Kruimelpad
UCLL-studenten Bedrijfsmanagement overhandigen โฌ13 602,74 aan het goede doel
Ondernemen is meer dan winst genereren alleen. Het zit in het DNA van onze Moving Minds om te ๐ถ๐ป๐๐ฝ๐ถ๐ฟ๐ฒ๐ฟ๐ฒ๐ป, ๐๐ฎ๐บ๐ฒ๐ป ๐๐ฒ ๐๐ฒ๐ฟ๐ธ๐ฒ๐ป en zich te ๐ฒ๐ป๐ด๐ฎ๐ด๐ฒ๐ฟ๐ฒ๐ป. Dat toont ook onze meest recente lichting studenten Management.
Vlak voor ze hun afstudeerhoedje in de lucht gooiden, overhandigden onze studenten management in Leuven en Limburg drie ๐ฐ๐ต๐ฒ๐พ๐๐ฒs van in totaal een bedrag van โฌ13 602,74, verdeeld over 'hun' goede doelen Kom op Tegen Kanker, Menno's Droom en Natuurhulpcentrum VZW. Een dikke proficiat aan the class of '23!
De studenten van de pop-up stores, waar het merendeel van het bedrag uit voort vloeit, koos zelf voor de goede doelen en wisten de bedragen op te halen met hun pop-up stores. Lees verder voor wat er nu mee zal gebeuren en hoe de studenten dit hebben ervaren.
Ondernemen met een warm hart
Onze knappe, ondernemende koppen achter de schermen van de pop-up stores zorgen niet enkel jaarlijks voor warmte in wintertijden met hun projecten. Ze brengen ook geld binnen voor het goede doel. Ben jij langs geweest in hun pop-up store? Weet dan dat elk cadeautje voor jezelf of anderen ook een verschil maakte voor zeer waardevolle goede doelen!
Elk jaar kiezen de studenten zelf 'hun' goede doel of goede doelen. Alumna KMO & ondernemen Marie Nicolaes licht toe wat dit voor hen en hun klanten betekende: "Je merkte dat kopers het fijn vonden dat ze niet alleen iets konden kopen bij ons maar dat zeker ook het goede doel hen nauw aan het hart lag. Het feit dat ze beiden konden steunen, leek zelfs de drempel lager te maken om iets aan te kopen. De klanten wisten dat ze zo dubbel een verschil konden maken. Wij waren zelf ook enorm gemotiveerd om een zo groot mogelijk bedrag voor 'onze' goede doelen in te zamelen."
Kim Plevoets, programmadirecteur UCLL Management, legt uit waarom de projecten in de opleiding een vaste meerwaarde bieden voor zowel studenten als de goede doelen die de studenten kiezen: "We vinden het enorm belangrijk dat onze studenten ondernemende projecten uitvoeren in hun opleiding. Het is ook heel mooi dat ze niet enkel inzetten op hun ondernemingszin in die projecten, maar dat ze ook ondernemen met een zeer warm hart."
"Ze draaien pop-up stores, small business projects, start-up projecten,... en de studenten kiezen elk jaar een goed doel waar winst mee naartoe gaat. " Het geheel wordt gecoรถrdineerd door UCLL StartMinds, onze coachingscel om ondernemende studenten ten volle te ondersteunen.
De goede doelen aan het woord
De winst van de pop-ups en small business projects in Leuven gaat met een totaalbedrag van 4.602,74 euro naar Kom op Tegen Kanker. "Annemie Lemahieu, directeur van communicatie, campagnes en fondsen bij Kom op tegen Kanker; "We willen de studenten bedanken voor de middelen die ze samen vergaard hebben voor ons. We zullen ze onder andere gebruiken voor onze Aya-werking: dat zijn jongeren tussen 16 en 30 jaar die kanker hebben. Dat is een aparte werking bij ons, waar we veel in investeren. Ik hoop van harte dat de studenten zich in hun toekomst ook kunnen focussen op het werven van fondsen. Ik ben er zeker van dat alle goede doelen, niet enkel wij, staan de wachten op deze jongeren met zoveel enthousiasme en kennis. "
Niet enkel de studenten KMO & Ondernemen steunen Kom op Tegen Kanker. Hier hoort ook bij wat werd ingezameld door de small business projects en start-ups en van hun medestudenten.
De Limburgse studenten kozen voor twee lokale goede doelen en splitsten hun winst om zo beiden een hart en zakcentje onder de riem te steken: "We willen de studenten bedanken voor het mooie initiatief dat ze hebben genomen om Mennoโs droom te steunen," aldus Frank Bollen, voorzitter van Menno's droom. We willen hiermee op onze beurt een klein lichtpuntje bieden in het slopende proces van gezinnen die omgaan met de ziekte van een kind."
Ook Sil Jansen van het Natuurhulpcentrum vzw benadrukt het belang van het bijkomende bedrag; โMet hun steun en die van hun klanten maakt het Natuurhulpcentrum zowel figuurlijk als letterlijk het verschil tussen leven en dood voor wilde dieren in nood. Uit liefde voor de natuur namen enkele jonge mensen ooit het initiatief om dit opvangcentrum te starten en het is fantastisch om te zien dat ook deze generatie jongeren belang aan hecht aan de opvang en revalidatie van dieren.โ
Menno's Droom vzw onderneemt initiatieven ten voordele van kinderen met kanker en hun familie. De organisatie biedt een onvergetelijke verwenvakantie aan gezinnen met een kind met kanker. Voor kinderen die even aan iets anders willen denken dan hun "ziek zijn". Voor gezinnen die samen even alles willen vergeten en vooral... ontspannen.
Samen gaan we de strijd tegen kanker aan. Elk klein gebaar kan van grote waarde zijn, elke actie kan het verschil maken en helpen om de levenskwaliteit van (ex-)kankerpatiรซnten te verbeteren. Tot we kanker ooit de wereld uit kunnen helpen.
Zij kozen om de cheque in te zetten voor hun AYA Movement - AYA staat voor adolescents and young adults met kanker en is een samenwerking tussen Kom op tegen Kanker, zorgverleners en jongvolwassenen zelf.
Het Natuurhulpcentrum is dag en nacht in de weer voor dieren. Het is een opvangcentrum voor zieke, gewonde en hulpbehoevende wilde dieren. Zowel inheemse als exotische dieren worden omringd met de beste zorgen. Ze proberen ook mensen milieubewuster te maken via educatie en acties ten voordele van de natuur.
In hun voetsporen treden?
Onze laatstejaarsstudenten van de opleiding Bedrijfsmanagement keuzetraject KMO & Ondernemen zijn de drijvende kracht achter hun eigen pop-ups.
Van concept tot รฉchte winkels organiseren deze teams al het nodige, met ondersteuning van hun coaches. Tijdens dit project doen ze belangrijke ondernemerservaring op en ontplooien ze zich verder als echte Moving Minds.