Lerarenopleiding Techniek Heverlee | UCLL

Iedereen met een technische opleiding of achtergrond in de maak- en technologiesector is van onschatbare waarde voor (het onderwijs van) de toekomst. Zij zijn de creatieve denkers en de innovatieve productontwikkelaars die onze samenleving nodig heeft.

Een goede leraar techniek kan zijn of haar leerlingen boeien voor STEM. Om dat te leren vertrekken we in de opleiding vanuit concrete probleemstellingen uit jouw leefwereld en werken we samen om praktische oplossingen te construeren. Je leert basisvaardigheden in metaal, kunststoffen, hout, ICT, elektriciteit en bouw.

Vanaf het tweede jaar werk je aan projecten zoals vliegen met drones, zelf wijn verbouwen, je eigen biodiesel maken, zitmeubels en zelfsturende wagentjes construeren, en nog zo veel meer. 

Wie op zeker wil spelen, moet een opleiding in STEM (Engels acroniem voor Science, Technology, Engineering en Mathematics) en het onderwijs volgen. Vijftien jaar geleden schreeuwde de arbeidsmarkt al om ingenieurs en onderwijzers, en vandaag is dat niet anders.

Arbeidseconoom Stijn Baert

Wat komt er in de opleiding aan bod?

Opleidingsfase 1

Technisch tekenen: manueel & Wiskundige basisbegrippen

Je leert technisch tekenen. Aan bod komen tekengereedschappen, lijnen, tekenformaten, schalen, normschrift, ruimtelijke voorstelling, projectietekenen, meetkundig tekenen, aanzichten, perspectief, maataanduiding, vaktekenen, tekening lezen, … Daarnaast verdiep je je in formules, vergelijkingen, goniometrie, driehoeksmeetkunde, lezen en analyseren van tabellen en grafieken, …

Technisch tekenen: Solid Works & Introductie materialen en gereedschappen

In het computerprogramma Solid Works maak je parts, assemblies en drawings voor een eigen gekozen project. Ook bestudeer je aan de hand van onderzoekvragen de meest courante materialen en gereedschappen in metaal, kunststoffen, bouw en ICT. Om de vaardigheden in te oefenen werken we vooral in onze manual machinery hall met de draaibank, schaafbank, coördinaten boormachine, lintzaag,…

Transport & Constructie

Je leert o.a. de meest courante bouwmaterialen kennen, bestudeert bewegingsmechanismen in reële situaties en de werking van auto’s, vliegtuigen en boten.

Informatie & Energie

Je gebruikt technische systemen en didactische materialen zoals Arduino, Lego mindstormes, de multimeter in zelf uitgevoerd experimenten. Verder gaan we dieper in op natuurlijke energiebronnen, elektrische stroom, spanning en weerstanden, en op elektromagnetisme.

Vakdidactiek

We bespreken uitvoerig de plaats van techniek in het onderwijscurriculum, de onderdelen van een les, de technische aspecten van lesopbouw, en oefenen deze vaardigheden in via micro teaching (lesgeven aan je medestudenten) en stage.

Technisch tekenen: manueel & Wiskundige basisbegrippen

Je leert technisch tekenen. Aan bod komen tekengereedschappen, lijnen, tekenformaten, schalen, normschrift, ruimtelijke voorstelling, projectietekenen, meetkundig tekenen, aanzichten, perspectief, maataanduiding, vaktekenen, tekening lezen, … Daarnaast verdiep je je in formules, vergelijkingen, goniometrie, driehoeksmeetkunde, lezen en analyseren van tabellen en grafieken, …

Technisch tekenen: Solid Works & Introductie materialen en gereedschappen

In het computerprogramma Solid Works maak je parts, assemblies en drawings voor een eigen gekozen project. Ook bestudeer je aan de hand van onderzoekvragen de meest courante materialen en gereedschappen in metaal, kunststoffen, bouw en ICT. Om de vaardigheden in te oefenen werken we vooral in onze manual machinery hall met de draaibank, schaafbank, coördinaten boormachine, lintzaag,…

Transport & Constructie

Je leert o.a. de meest courante bouwmaterialen kennen, bestudeert bewegingsmechanismen in reële situaties en de werking van auto’s, vliegtuigen en boten.

Informatie & Energie

Je gebruikt technische systemen en didactische materialen zoals Arduino, Lego mindstormes, de multimeter in zelf uitgevoerd experimenten. Verder gaan we dieper in op natuurlijke energiebronnen, elektrische stroom, spanning en weerstanden, en op elektromagnetisme.

