Vier studenten uit Verpleegkunde en drie uit Elektronica-ICT ontwikkelden samen technologie voor kinderen met epilepsie. Het multidisciplinaire eindwerk kwam er op vraag van Tim Buckinx, een jonge ondernemer die zelf een kind heeft met absence-epilepsie. Het is al het derde jaar op rij dat UCLL met dergelijke Techniek-in-de-zorgprojecten innoverende toepassingen tot een goed einde brengt. Eerdere blikvangers waren een badkamer voor dementerenden en een app voor reuma-patiënten.

Katrijn Vanmal, studente Verpleegkunde: “In Vlaanderen wordt 1 kind op 150 geconfronteerd met epilepsie. Absence-epilepsie is moeilijk herkenbaar: het kind is enkele seconden of langer buiten bewustzijn, staart voor zich uit en reageert niet meer op zijn naam of een aanraking. Het lijkt alsof het kind niet oplet of dagdroomt. Zeker voor leraars is het lastig om een aanval te herkennen en gepast te anticiperen.  Ouders vinden het moeilijk om zonder objectieve informatie over die aanvallen te spreken met de arts.”

De opdracht van de studenten bestond er in een toestelletje te ontwikkelen om die aanvallen te registreren zodat de ouders, leerkrachten en dokters wel te weten komen wanneer zich een aanval voordoet. Verder ontwierpen ze een webportaal waarop de betrokkenen de gegevens kunnen raadplegen.

Michiel Pieters, student Elektronica-ICT: “We hebben het vooronderzoek van onze collega’s verpleegkunde grondig bestudeerd. Samen hebben we dan de noden van ouders, leraars en artsen geanalyseerd zodat we die konden vertalen naar een applicatie. We wilden ook een soort armband ontwerpen. Als technici hebben we veel geleerd van het werken met kinderen. Technisch lukte alles wel, maar uiteindelijk komt er in de praktijk meer bij kijken.”

De studenten dienden samen met docent Bart Jacobs een wetenschappelijk paper hierover in en die mogen ze in september in Sheffield voorstellen op het congres van de Association for the Advancement of Assistive Technology in Europe.

Multidisciplinair samenwerken: even uit de comfortzone

Docent Bart Jacobs is niet aan zijn proefstuk toe met deze epilepsie-app. Al enkele jaren zet hij zijn schouders onder het project Techniek-in-de-Zorg. Twee jaar geleden wonnen studenten Technologie een Cera-Award voor het ontwerp van een wellnessruimte speciaal voor dementerende mensen. Vorig jaar werd de award toegekend aan de studenten die dat ontwerp toepasten in een woonzorgcentrum.  Bart Jacobs: “Een elektromechanica-student die aan een dementerende zuster gaat vragen naar welke muziek ze graag luistert of een student elektronica die met kinderen met epilepsie aan de slag gaat… dit zijn niet te onderschatten uitdagingen. Telkens zie ik studenten openbloeien en zelfs na de deadline van hun stage doorwerken aan de oplossing, gewoon omdat ze zoveel voldoening krijgen van het werk en de interactie met kwetsbare doelgroepen.”

We wisten dat er iets met ons onderzoek ging gedaan worden. Dat zorgt voor extra motivatie.

Michelle Bertinchamps, studente verpleegkunde

Geen software zonder hardware

Deze projecten illustreren volgens Bart Jacobs perfect het samengaan van ICT en Elektronica. “In een wereld die hoe langer hoe meer gericht is op het Internet of Things, zijn beide opleidingen van cruciaal belang. Zo kan goede software enkel excelleren wanneer elektronici zorgen voor een geoptimaliseerde hardware waar de software vlot ingebed kan worden.”

“In deze eindwerken gaan we natuurlijk nog een stap verder met onze studenten. Dankzij mijn collega Ine Stephani, docente bij Verpleegkunde, kunnen we rekenen op de hulp van die kant. Je kan immers geen applicatie efficiënt ontwikkelen als je de eindgebruiker niet goed bevraagd hebt. En dat lukt bij ons prima dankzij de samenwerking met de studenten Verpleegkunde.”