeleidingscontinuüm

Sterke begeleiding als troef

Beleidsplan

Beleidsplan opleidingen

Beleidsplan domeinen

Beleidsruimte

Inzet beleidsruimte voor strategische prioriteiten

Beleidsteam

Beleidsteams binnen UCLL als organisatie

Campusdienst

Campusdienst binnen UCLL als organisatie

Cross courses

Cross courses als realisatie binnen strategische prioriteit 1

Directieteam

Directieteam binnen UCLL als organisatie

Domeinen

Kwaliteit van de domeinen

E³udres²

Inbedding UCLL in bredere context

 

Expertisecentra

Expertisecentra binnen UCLL als organisatie

Rol van expertisecentra in realisaties binnen strategische prioriteit 2

Globale synthese

Globale synthese binnen kwaliteit

Globale synthese binnen evaluatie en bijsturing van beleid

Groeimodel

Groeimodel binnen de kwaliteit van opleidingen

HR

HR-processen binnen UCLL als organisatie

IMWR-cirkel

IMWR binnen kwaliteit

Kerndossier

Kerndossiers gelinkt aan strategische prioriteiten

Kwaliteitsfiche

Kwaliteitsfiche opleidingen

Kwaliteitsfiche domeinen

Leiderschaps-DNA

Leiderschaps-DNA binnen hogeschool voor en door Moving Minds

 

Leiderschapsspiegel

Leiderschapsspiegel als realisatie binnen strategische prioriteit 4

Living campus

Managementgesprek

Managementgesprek opleidingen

Managementgesprek domeinen

MM DNA

MM DNA binnen hogeschool voor en door Moving Minds

MM DNA als realisatie binnen strategische prioriteit 1

MM DNA/kwaliteitskenmerken

MM DNA/kwaliteitskenmerken binnen kwaliteit

MM DNA/kwaliteitskenmerken als realisatie binnen strategische prioriteit 1

Moving Forward

Moving Forward binnen UCLL als organisatie

Moving Minds

Moving Minds als baseline

Moving Minds binnen hogeschool voor en door Moving Minds

Moving Minds profiel

Moving Minds profiel binnen hogeschool voor en door Moving Minds

Netwerk- en beleidsdagen

O&S

OOF

OPO

Opvolgdocument strategische prioriteiten

Opvolgdocument als overzicht van realisaties binnen de strategische prioriteiten

PDCA-cyclus

PDCA als kernproces binnen kwaliteit

PDCA voor opleidingen

PDCA voor domeinen

POC

POC binnen UCLL als organisatie

Programma

Programma's binnen UCLL als organisatie

Programmateam

Programmateams binnen UCLL als organisatie

R&E

R&E in één oogopslag

R&E binnen UCLL als organisatie

Rol van R&E bij realisaties binnen strategische prioriteit 2

SDG

Service-learning

SMART

Strategische prioriteiten

Overzicht strategische prioriteiten

Realisatie strategische prioriteiten

Studenten Centraal

Studenten Centraal binnen UCLL als organisatie

Teamrol

Teamrollen binnen UCLL als organisatie

Thematische kwaliteitsbewaking

Thematische kwaliteitsbewaking binnen de kwaliteit van opleidingen

UOTR

VODO

VSF-projecten

VSF-projecten binnen de realisatie van strategische prioriteiten

VTE

Inhoudstafel