Pop-ups in Leuven: van uitdaging tot topeditie! | UCLL

Ook in coronatijden verwelkomden de studenten van Bedrijfsmanagement keuzetraject Kmo & Ondernemen hun klanten in Leuvense pop-upstores!  Ze zetten de deuren van hun prachtige pand op Bondgenotenlaan 54 coronaproof open. Dat betekende heel wat topitems die iedereen door de dagen van knuffelcontacten en  home offices heen heen konden slaan:  lekkere dranken, gezonde snacks, planten die de natuur binnen brachten en vintage decoratie die de achtergrond van elke videomeeting opvrolijken.

De pop-up opstarten is een project voor elke derdejaarsstudent van het keuzetraject Kmo & ondernemen. Marie Mylle legt uit waarom de uitdaging zelfs in coronatijden de moeite meer dan waard was; "Ik vind het leuk dat ik kan leiden en begeleiden. Mijn eigen baas zijn, is belangrijk voor mij. En daarom is een eigen onderneming opstarten echt de beste stap die je kan zetten"

Elke student krijgt de nodige achtergrond mee, nog voor ze starten met hun projecten. "Na de voorbereidingen moet je gaan beslissen met welke leveranciers je gaat werken. De inrichting, hoe de mensen gaan betalen, de boekhouding, super belangrijk, de marketing erachter, Instagram, Facebook. Met welk platform ga je je pop-up aan de man brengen?",

Natuurlijk zijn er ups en downs. In elk team zijn er verschillende meningen. Maar dat lukt; iedereen staat er met volle goesting en wil een positief resultaat neerzetten!

Marie en haar medestudenten hadden dit jaar wel een onverwacht obstakel om te overbruggen: een pop-up uitbaten tijdens corona is niet eenvoudig maar toonde de creativiteit, 'out-of-the-box' thinking én een coronamanager:  "Wij hebben eerst altijd online vergaderd, dan zijn wij backup-plannen gaan uitwerken voor moest het verstrengen, moest het afgelast worden enzovoort. En we hebben ook ja, mondmaskers, handgel, mandjes om de klanten te tellen."

Hun pop-ups staan ook niet los van andere belangrijke aspecten van duurzaam ondernemerschap en geven hun winst aan goede doelen die hen nauw aan het hart liggen. Zoals ieder jaar, kozen de studenten zelf waar hun winst precies heen zou gaan. De goede doelen van onze Leuvenste studenten waren VZW ZIJN en De Klimroos.
 

Ben je benieuwd naar welke pop-ups  er waren of wil je wat meer te weten komen over dit jaarlijks project?  Ken of ben jij iemand die het ook wel ziet zitten om een out-of-the-box ondernemer te worden?