Overslaan en naar de inhoud gaan

Eerstvolgend infomoment BACHELOR-NA-BACHELOR Meertalig onderwijs:

studieprogramma

De banaba heeft twee verschillende programma's waaruit je kan kiezen. Een éénjarige voltijdse opleiding met les op woensdag en donderdag en werkplekleren op maandag en dinsdag.  Er is ook een tweejarig deeltijds programma met les op woensdagnamiddag en -avond.

studietabel opleidingsonderdelen ECTS-Fiches

 

inhoud opleiding

Een vast team van ervaren en gedreven lectoren die elk expert zijn op het terrein van meertaligheid leren o.a.:

  •  meertaligheid te waarderen als troef zowel voor het onderwijs als voor de individuele leerling;
  • een didactische aanpak te hanteren om meertaligheid te waarderen en een plaats te geven op school en in de klas:
    • onthaal- en taalversterkend onderwijs, NT2,
    • CLIL,
    • vroeg vreemdetaalonderwijs;
  • taalbeleidsacties te organiseren, samenwerking met relevante partners op te zetten, aan expertisedeling te doen, te leren van elkaar;
  • lesson study in praktijk te brengen om samen meertalige leeromgevingen vorm te geven en te verbeteren;
  • praktijkprojecten, praktijkonderzoek en werkplekleren te ondernemen in een verscheidenheid van meertalige contexten op school;
  • (voor de trajecten CLIL en vroeg vreemdetaalonderwijs:) je taalbeheersing van het Engels, Frans of Duits te verbeteren (i.s.m. taalopleidingen). 

 

 

Naast de gemeenschappelijke modules stel je zelf je leertraject samen! Je kiest voor één didactiek meertalig onderwijs (taalversterkend onderwijs/NT2, CLIL of vroeg vreemdetaalonderwijs) waarin je je specialiseert. Je kiest ook voor een specifieke praktijkcontext die je toelaat je competenties voor meertalig onderwijs te ontwikkelen.

 

De docenten

De sessies worden gegeven door een gedreven team van experten in hun vak: Ann Van Hooste, Jill Surmont, Katrien Dewaele, Katrien Roelandts, Kim Willems, Kristien Coussement, Liesbeth Martens, Liesbeth Spanjers, Mieke Achtergaele. De docenten scherpen hun vakkennis permanent aan via actief praktijkgericht onderzoek. De vakinhouden en de opbouw van de opleiding worden dan ook constant getoetst aan de nieuwste ontwikkelingen.