Vakdidactiek

We bespreken uitvoerig de plaats van techniek in het onderwijscurriculum, de onderdelen van een les, de technische aspecten van lesopbouw, en oefenen deze vaardigheden in via micro teaching (lesgeven aan je medestudenten) en stage.

Opleidingsfase 2

Technische systemen 1 en 2

Je leert een drone (KK-board) gebruiken, machines voor het bewerken van metaal, kunststof en hout aansturen, zuurdesem en gisten-schimmels opkweken, en je leert een Arduino gestuurd wagentje ontwerpen, realiseren en programmeren.

Vakdidactiek

Hier ligt de focus op innoverende leermiddelen maken, een studiereis organiseren, lesgeven in een atelier. Je oefent technische handelingen in de machinery hall en in de high tech tool place (lasercutter en 3D printer).

Technische systemen 1 en 2

Je leert een drone (KK-board) gebruiken, machines voor het bewerken van metaal, kunststof en hout aansturen, zuurdesem en gisten-schimmels opkweken, en je leert een Arduino gestuurd wagentje ontwerpen, realiseren en programmeren.

Vakdidactiek

Hier ligt de focus op innoverende leermiddelen maken, een studiereis organiseren, lesgeven in een atelier. Je oefent technische handelingen in de machinery hall en in de high tech tool place (lasercutter en 3D printer).

Opleidingsfase 3

Techniek in een STEM context

Je vertaalt Artificiële Intelligentie (AI) via microbit met Lorawan en Allthingtalk modules in studiemateriaal voor leerlingen van de eerste graad. Bovendien ga je aan de slag met een citizen-science project, d.w.z. een geïntegreerd STEM project waarbij je een draadloos weerstation bouwt om data over weerfenomenen te verzamelen en te delen in een online community. Daarnaast leer je presenteren, een studiereis organiseren en een website onderhouden.

Techniek in een STEM context

Je vertaalt Artificiële Intelligentie (AI) via microbit met Lorawan en Allthingtalk modules in studiemateriaal voor leerlingen van de eerste graad. Bovendien ga je aan de slag met een citizen-science project, d.w.z. een geïntegreerd STEM project waarbij je een draadloos weerstation bouwt om data over weerfenomenen te verzamelen en te delen in een online community. Daarnaast leer je presenteren, een studiereis organiseren en een website onderhouden.

Laatstejaarsstudenten bouwen een STEM-fiets met educatieve STEM-podcasts

Leerlingen van basisschool Heilig Hart Heverlee kunnen nu niet alleen bewegen op een robuuste STEM-fiets tijdens de speeltijd, maar door te trappen ook luisteren naar educatieve STEM-podcasts die de studenten zelf maakten om de leerlingen te motiveren een STEM-studierichting te kiezen in het secundair onderwijs. 

Er zijn alvast grote toekomstplannen om dit project verder te ontwikkelen met studenten van opleidingsfase 2 en 3.

Proficiat aan Kobe Bot, Tibo De Cuyper, Lowie Janssens​, Kirinyana Laureys, Elias Nouwen, Jan Segaert en Arne Vermeulen.

Lees meer

Wat kan je doen met je diploma?

In de eerste graad van het secundair onderwijs kan je het vak techniek geven. In de tweede graad kan je aan de slag in het vak STEM. Bovendien worden er overal ten landen Techniek- & Wetenschapsacademies opgericht waar workshops en maakprojecten worden gerealiseerd. Afgestudeerde studenten vormen een pool van talentvolle begeleiders van deze projecten.

Heb je nog vragen?

Contacteer jouw docent rechtstreeks

Yves Vanbilsen is sinds 2005 praktijklector techniek en studentenbegeleider aan UCLL. In 2018 richtte hij het vaklokaal in als “makerspace”, een ruimte waar creatieve makers – professioneel en hobbyist – elkaar ontmoeten, en waar ze naast de ruimte ook machines delen en ideeën uitwisselen. Sinds 2014 is Yves enthousiaste voortrekker van de intrede van drones voor tal van toepassingen - luchtfotografie, landbouw, bewaking, transport… - in het STEM curriculum.

Vera Staes
Opleidingsverantwoordelijke (Leuven)
Karen Nackom
Opleidingsverantwoordelijke (Leuven)