Kruimelpad
Banaba Meertalig Onderwijs
Werken aan Nederlandse taalverwerving en meertaligheid op school
Wil je graag het Nederlands van anderstaligen versterken? Of wil je kinderen in het kleuter- of lager onderwijs laten kennismaken met Frans, Engels of Duits? Of wil je jouw niet-taalvak in het secundair onderwijs in een andere taal geven?
Hogeschool UCLL biedt tal van trajecten om jouw passie voor taal in te zetten in je klas of school. Doorheen de opleidingen krijg je de didactiek van meertalig onderwijs helemaal onder de knie. We geven je ook de nodige expertise mee om visie en kennis rond diversiteit en meertaligheid beleidsmatig vorm te geven op school.
Naast gemeenschappelijke modules over de maatschappelijke en taalkundige uitdagingen van meertaligheid stel je zelf je leertraject samen!
Je kiest voor één didactiek meertalig onderwijs (NT2, CLIL of vroeg vreemdetaalonderwijs) waarin je je specialiseert.
Leer hoe Frans, Engels of Duits als instructietaal wordt gebruikt om een niet-taalvak te onderwijzen.
Geef les aan anderstalige nieuwkomers in OKAN-onderwijs of onthaalklassen, maar ook in de ‘gewone’ klas.
Leer vreemde talen aan kinderen in het basisonderwijs. Dit kan Frans, Engels of Duits zijn, zowel taalinitiatie als formeel taalonderwijs.
Studietraject Banaba Meertalig Onderwijs
60 studiepunten
De banaba Meertalig Onderwijs omvat 60 studiepunten. Je kunt kiezen voor de éénjarige voltijdse opleiding met les op woensdag en donderdag en werkplekleren op maandag en dinsdag. Er is ook een tweejarig deeltijds programma met les op woensdagnamiddag en -avond.
Meertaligheid als troef
Vreemdetaalverwerving |
3 |
Wat zijn de psychologische, taalkundige, sociale en culturele aspecten die een rol spelen bij het verwerven van een nieuwe taal, en hoe helpt inzicht hierin ons als leerkracht om taalverwervervingsprocessen te ondersteunen? |
Meertaligheid |
3 |
Meertaligheid is een hot topic in ons onderwijs. Dit opleidingsonderdeel gaat in op de sociale realiteit van meertaligheid en op hoe we in onze maatschappij kijken naar talen op school. We kijken breed en leggen onze focus op onder andere anderstalige leerlingen, op CLIL-onderwijs, maar ook op de visie op vroeg vreemdetalenonderwijs. |
Algemene didactiek meertalig onderwijs |
5 |
Je maakt kennis met theoretische inzichten, werkvormen en heel veel praktijkvoorbeelden van meertalig onderwijs, zowel voor NT2, CLIL als vroeg vreemdetaalonderwijs. |
Multilingual education in Europe |
3 |
Dit opleidingsonderdeel belicht reële en potentiële vormen van taalonderwijs in Vlaanderen en, bij uitbreiding, in de ons omringende landen. We bekijken wat de onderwijsvormen van onze keuzetrajecten (CLIL, Vroeg vreemdetaalonderwijs en OKAN/taalversterkend onderwijs) precies inhouden en hoe dit onderwijs er idealiter uitziet. We gaan evenzeer na hoe soortgelijk onderwijs in de ons omliggende landen wordt uitgewerkt. In deze lessen is Engels de voertaal. |
Taal in een superdiverse samenleving |
3 |
In dit vak staan we stil bij de invloed van maatschappelijke factoren op processen van taalvariatie en taalverandering, en hoe deze – bewust of onbewust – kunnen leiden tot inclusie en exclusie. |
Language, code and culture |
3 |
Je stelt een aantal vooroordelen in vraag over de taal (of talen) die je spreekt, en over wat je eigenlijk bedoelt als je iets zegt en over de link tussen taal en cultuur. |
Talenbeleid op school |
4 |
Je ontdekt de verschillende aspecten van een krachtig talenbeleid op school. Aan bod komen succesfactoren, ondersteunende organisaties, werken aan ouderbetrokkenheid, … |
Vreemdetaalverwerving 3 |
Meertaligheid 3 |
Algemene didactiek meertalig onderwijs 5 |
Multilingual education in Europe 3 |
Taal in een superdiverse samenleving 3 |
Language, code and culture 3 |
Talenbeleid op school 4 |
