UCLL-studenten openen 4 pop-ups in hartje Leuven | UCLL

De hogeschoolstudenten Bedrijfsmanagement aan de UCLL zijn van heel wat markten thuis. Dat tonen 19 laatstejaars van het keuzetraject Kmo & Ondernemen nogmaals vanaf  zaterdag 18 februari, met de fysieke opening van 4 pop-ups op de Bondgenotenlaan 119 in Leuven. Je kan er tot en met zaterdag 4 maart unieke designercreaties van gerecycleerde items vinden, ontwerpen van Belgische ontwerpsters, exclusieve bloementhee en lokale lekkernijen. De studenten doneren een deel van de winst  bovendien aan een zelfgekozen goed doel: Kom op tegen Kanker.

Van Creatief concept tot shop in hartje Leuven

Het belang van die creativiteit wordt ook weergegeven door het concept van de pop-up stores. De studenten van het keuzetraject Kmo en Ondernemen gingen van creatieve concepten tot volwaardige shops. Dat proces verliep met de nodige coaching vrij vlot, zo vertelt Robbe Verhaege van Pop-Up Second Time Around; “We zijn vertrokken vanuit het idee om iets duurzaams te doen omdat dat voor ons belangrijk is. En we wilden er iets moois mee doen. We kozen voor een high-end en trendy concept, wat vaak net niet duurzaam is en maakte het dat wél. We begonnen met wijnflessen omvormen en vinylplaten en dit breidde zich uit naar andere producten zoals tassen."

De centrale locatie op de Bondgenotenlaan charmeert zowel coaches als de jonge ondernemers. Demi Schodts van Tea for you;  “Het is een fantastische ervaring. Wie kan als 20-jarige zeggen dat ie een winkel heeft gerund op de Bondgenotenlaan? (lacht)” Julie Vanstraelen, hoofdcoördinator hoger onderwijs bij Vlajo, vindt de aanwezigheid van de Pop-Ups alvast een aanwinst. “We zijn vanuit het VlaJo heel vereerd dat we dit project mee hebben mogen begeleiden. De studenten hebben dat allemaal super gedaan en het is fantastisch om de groei in hen te zien. Vlajo staat voor dromen, doen, durven en doorzetten en die drie d’s komen hier maximaal in voor.”

Onmnichannel: futureproof ondernemen

De studenten openden hun webshops al in het najaar, maar ontmoeten nu voor het eerst live hun klanten. Daar horen ook veel nieuwsgierigen bij, die via de ene shop ook de andere ontdekken.  Die web-en online combinatie blijkt essentieel te zijn voor de hedendaagse onderneming.  Ook studente Elfride Heylen van Manu-Elle is het daar volledig mee eens;  We hebben hier echt naartoe geleefd. Het is echt super, ik voel mijn ondernemershart hier keihard kloppen! Ik voel mezelf écht groeien als ondernemer: leveranciers contacteren, contracten afsluiten, onze marketing sterk houden, financieel beheer en natuurlijk de web- en fysieke shop combineren.”

De coaches benadrukken de nood aan een sterke connectie tussen beide shoptypes bij ondernemerschap. Joëlle Fleerackers baatte haar eigen detailhandel uit in hartje Leuven, voor ze haar passie voor ondernemen besloot door te geven als lector; “Omnichannel is als retailtrend door Corona in een stroomversnelling geraakt. Naast een bakstenen winkel is ook een webshop met dezelfde look & feel een must geworden voor elke ondernemer. Daarom laten wij onze studenten zowel online als offline een winkel uitbaten. Als coaches kijken we toe of het plaatje volledig klopt.”

Lokale samenwerkingen centraal

Voor elke Pop-Up student staat ook ‘Think global, act local’ hoog in het vaandel. “Die lokale verankering, het zoeken naar de juiste lokale partners en expertise is erg belangrijk,” aldus UCLL-coach Karine Appeltans.  “UCLL heeft heel wat retail expertise in house, maar toch gaan ook wij die samenwerking met lokale ervaringsdeskundigen en netwerken graag aan. Ook die partners zoals Stad Leuven, JBC, VOKA, VLAJO en lokale e-commerce expert Webhero maken een waardevol deel uit van het coachingstraject “

De studentengroepen werkten in die geest ook samen met heel wat Leuvense leveranciers en ontwerpers voor hun producten. Pop-Up Hagelandse Vrienden werd zelfs partner van ‘Straffe Streek’  van Provincie Vlaams Brabant. Ze startten bij hun eigen roots wanneer ze het concept uitwerkten. Student Thibeau De Becker; “’Lokaal met een verhaal’ uit het Hageland was ons startpunt. We willen onze eigen streek in de kijker zetten met onze productkeuze. We hebben bijvoorbeeld chocolade van een lokale chocolatier in Betekom, bieren uit het Aarschotse en Leuvense, speculoos en wafels van Scherpenheuvel en Appelsap uit Herent.”

De pop-up beleven met workshops?

Het kan op zaterdag 25 februari!

We organiseren een feestelijk event met workshops en tastings (afspraak om 14u)! 

  • Second time around toont hoe zij crëeren wat ze verkopen, inclusief een workshop upcycling (kaarsen maken, oude vinylplaten omvormen tot kommen)
  • Manu-Elle krijgt Leuvense ontwerpster Billy-Rose over de vloer om oorbellen te schieten en te praten over haar creaties
  • Hagelandse Vrienden voorziet een tasting van streekbieren  zoals Wolf en Natte Lore
  • Tea for you houdt hun tasting even lekker maar alcoholvrij met heerlijke honing en bloementhee

Ontdek de 4 pop-ups

Nog tot en met 4 maart zijn de pop-ups van maandag tot en met zaterdag (10u-18u) te bezoeken in Bondgenotenlaan 119. Alle producten blijven ook tot die einddatum te koop in de webshops.

Second Time Around

Second Time Around vormt tweedehandsartikelen en oude spullen om tot trendy ‘high-end’ decoratie en interieurstukken.
 

Hagelandse Vrienden 

Hagelandse Vrienden brengt ‘het verhaal achter lokaal’ met een toegankelijk assortiment streekproducten, van lokale bieren tot suikerwafels en chocolade. 

Manu-Elle

Manu-Elle focust op vrouwelijke Belgische ontwerpers, met handgemaakte producten voor vrouwen door vrouwen: juwelen, tassen, accesoires en kunstwerken.

Tea for You

Tea for You verspreidt warmte en gezelligheid met een uitgebreid assortiment van bloementhee, honing, koffie en plantjes. 

Ook interessant