Granola van Delice, hoe een veenbesje rollen kan. | UCLL

Het verhaal van Délicé begon met een Makeathon: studenten van de Bachelor Voedings- en Dieetkunde nemen deel aan een event van Generation Food. Daar ontmoeten ze studenten van de Bachelor Bedrijfsmanagement en van Toegepaste Informatica: de start van een multidisciplinair project. 

Het verhaal van Délicé lijkt eenvoudig, maar kende nogal wat plotwisselingen. Generation Food is een project van de social profitorganisatie Rikolto.  Het organiseert jaarlijks een Makeathon voor studenten. In oktober 2020 gaven opdrachtgevers uit de agrovoedingssector hen de uitdaging om nevenstromen te valoriseren. Een multidisciplinair team van UCLL-studenten ging de strijd aan tegen voedselverspilling en wilde uit de resten van vezelrijp appelpulp een ontbijtgraan fabriceren.

 

Out-of-the-box of met beide voetjes op de grond?

Shinji apprecieerde de begeleiding bij de Makeathon: “De begeleiders van Generation Food doen je echt out-of-the-box denken.” Nadien bleek uit verder onderzoek door de studenten Voedings- en Dieetkunde dat ze beter zouden werken op basis van de vezels van veenbessen. Victor: “We tastten heel wat denkpistes af. Iedereen speelde daarin zijn rol. Vanuit mijn informatica-achtergrond wilde ik het houden bij wat haalbaar was, zonder dat we teveel tijd zouden investeren in research. Dat is een beetje de mentaliteit van mijn opleiding zeker, die realiteitszin?”

Ik had totaal onderschat wat er komt bij kijken om een simpel voedingsproduct te ontwikkelen.

Margo Cooman, student Bedrijfsmanagement

Ondertussen planden de studenten Bedrijfsmanagement en Toegepaste Informatica de opstart van hun Small Business Project, i.s.m. Vlajo, de organisatie voor jonge ondernemingen. Met een lokale, ambachtelijke producent werd het recept geoptimaliseerd tot een vermarktbaar product dat per 100 gram de nevenstroom van 500 gram veenbessen herbruikt. Bij de bedrijfsstrategie, met sterke merknaam, logo, eigen verpakking, website en fysieke verkooppunten, werd ingezet op visuele social media campagnes met influencers. De website met dashboard en analytics werd een pareltje en verschafte inzichten over het bestelgedrag van klanten. Regelmatig werd teruggekoppeld aan studenten Voedings- en dieetkunde voor correcte communicatie naar de klant.


Omwille van de Coronamaatregelen moesten de studenten zich concentreren op een erg succesvolle online-verkoop. Ondertussen gingen ze op vele fora hun verhaal doen en werden ze echte ambassadeurs voor duurzaam voedsel.

Die gasten van Voeding- en Dieetkunde zaten vol zotte ideeën: die wilden slippers maken van aspergevezels!

Victor Engelen, student Toegepaste Informatica

In april was alles in kannen en kruiken en begon de business te lopen. Omdat het een Small Business Project betrof, dat standaard beperkt in de tijd is, moest einde mei gestopt worden, maar Margo overweegt om de zaak verder te zetten.

Starten van Scratch

Margo wist vanuit haar marketingkennis dat het niet makkelijk zou worden: “De winstmarges op voeding zijn klein. Je hebt dus heel veel omzet nodig. Soms zag ik het té groots. Dan was er Chloé die Financie- en Verzekeringswezen studeert, en met haar risico-analyses ons terug met beide voetjes op de grond zette.”

Leuke kerels, die van ICT!

Shinje Mievis, student Voedings- en dieetkunde

Niet alleen de granola is totaal nieuw. Ook Victor werkte voor zijn webshop ‘ground-up’. “Onze docenten legden de lat hoog. Je kan een webshop snel in elkaar boksen met bestaande tools. Maar wij moesten ons eigen concept ontwikkelen. Je hebt zowat al je vakkennis van de hele opleiding daarvoor nodig. Ik heb er veel van geleerd, én het werkt!

Shinji concludeert met veel trots: “Ook voor mij is dit de eerste keer dat we alles in de praktijk brachten van wat we leerden. Vooral het interdisciplinair leren samenwerken kwam er bovenop. Bij het ontwikkelen van een nieuw voedingsmiddel zijn er altijd heel veel betrokken partijen. Het is merkwaardig dat we dit zo snel konden realiseren.”

Starten in veilige omgeving, met dank aan StartMinds

Generation Food is een unieke samenwerking tussen Hogeschool UCLL, Boerenbond, European Institute of Innovation & Technology Food, KU Leuven, PROEF, Provincie Vlaams-Brabant, Rikolto en Stad Leuven om innovatie te stimuleren bij startende ondernemers. Via dit netwerk vinden ondernemers een klankbord om hun prille idee en businessmodel af te toetsen. Het is een veilige omgeving om de eerste versie van een product te testen en te verbeteren.

Als jonge ondernemers konden de studenten ook rekenen op de steun van StartMinds, een initiatief van hogeschool UCLL. Robrecht van Goolen, StartMinds coördinator voor Vlaams-Brabant: “We organiseren heel wat inspiratiesessies, workshops en webinars. Verder voorzien we specialisten om onze student-ondernemers te coachen bij hun verdere stappen in het ondernemerschap. En daarenboven brengen we hen graag in contact met onze netwerken en met elkaar.”

Deze duurzame en gezonde granola krijgt erkenning door het ruime werkveld en beweegt mensen intern en extern. Met dit type ondernemerschapsprojecten pionieren we in de Circulaire Economie.

Robrecht Van Goolen, Coördinator StartMinds