4.2.1. Beleidsplan (PLAN) | UCLL
De inhoud van ons beleidsplan raakt echt de essentie waar de focus op zou moeten liggen.

Opleidingsverantwoordelijke, bevraging over proces beleidsplanning, 2021

Beleidsplan

In het beleidsplan omschrijven opleidingen op welke beleidsprioriteiten ze tijdens een periode van vijf jaar willen inzetten. De huidige beleidsplannen voor de opleidingen gelden voor de periode 2021-2025.

Het beleidsplan fungeert als inspirerend plan waarnaar opleidingen systematisch toewerken en werkt als centrale motor waar veel elementen samenkomen. Het omvat een plan van aanpak met doelstellingen, acties, timing en verantwoordelijken voor het uitvoeren van de acties. Voor een opleiding is de POC het orgaan dat de opmaak en aanpassing aan het beleidsplan opvolgt.

De figuur hieronder geeft het proces van opstellen, opvolgen en aanpassen van het beleidsplan weer en ook waar externen worden betrokken in het proces: bij de dialoogcommissies om opleidingen te inspireren en aan te zetten tot reflectie bij het opstellen van hun beleidsplan en bij de managementgesprekken om feedback te geven en de kwaliteit van de opleidingen vast te leggen (zie verder).  

Opstellen van beleidsplan via participatie en met input van externen

Beleidsplan op basis van twee referentiekaders

De strategische prioriteiten van UCLL en de MM DNA/kwaliteitskenmerken vormen de referentiekaders voor het beleidsplan.

Op basis van deze kaders, maken opleidingen een kritische reflectie over de interne en externe sterktes (kansen) en aandachtspunten (bedreigingen). Voor de interne sterktes en aandachtspunten maken opleidingen gebruik van de uitkomsten van andere kwaliteitszorgprocessen en -instrumenten (bv. resultaten bevragingen, beschikbare data, afspraken managementgesprek, feedback thematische kwaliteitsbewaking). Bij een volgende beleidsplancyclus zal ook de inschaling van het groeimodel een belangrijke bron van input vormen. Daarnaast heeft elke opleiding externe kansen en bedreigingen in kaart gebracht om op die manier nieuwe externe ontwikkelingen uit de omgeving van de opleiding mee in rekening te nemen bij het opstellen van het beleidsplan.  

Participatief proces en afstemming binnen programmateams

Het beleidsplan is het resultaat van een participatief proces, dat opleidingen kunnen vorm geven volgens hun eigen cultuur, maar waarbij steeds gegarandeerd wordt dat verschillende interne stakeholders (medewerkers en studenten) en peers betrokken worden.

Ook zijn er tussentijdse besprekingen over de beleidsplannen binnen een programma zodat opleidingen elkaar kunnen inspireren en verder laten reflecteren.

Cross-over!

Input van externen

Alle opleidingen toetsen hun analyse en een voorlopige versie van het beleidsplan af bij een dialoogcommissie. Deze dialoogcommissies worden per opleiding samengesteld en bestaan uit een mix van interne en externe peers en stakeholders, waarin volgende expertise vertegenwoordigd is:

  • ervaring in het ontwikkelen en implementeren van onderwijsbeleid binnen een opleiding;
  • werkvelddeskundigheid;
  • studentenperspectief;
  • onderwijskundige expertise in het onderwijsbeleid van UCLL (MM DNA, studie- en studentenbegeleiding, …).

De bespreking met de dialoogcommissie brengt de opleidingen tot diepgaandere reflectie over hun eigen analyse en voorstel van beleidsplan en inspireert hen met goede voorbeelden uit andere opleidingen/organisaties. Onderstaand citaat getuigt van de meerwaarde hiervan.

Via de kwaliteitsfiches (raadpleegbaar via de opleidingsspecifieke webpagina's) maken we de belangrijkste conclusies naar aanleiding van de dialoogcommissie publiek beschikbaar.

Het horen van verschillende visies vanuit verschillende kaders geeft stof tot nadenken!

Extern lid dialoogcommissie, bevraging na proces beleidsplanning, 2021

Validatie door Directieteam

Op basis van de eigen analyse en input van interne en externe stakeholders, finaliseren opleidingen hun beleidsplan. Het Directieteam valideert de finale beleidsplannen. Ter voorbereiding van deze validering maken we een analyse van de mate waarin deze beleidsplannen bijdragen aan elk van de MM DNA/kwaliteitskenmerken en elk van de strategische prioriteiten.  Deze analyse toonde aan dat de beleidsplannen van de opleidingen de strategische prioriteiten van UCLL en de MM DNA/kwaliteitskenmerken voldoende afdekken.

Het Directieteam valideerde de huidige beleidsplannen in februari 2021. Hieronder geven we per programma een samenvatting van de beleidsprioriteiten van de opleidingen alsook exemplarisch de link naar het beleidsplan van één opleiding.

Gezondheid
Openvouwen
Lerarenopleiding
Openvouwen
Management
Openvouwen
Technologie
Openvouwen
Welzijn
Openvouwen

Inspirerend plan

Centrale motor voor dagelijkse werking

Het beleidsplan van een opleiding vormt de baken waarnaar systematisch toegewerkt wordt. Om ervoor te zorgen dat het een inspirerend plan is, het lectoren mobiliseert om eraan mee te werken, vertalen opleidingen het ‘verhaal’ dat ten grondslag ligt van het beleidsplan naar alle betrokkenen. De opleidingen kiezen hierbij een manier die het beste past bij hun cultuur en overlegstructuren. Voorbeelden ervan zijn een visuele voorstelling van het beleidsplan, bij elk agendapunt van de POC de link leggen met een van de beleidsprioriteiten, ....

Een 'moving' plan

Doorheen de looptijd van het beleidsplan, reflecteert de opleiding op geregelde tijdstippen over verschillende aspecten van haar werking (stand van zaken van het beleidsplan, over een specifiek thema in kader van de thematische kwaliteitsbewaking, naar aanleiding van de resultaten van een bevraging, …). Op basis van deze reflecties kan het beleidsplan tussentijds aangepast/verfijnd worden zodat het plan up-to-date blijft.

Verder lezen

Inhoudstafel