Vreemdetaalverwerving Wat zijn de psychologische, taalkundige, sociale en culturele aspecten die een rol spelen bij het verwerven van een nieuwe taal, en hoe helpt inzicht hierin ons als leerkracht om taalverwervervingsprocessen te ondersteunen? |
Meertaligheid Meertaligheid is een hot topic in ons onderwijs. Dit opleidingsonderdeel gaat in op de sociale realiteit van meertaligheid en op hoe we in onze maatschappij kijken naar talen op school. We kijken breed en leggen onze focus op onder andere anderstalige leerlingen, op CLIL-onderwijs, maar ook op de visie op vroeg vreemdetalenonderwijs. |
Algemene didactiek meertalig onderwijs Je maakt kennis met theoretische inzichten, werkvormen en heel veel praktijkvoorbeelden van meertalig onderwijs, zowel voor NT2, CLIL als vroeg vreemdetaalonderwijs. |
Multilingual education in Europe Dit opleidingsonderdeel belicht reële en potentiële vormen van taalonderwijs in Vlaanderen en, bij uitbreiding, in de ons omringende landen. We bekijken wat de onderwijsvormen van onze keuzetrajecten (CLIL, Vroeg vreemdetaalonderwijs en OKAN/taalversterkend onderwijs) precies inhouden en hoe dit onderwijs er idealiter uitziet. We gaan evenzeer na hoe soortgelijk onderwijs in de ons omliggende landen wordt uitgewerkt. In deze lessen is Engels de voertaal. |
Taal in een superdiverse samenleving In dit vak staan we stil bij de invloed van maatschappelijke factoren op processen van taalvariatie en taalverandering, en hoe deze – bewust of onbewust – kunnen leiden tot inclusie en exclusie. |
Language, code and culture Je stelt een aantal vooroordelen in vraag over de taal (of talen) die je spreekt, en over wat je eigenlijk bedoelt als je iets zegt en over de link tussen taal en cultuur. |
Talenbeleid op school Je ontdekt de verschillende aspecten van een krachtig talenbeleid op school. Aan bod komen succesfactoren, ondersteunende organisaties, werken aan ouderbetrokkenheid, … |
Praktijk meertalig onderwijs
Werkplekleren |
10 |
Als voltijds student loop je twee dagen per week stage in minimaal twee verschillende scholen. Voor deeltijdse studenten stellen we een traject op maat op, voor zover mogelijk in je eigen school. De eerste stage is een brede verkenning van de praktijk van meertalig onderwijs. In de tweede stage ga je aan de slag in een NT2-context of een andere context waarin taalversterkend onderwijs centraal staat, en groei je in je rol als expert meertalig onderwijs in de school. |
Lesson study |
4 |
Lesson Study is een professionaliseringsmethode die leraren toelaat zich in een kleine groep te buigen over hun meertalige klaspraktijk. Het is een cyclus waarin je als groep een les ontwerpt, ze geeft en erover reflecteert. |
Praktijkgericht onderzoek |
6 |
Je zet eerder verworven informatie- en onderzoeksvaardigheden in om een meertalige onderwijscontext -al dan niet in de context van werkplekleren- diepgaander te bestuderen. Je bepaalt zelf welk soort onderzoek je voert (actieonderzoek, ontwerponderzoek, …) met het oog op een zo groot mogelijke praktijkrelevantie. |
Werkplekleren 10 |
Lesson study 4 |
Praktijkgericht onderzoek 6 |
Werkplekleren Als voltijds student loop je twee dagen per week stage in minimaal twee verschillende scholen. Voor deeltijdse studenten stellen we een traject op maat op, voor zover mogelijk in je eigen school. De eerste stage is een brede verkenning van de praktijk van meertalig onderwijs. In de tweede stage ga je aan de slag in een NT2-context of een andere context waarin taalversterkend onderwijs centraal staat, en groei je in je rol als expert meertalig onderwijs in de school. |
Lesson study Lesson Study is een professionaliseringsmethode die leraren toelaat zich in een kleine groep te buigen over hun meertalige klaspraktijk. Het is een cyclus waarin je als groep een les ontwerpt, ze geeft en erover reflecteert. |
Praktijkgericht onderzoek Je zet eerder verworven informatie- en onderzoeksvaardigheden in om een meertalige onderwijscontext -al dan niet in de context van werkplekleren- diepgaander te bestuderen. Je bepaalt zelf welk soort onderzoek je voert (actieonderzoek, ontwerponderzoek, …) met het oog op een zo groot mogelijke praktijkrelevantie. |
