UCLL Studiedag Kansrijk Onderwijs | UCLL

Pre-registreer hier

Dan krijg jij in januari 2026 een uitnodiging via e-mail
om als eerste een keuze te maken uit het aanbod van keynotes en werkwinkels.

Divers aanbod aan werkwinkels

Keuze-aanbod van een diversiteit aan werkwinkels door UCLL-lectoren en -onderzoekers binnen het thema van de studiedag

Een initiatief van de UCLL Lerarenopleiding in Limburg

Thema studiedag: SAMEN voor IEDEREEN

1. Scholen voor iedereen

We verkennen de kruisbestuiving tussen welzijn en onderwijs. Hoe kunnen scholen en welzijnspartners samenwerken om leerlingen die dreigen af te haken, opnieuw perspectief te geven? We bekijken inspirerende praktijkvoorbeelden en gaan in gesprek over effectieve aanpakken. Want pas als we samenwerken, maken we onderwijs écht kansrijk.

2. Samen tegen schooluitval

Inclusief onderwijs is een dagelijkse oefening in samenwerking. Hoe organiseer je je als schoolteam om iedere leerling, ongeacht taalniveau, gedrag of achtergrond, aan boord te houden? We delen concrete verhalen van scholen die inzetten op inclusieve organisatievormen en creatieve taalgerichte en gedragsgerichte oplossingen om leerlingen kansen te blijven bieden, ook wanneer het moeilijk wordt.

Voor wie?

Voor directies, zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders, leerondersteuners, CLB-medewerkers, mentoren, leraren, studenten en alle andere geïnteresseerde onderwijsprofessionals

Prijzen
  • Standaardtarief: €80
  • UCLL-medewerkers: €55
  • 10+ deelnemers per school: €55 p.p.
  • Studenten: €25
Hogeschool UCLL

Campus Diepenbeek
Agoralaan 1, gebouw B (UCLL)
3590 Diepenbeek

Bruno Vanobbergen

Samen sterk onderwijs maken voor iedereen

In zijn keynote staat Bruno Vanobbergen stil bij de uitdagingen van vandaag: diversiteit in de klas, leerlingen die het moeilijk hebben, en de nood aan ademruimte voor leraren. Hij pleit voor samenwerking, vertrouwen en het delen van expertise, zodat we samenbouwen aan kwaliteitsvol, inclusief en toekomstgericht onderwijs. 

Deze lezing is relevant voor iedereen die betrokken is bij onderwijs, zowel voor wie beleid voert als voor wie praktisch aan de slag wil in de klas of school. Samen maken we het verschil – voor elke leerling, elke dag.

Maarten Vansteenkiste

Het ABC van motivatie in het onderwijs

Hoe combineer je leren en welbevinden in de klas? Maarten Vansteenkiste legt uit waarom motivatie niet vanzelf komt, maar groeit wanneer drie basisbehoeften vervuld zijn: autonomie, verbondenheid en competentie. Samen vormen ze het ABC dat leerlingen helpt om zich betrokken en gemotiveerd te voelen.

Maarten Vansteenkiste vertaalt wetenschappelijke inzichten naar praktische handvatten voor leraren, zoals het leraarkompas. Je ontdekt hoe kleine keuzes in je aanpak een groot verschil maken voor motivatie en leerresultaten. In zijn keynote biedt hij concrete voorbeelden en strategieën die je meteen kunt toepassen. Zo bouw je stap voor stap aan een motiverend klimaat waarin elke leerling kan groeien.

Kristof Das

Hoe krijgen we weer rust in de klas?

Storend gedrag slorpt energie, maar vaak is het een signaal dat leerlingen iets nodig hebben. In deze keynote plaatsen we straffen en belonen in perspectief en tonen we waarom klassieke oplossingen op lange termijn weinig effect hebben. We verkennen hoe autoriteit vandaag anders werkt dan vroeger: geen “oud” gezag dat je automatisch krijgt, maar nieuw gezag dat je opbouwt via duidelijkheid, voorspelbaarheid en verbinding. Streng is niet hetzelfde als duidelijk, en precies die helderheid voorkomt escalatie en brengt rust.

De leraar staat centraal als antwoord op storend gedrag. Je ontdekt hoe je met kleine interventies, duidelijke verwachtingen en sterke routines een veilige, leerrijke klasomgeving bouwt. Je krijgt concrete strategieën die meteen toepasbaar zijn, zodat je ordeproblemen niet alleen kunt beheersen, maar ook beter leert begrijpen. Het resultaat? Meer rust, meer focus en meer tijd voor écht leren.

Elke Struyf

Samen inclusief onderwijs realiseren

Hoe zetten we de stap naar écht inclusief onderwijs? Na de invoering van het decreet leersteun werkte een onafhankelijke commissie een duidelijke visie en actieplan uit voor Vlaanderen. In deze keynote krijg je inzicht in het hoe, wat en waarom van deze transitie.

Aan de hand van twee praktijkvoorbeelden uit basis- en secundair onderwijs ontdek je hoe intensieve samenwerking tussen gewoon en buitengewoon onderwijs mogelijk wordt. Je krijgt een blik achter de schermen van het proces dat deze scholen doorliepen en welke uitdagingen ze overwonnen. Op basis daarvan deelt de keynote concrete tips en handvatten om zelf stappen te zetten. Inspiratie voor iedereen die inclusie wil waarmaken in de praktijk.

Kees van Overveld

Omgaan met ordeverstorend gedrag in de klas

Iedere leraar herkent het: een zucht, een opmerking, een blik, een raar geluid. Klein gedrag van leerlingen dat ongemerkt de sfeer in de klas kan beïnvloeden. Juist deze subtiele momenten bepalen vaak het verschil tussen een rustige les en een les vol onrust. 

Tijdens deze lezing ontdek je hoe je als leraar met een alerte blik en gerichte aanpak licht ordeverstorend gedrag vroeg kunt signaleren én effectief kunt bijsturen. Je krijgt praktische handvatten die je de volgende dag direct kunt inzetten in je eigen klas.

Redwane Bouttaouane

Wat schoolleiders en leraren met hoge verwachtingen doen

Redwane Bouttaouane verzorgt een masterclass over hoge en positieve verwachtingen in het onderwijs. Hij zoomt in op de invloed van hoge verwachtingen op de cognitieve en sociaal- emotionele ontwikkeling van leerlingen. Daarnaast wordt ingegaan op het belang van het benutten van leerpotentieel van alle leerlingen en hoe zowel leraren als schoolleiders in hun eigen school hiermee praktisch aan de slag kunnen. 

Aangeboden theoretische en praktische inzichten komen voort uit de onderwijswetenschap en kennis uit de schoolpraktijk. Deze lezing is geschikt voor onderwijsprofessionals uit het lager en secundair onderwijs.

 

Heb je al vragen?

Contacteer Bert Maes

LERARENOPLEIDING@ucll.be