Expertise UCLL BANABA-opleidingen sluit nauw aan bij conceptnota leersteundecreet, de opvolger van M-decreet | UCLL

“Een decreet met als doel om elk kind optimale zorg en maximale leer- en ontwikkelkansen aan te bieden, dat kunnen we enkel toejuichen,” zegt Ilse Aerden, lector en onderzoeker aan UCLL. “Zeker wanneer er meer ondersteuning komt voor leraren.”

Een van de uitgangspunten van het Leersteundecreet is het vergroten van de expertise van ondersteuners en leraren. “Laat dat net ook het uitgangspunt van onze banaba-opleidingen zijn,” stelt Aerden. “Onze Banaba’s ‘Buitengewoon Onderwijs’ en ‘Zorg en Remediërend Leren’ zijn al jaren de meest relevante opleidingen rond omgaan met kinderen met specifieke onderwijsbehoeften.”

De conceptnota van 25 juni 2021 voorziet een vast statuut voor leerondersteuners die leerlingen met zorgnoden en hun leerkrachten begeleiden, extra omkaderende functies zoals coördinatoren en administratieve medewerkers, en de oprichting van maximaal 36 Leersteuncentra die expertise regionaal, laagdrempelig en net- en koepeloverschrijdend delen.

“We weten dat krachtig onderwijs staat of valt met de deskundigheid van schoolteams en hun partners. We leren onze studenten specifieke onderwijsbehoeften van de leerlingen herkennen om daar waar nodig te remediëren. Doorheen communicatietechnieken, handvaten om preventief beleid te voeren op school, nieuwe autoriteit,  handelingsgericht werken, … maken we leraren en ondersteuners professioneler in alle facetten van het begeleiden van kinderen en jongeren. Onze expertise vormt een stevige basis om samen inclusief en aangepast onderwijs écht waar te maken.”

De banaba’s van de UCLL zijn al jaren de opleidingen bij uitstek om professionals de juiste know-how te geven in het onderwijs voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Dankzij de uitgebreide keuzemogelijkheden kunnen studenten kiezen voor die specialisaties waar hun hart ligt om zo veerkrachtig en vol zelfvertrouwen het werkveld in te stappen. De combo van theorie en praktijk, waarbij men leert om inzichtelijk te reflecteren over situaties, is een verrijking voor elke professional binnen het onderwijs!

Liesbeth Meermans, oudstudente, coördinator/ondersteuner ondersteuningsteam Type 4

Lees de open brief aan Minister Ben Weyts

Ondertekend door:

Lectoren banaba-opleidingen UCLL

Ilse Aerden, Tine Bos, Martine Carmans, Cristina Dalli Cardillo, Kristof Das, Hilde de Wever, Miech Donders, Tine Drijkoningen, Petra Exelmans, Hilde Geuens, Katrien Melotte, Hervé Meykens, Linda Karremans, Liesbeth Lefevre, Eveline Lemmens, Nadja Vandenbroeck, Tine Schellekens, Ine Thys, Lotte Wilms

Greet Decin (Programmadirecteur Lerarenopleiding UCLL)

Betrokken professionals, die deze boodschap graag mee onderschrijven

Katleen Govers (leerkracht), Kelly Kellens (leerkracht), Daphne Paas (coördinator ondersteuningsnetwerk), Celine Sillen (leerkracht), Liesbeth Meermans (coördinator ondersteuningsnetwerk type 4), Lana Nauts (leerkracht), Kim Vankan (ondersteuner), Kristof Verheyen (Directeur Spelerderwijs), Wim Rutten (zorgcoördinator/leerlingbegeleider campus MAX), Tine Schellekens (PhD Onderzoeker KU Leuven en psychotherapeut), Claudine Paradis (directie BuO Wijchmael), Dorien Engelen (zorgcoördinator Daltonschool Hasselt), Hanne Berghmans (zorgcoördinator), Melissa Giorgi (leerlingbegeleider), Marth Wils (leerkracht), Chloë Wirix (leerkracht), Jolien Appelen (leerkracht), Sonja Gerits (zorgcoördinator), Sofie Van Elst (leerkracht), Annelies Stiers (zorgcoördinator), Andy Mazzei (Zorgcoördinator De Bladwijzer), Saartje van Hove (leerkracht), Paul Nijs (Niveaucoördinator basisonderwijs Pedagogische Begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen Regio Limburg), Axelle Kenis (leerkracht), Chiara Poddighe (leerkracht), Shelsy Peeters (leerkracht), Tessa Weckx(leerkracht), Dagmar Poel (leerkracht), Paula Boelen (leerkracht), Jolien Swerts (leerkracht), Stef Poelmans (leerkracht), Christel Hoevelinck (zorgcoördinator Tuinwijk Hasselt), Melissa Symons (leerkracht), Sander Vanwezemael (leerkracht), Laura Vanwezemael (leerkracht), Laura Bogaerts (leerkracht), Dana Vierstraete (leerkracht), Ingrid Remy (ondersteuner), Seline Monnens (leerkracht)n Evy Franssen (leerkracht), Saartje Vanhove (leerkracht), Jasmien Vande Look (zorgcoördinator KSOM Campus Sint-Paulus), Lise De Tant (leerkracht), Eline Vanschoelant (leerkracht), Eleonora Tilkin Franssens (leerkracht), Gert Schijns (zorgcoördinator Driestap), Eline Casteurs (leerkracht), Lut Schaeken (zorgcoördinator KT-scholengemeenschap), Veronique Verjans (coördinator Sint-Martinusscholen), Tine Donckers (zorgleerkracht De Linde), Deborah Plumot (leerkracht), Melina Tarallo (zorgcoördinator De Toverfluit), Claudia Rizzo (Leerkracht BuBaO De Step), Lotte Nys (leerkracht), Liesbeth Daems (Logopedist De Warandeschool), Jolien Raeyen (orthopedagoog De Warandeschool), Marijke Swinnen (Immersieschool Ecole Communale); Anja Brans (zorgleerkracht De Bron Buddingen), Rachel Hermans (leerkracht)

Studenten, betrokken bij de brief

Jolijn Verjans (ondersteuner), Hans Maurissen (ondersteuner), Marlies Saenen (ondersteuner), Charlotte Godts (leerkracht in opleiding), Laura Lenaerts (student KU Leuven)

Ook interessant