De meertalige klas
* Keuzetraject 1: NT2
Nederlands als tweede taal
Nederlands voor niet-Nederlandstaligen |
6 |
We bekijken welke taalnoden anderstaligen ervaren bij het verwerven van de Nederlandse taal in de verschillende fasen van hun geletterdheidsproces en van hun schoolloopbaan. We gaan na welke talige uitdagingen eigen zijn aan de Nederlandse taal. |
Onthaal- en taalversterkend onderwijs organiseren |
3 |
Aan de hand van o.a. wetenschappelijk onderzoek en getuigenissen van gastsprekers bekijken we hoe je onthaalonderwijs kan organiseren in de praktijk. |
NT2-didactiek |
4 |
Op basis van didactische inzichten over NT2, materialen, werkvormen en praktijkvoorbeelden NT2 ontwerp je lesactiviteiten, met de focus op de context van Nederlands als tweede/vreemde taal. Je reflecteert op je eigen praktijk volgens de principes van taalversterkend onderwijs. |
Handelingsgerichte ondersteuning |
3 |
We bespreken de begeleiding van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. We gaan aan de slag met inclusieve pedagogiek, diversiteit als hulpbron en zoomen diepgaand in op traumasensitief lesgeven, kansarmoede en racisme. |
Nederlands voor niet-Nederlandstaligen 6 |
Onthaal- en taalversterkend onderwijs organiseren 3 |
NT2-didactiek 4 |
Handelingsgerichte ondersteuning 3 |
Nederlands voor niet-Nederlandstaligen We bekijken welke taalnoden anderstaligen ervaren bij het verwerven van de Nederlandse taal in de verschillende fasen van hun geletterdheidsproces en van hun schoolloopbaan. We gaan na welke talige uitdagingen eigen zijn aan de Nederlandse taal. |
Onthaal- en taalversterkend onderwijs organiseren Aan de hand van o.a. wetenschappelijk onderzoek en getuigenissen van gastsprekers bekijken we hoe je onthaalonderwijs kan organiseren in de praktijk. |
NT2-didactiek Op basis van didactische inzichten over NT2, materialen, werkvormen en praktijkvoorbeelden NT2 ontwerp je lesactiviteiten, met de focus op de context van Nederlands als tweede/vreemde taal. Je reflecteert op je eigen praktijk volgens de principes van taalversterkend onderwijs. |
Handelingsgerichte ondersteuning We bespreken de begeleiding van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. We gaan aan de slag met inclusieve pedagogiek, diversiteit als hulpbron en zoomen diepgaand in op traumasensitief lesgeven, kansarmoede en racisme. |
* Keuzetraject 2: CLIL
Content and language integrated learning
CLIL didactics |
4 |
Verschillende didactische principes voor CLIL-onderwijs komen aan bod en worden gelinkt aan praktijkvoorbeelden, zodat theorie en praktijk elkaar aanvullen en verrijken. |
Organising CLIL |
3 |
Maak kennis met aspecten van beleid, organisatie en professionalisering voor CLIL. Ontdek praktische oplossingen voor een kwaliteitsvol CLIL-traject op school en leer over de rol van het CLIL-schoolteam. |
CLIL linguistics |
3 |
In dit vak wordt besproken hoe je in een CLIL-les aan taal kunt werken, hoewel je hoofdfocus de inhoudelijke doelstellingen blijft. Leer hoe je taal gebruikt in je les en formuleer realistische talige verwachtingen. Ontdek hoe taal- en zaakvakleerkracht elkaar kunnen ondersteunen. |
Taalbeheersing (Engels, Frans, Duits of Nederlands) |
6 |
praktijkcolleges taal |
CLIL didactics 4 |
Organising CLIL 3 |
CLIL linguistics 3 |
Taalbeheersing (Engels, Frans, Duits of Nederlands) 6 |
CLIL didactics Verschillende didactische principes voor CLIL-onderwijs komen aan bod en worden gelinkt aan praktijkvoorbeelden, zodat theorie en praktijk elkaar aanvullen en verrijken. |
Organising CLIL Maak kennis met aspecten van beleid, organisatie en professionalisering voor CLIL. Ontdek praktische oplossingen voor een kwaliteitsvol CLIL-traject op school en leer over de rol van het CLIL-schoolteam. |
CLIL linguistics In dit vak wordt besproken hoe je in een CLIL-les aan taal kunt werken, hoewel je hoofdfocus de inhoudelijke doelstellingen blijft. Leer hoe je taal gebruikt in je les en formuleer realistische talige verwachtingen. Ontdek hoe taal- en zaakvakleerkracht elkaar kunnen ondersteunen. |
Taalbeheersing (Engels, Frans, Duits of Nederlands) praktijkcolleges taal |
* Keuzetraject 3:
Vroeg Vreemdetaalonderwijs
Vroeg vreemdetaalonderwijs organiseren |
3 |
Maak kennis met aspecten van beleid, organisatie en professionalisering voor vroeg vreemdetaalonderwijs. Ontdek praktische oplossingen voor een kwaliteitsvol vreemdetaalonderwijs op de basisschool en leer over de rol van het talenteam. |
Didactiek vroeg vreemdetaalonderwijs |
4 |
Je raakt vertrouwd met de basisprincipes van vroeg vreemdetalenonderwijs inclusief de eindtermen, leerplannen, vakdidactiek, competenties, leerlijnen en tal van leermiddelen (bijv. magazines, prentenboeken, liedjes, gedichten,...) en veel praktijkvoorbeelden. |
Linguïstiek vroeg vreemdetaalonderwijs |
3 |
Je leert de inhouden van Frans en Engels van de lagere school excellent beheersen (niveau A1). Daarbij dragen we zorg voor het correct beheersen van Frans of Engels als voertaal binnen de lessen of activiteiten, de uitspraak, veelgemaakte fouten kunnen remediëren, en je werkt een gepaste lesactiviteit uit. |
Taalbeheersing (Engels, Frans of Duits) |
6 |
praktijkcolleges taal |
Vroeg vreemdetaalonderwijs organiseren 3 |
Didactiek vroeg vreemdetaalonderwijs 4 |
Linguïstiek vroeg vreemdetaalonderwijs 3 |
Taalbeheersing (Engels, Frans of Duits) 6 |
Vroeg vreemdetaalonderwijs organiseren Maak kennis met aspecten van beleid, organisatie en professionalisering voor vroeg vreemdetaalonderwijs. Ontdek praktische oplossingen voor een kwaliteitsvol vreemdetaalonderwijs op de basisschool en leer over de rol van het talenteam. |
Didactiek vroeg vreemdetaalonderwijs Je raakt vertrouwd met de basisprincipes van vroeg vreemdetalenonderwijs inclusief de eindtermen, leerplannen, vakdidactiek, competenties, leerlijnen en tal van leermiddelen (bijv. magazines, prentenboeken, liedjes, gedichten,...) en veel praktijkvoorbeelden. |
Linguïstiek vroeg vreemdetaalonderwijs Je leert de inhouden van Frans en Engels van de lagere school excellent beheersen (niveau A1). Daarbij dragen we zorg voor het correct beheersen van Frans of Engels als voertaal binnen de lessen of activiteiten, de uitspraak, veelgemaakte fouten kunnen remediëren, en je werkt een gepaste lesactiviteit uit. |
Taalbeheersing (Engels, Frans of Duits) praktijkcolleges taal |
Elien De Haes
Oud-studente, nu zorgleerkracht met o.a. de taalklas
Wil je je eerder verdiepen in deelaspecten?
(45 studiepunten)
Met deze kortere opleiding heb je voldoende bagage op zak om als NT2-leraar te werken.
(24 studiepunten)
Deze opleiding biedt jou de didactische handvaten voor CLIL, zorgt voor inzichten in CLIL-praktijken in Vlaanderen en daarbuiten en spijkert je doeltaal bij (indien nodig).
(10 studiepunten)
Hier krijg je de didactische skills voor taalinitiatie, talensensibilisering en formeel vreemdetaalonderwijs.
Contacteer ons
Liesbeth is co-coördinator en lector in de banaba meertalig onderwijs, waar superdiversiteit bekeken vanuit een meertalig perspectief haar centrale thema is. Als onderzoeker werkt ze mee aan praktijkgericht onderzoek rond meertalig onderwijs in secundair onderwijs met focus op visie en didactiek.
Liesbeth is gebeten door talen en CLIL. Zij is co-coördinator van de banaba meertalig onderwijs, waar zij didactiek- en CLIL-vakken geeft. Als kernonderzoeker van het expertisecentrum Art of Teaching werkt ze mee aan praktijkgericht onderzoek naar CLIL en meertalig onderwijs.
Kwaliteitszorg
Hogeschool UCLL staat bekend om de kwaliteit van haar opleidingen. We willen er zeker van zijn dat onze studenten de beste kansen hebben op de arbeidsmarkt.
Meer informatie over onze Kwaliteitszorg
Download de kwaliteitsfiche van deze opleiding: