

Kruimelpad
Secundair Onderwijs Avondonderwijs Diepenbeek
Het modeltraject dat je kan volgen, hangt af van je hoogst behaalde diploma. Is dat bijvoorbeeld een niet-educatieve bachelor of master? Dan stap je in modeltraject 2. Twijfel je over welk modeltraject het beste bij jou past? Neem contact op met de opleiding.
Keuze uit 6 onderwijsvakken
De avondopleiding biedt 6 onderwijsvakken aan:
Daarnaast kan je het onderwijsvak islamitische godsdienst op woensdagmiddag en/of zaterdagvoormiddag volgen. Ook project kunstvakken is combineerbaar met een job.
Studenten die twee onderwijsvakken volgen en bereid zijn om één vak in het dagonderwijs te volgen, hebben nog andere combinatiemogelijkheden. Neem contact op met de trajectcoach.
Studieprogramma
Het aantal studiepunten is afhankelijk van je vooropleiding en modeltraject. Een volledige opleiding omvat 180 studiepunten en duurt 4 jaar. Wie al leraar is en bijvoorbeeld één extra onderwijsvak kiest, studeert 2 of 3 jaar (50 SP) en heeft dus een aantal vrijstellingen op basis van eerder verworven kwalificaties (EVK).

Lestijden en jaarplanning
De contacturen zijn beperkt waardoor je veel studiewerk zelfstandig kan inplannen. De lessen krijg je steeds op maandag-, dinsdag-, woensdag- en donderdagavond van 18.30 uur tot 21.45 uur op campus Diepenbeek :
- 2 à 3 lesavonden per week voor MDT 1 en 2
- 1 lesavond per week voor MDT 3 en 4
- 1 lesavond per 2 weken voor MDT 5
Bij de start van het academiejaar krijg je al een volledige jaarplanning. In overleg met je mentor(en) organiseer je je praktijkuren. De examenperiodes zijn in januari en in juni. In augustus/september heb je een tweede examenkans. De examens worden eveneens in de avonduren georganiseerd.
Jaar 1
Geen leraar |
Leraar |
||||
---|---|---|---|---|---|
MDT 1 |
MDT 2 |
MDT 3 |
MDT 4 |
MDT 5 |
|
ALGEMENE VORMING |
7 |
0 |
7 |
EVK |
EVK |
Taal en communicatie |
4 |
EVK |
4 |
EVK |
EVK |
Levensbeschouwlijke vorming |
3 |
EVK |
3 |
EVK |
EVK |
PRAKTIJK 1 |
13 |
13 |
EVK |
EVK |
EVK |
ONDERWIJSVAKKEN |
30 |
30 |
30 |
30 |
15 |
Onderwijsvak 1 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
Onderwijsvak 2 |
15 |
15 |
15 |
15 |
n.v.t. |
TOTAAL |
50 |
43 |
37 |
30 |
15 |
Geen leraar |
---|
MDT 1 |
ALGEMENE VORMING 7 |
Taal en communicatie 4 |
Levensbeschouwlijke vorming 3 |
PRAKTIJK 1 13 |
ONDERWIJSVAKKEN 30 |
Onderwijsvak 1 15 |
Onderwijsvak 2 15 |
TOTAAL 50 |
MDT 2 |
ALGEMENE VORMING 0 |
Taal en communicatie EVK |
Levensbeschouwlijke vorming EVK |
PRAKTIJK 1 13 |
ONDERWIJSVAKKEN 30 |
Onderwijsvak 1 15 |
Onderwijsvak 2 15 |
TOTAAL 43 |
MDT 3 |
ALGEMENE VORMING 7 |
Taal en communicatie 4 |
Levensbeschouwlijke vorming 3 |
PRAKTIJK 1 EVK |
ONDERWIJSVAKKEN 30 |
Onderwijsvak 1 15 |
Onderwijsvak 2 15 |
TOTAAL 37 |
Leraar |
---|
MDT 4 |
ALGEMENE VORMING EVK |
Taal en communicatie EVK |
Levensbeschouwlijke vorming EVK |
PRAKTIJK 1 EVK |
ONDERWIJSVAKKEN 30 |
Onderwijsvak 1 15 |
Onderwijsvak 2 15 |
TOTAAL 30 |
MDT 5 |
ALGEMENE VORMING EVK |
Taal en communicatie EVK |
Levensbeschouwlijke vorming EVK |
PRAKTIJK 1 EVK |
ONDERWIJSVAKKEN 15 |
Onderwijsvak 1 15 |
Onderwijsvak 2 n.v.t. |
TOTAAL 15 |
Jaar 2
Geen leraar |
Leraar |
||||
---|---|---|---|---|---|
MDT 1 |
MDT 2 |
MDT 3 |
MDT 4 |
MDT 5 |
|
ALGEMENE VORMIG |
13 |
10 |
6 |
1 |
1 |
Digitale geletterdheid |
3 |
EVK |
3 |
EVK |
EVK |
Pedagogisch-didactische leerlijn |
7 |
7 |
EVK |
EVK |
EVK |
Reflectief leren |
3 |
3 |
3 |
1 |
1 |
PRAKTIJK 2 |
8 |
8 |
8 |
14 |
7 |
ONDERWIJSVAKKEN |
26 |
26 |
26 |
26 |
13 |
Onderwijsvak 1 |
13 |
13 |
13 |
13 |
13 |
Onderwijsvak 2 |
13 |
13 |
13 |
13 |
n.v.t. |
TOTAAL |
47 |
44 |
40 |
41 |
21 |
Geen leraar |
---|
MDT 1 |
ALGEMENE VORMIG 13 |
Digitale geletterdheid 3 |
Pedagogisch-didactische leerlijn 7 |
Reflectief leren 3 |
PRAKTIJK 2 8 |
ONDERWIJSVAKKEN 26 |
Onderwijsvak 1 13 |
Onderwijsvak 2 13 |
TOTAAL 47 |
MDT 2 |
ALGEMENE VORMIG 10 |
Digitale geletterdheid EVK |
Pedagogisch-didactische leerlijn 7 |
Reflectief leren 3 |
PRAKTIJK 2 8 |
ONDERWIJSVAKKEN 26 |
Onderwijsvak 1 13 |
Onderwijsvak 2 13 |
TOTAAL 44 |
MDT 3 |
ALGEMENE VORMIG 6 |
Digitale geletterdheid 3 |
Pedagogisch-didactische leerlijn EVK |
Reflectief leren 3 |
PRAKTIJK 2 8 |
ONDERWIJSVAKKEN 26 |
Onderwijsvak 1 13 |
Onderwijsvak 2 13 |
TOTAAL 40 |
Leraar |
---|
MDT 4 |
ALGEMENE VORMIG 1 |
Digitale geletterdheid EVK |
Pedagogisch-didactische leerlijn EVK |
Reflectief leren 1 |
PRAKTIJK 2 14 |
ONDERWIJSVAKKEN 26 |
Onderwijsvak 1 13 |
Onderwijsvak 2 13 |
TOTAAL 41 |
MDT 5 |
ALGEMENE VORMIG 1 |
Digitale geletterdheid EVK |
Pedagogisch-didactische leerlijn EVK |
Reflectief leren 1 |
PRAKTIJK 2 7 |
ONDERWIJSVAKKEN 13 |
Onderwijsvak 1 13 |
Onderwijsvak 2 n.v.t. |
TOTAAL 21 |
Jaar 3
Geen leraar |
Leraar |
||||
---|---|---|---|---|---|
MDT 1 |
MDT 2 |
MDT 3 |
MDT 4 |
MDT 5 |
|
ALGEMENE VORMIG |
18 |
10 |
18 |
3 |
3 |
Taal en maatschappelijke geletterdheid |
5 |
EVK |
5 |
EVK |
EVK |
Pedagogisch-didactische leerlijn |
10 |
10 |
10 |
EVK |
EVK |
Reflectief leren |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
PRAKTIJK 3 |
8 |
8 |
8 |
10 |
5 |
ONDERWIJSVAKKEN |
18 |
18 |
18 |
12 |
6 |
Onderwijsvak 1 |
9 |
9 |
9 |
6 |
6 |
Onderwijsvak 2 |
9 |
9 |
9 |
6 |
n.v.t. |
TOTAAL |
44 |
39 |
44 |
25 |
14 |
Geen leraar |
---|
MDT 1 |
ALGEMENE VORMIG 18 |
Taal en maatschappelijke geletterdheid 5 |
Pedagogisch-didactische leerlijn 10 |
Reflectief leren 3 |
PRAKTIJK 3 8 |
ONDERWIJSVAKKEN 18 |
Onderwijsvak 1 9 |
Onderwijsvak 2 9 |
TOTAAL 44 |
MDT 2 |
ALGEMENE VORMIG 10 |
Taal en maatschappelijke geletterdheid EVK |
Pedagogisch-didactische leerlijn 10 |
Reflectief leren 3 |
PRAKTIJK 3 8 |
ONDERWIJSVAKKEN 18 |
Onderwijsvak 1 9 |
Onderwijsvak 2 9 |
TOTAAL 39 |
MDT 3 |
ALGEMENE VORMIG 18 |
Taal en maatschappelijke geletterdheid 5 |
Pedagogisch-didactische leerlijn 10 |
Reflectief leren 3 |
PRAKTIJK 3 8 |
ONDERWIJSVAKKEN 18 |
Onderwijsvak 1 9 |
Onderwijsvak 2 9 |
TOTAAL 44 |
Leraar |
---|
MDT 4 |
ALGEMENE VORMIG 3 |
Taal en maatschappelijke geletterdheid EVK |
Pedagogisch-didactische leerlijn EVK |
Reflectief leren 3 |
PRAKTIJK 3 10 |
ONDERWIJSVAKKEN 12 |
Onderwijsvak 1 6 |
Onderwijsvak 2 6 |
TOTAAL 25 |
MDT 5 |
ALGEMENE VORMIG 3 |
Taal en maatschappelijke geletterdheid EVK |
Pedagogisch-didactische leerlijn EVK |
Reflectief leren 3 |
PRAKTIJK 3 5 |
ONDERWIJSVAKKEN 6 |
Onderwijsvak 1 6 |
Onderwijsvak 2 n.v.t. |
TOTAAL 14 |
Jaar 4
Geen leraar |
Leraar |
||||
---|---|---|---|---|---|
MDT 1 |
MDT 2 |
MDT 3 |
MDT 4 |
MDT 5 |
|
ALGEMENE VORMING |
20 |
14 |
15 |
EVK |
EVK |
Bachelorproef |
6 |
EVK |
6 |
EVK |
EVK |
Pedagogisch-didactische leerlijn |
11 |
11 |
EVK |
EVK |
EVK |
Reflectief leren |
3 |
3 |
3 |
EVK |
EVK |
PRAKTIJK 4 |
19 |
19 |
19 |
EVK |
EVK |
TOTAAL |
39 |
33 |
34 |
0 |
0 |
Geen leraar |
---|
MDT 1 |
ALGEMENE VORMING 20 |
Bachelorproef 6 |
Pedagogisch-didactische leerlijn 11 |
Reflectief leren 3 |
PRAKTIJK 4 19 |
TOTAAL 39 |
MDT 2 |
ALGEMENE VORMING 14 |
Bachelorproef EVK |
Pedagogisch-didactische leerlijn 11 |
Reflectief leren 3 |
PRAKTIJK 4 19 |
TOTAAL 33 |
MDT 3 |
ALGEMENE VORMING 15 |
Bachelorproef 6 |
Pedagogisch-didactische leerlijn EVK |
Reflectief leren 3 |
PRAKTIJK 4 19 |
TOTAAL 34 |
Leraar |
---|
MDT 4 |
ALGEMENE VORMING EVK |
Bachelorproef EVK |
Pedagogisch-didactische leerlijn EVK |
Reflectief leren EVK |
PRAKTIJK 4 EVK |
TOTAAL 0 |
MDT 5 |
ALGEMENE VORMING EVK |
Bachelorproef EVK |
Pedagogisch-didactische leerlijn EVK |
Reflectief leren EVK |
PRAKTIJK 4 EVK |
TOTAAL 0 |
Wil je het huidige programma in detail bekijken? Alle doelstellingen, opleidingsonderdelen, studiepunten en andere info van de onderwijsvakken en algemene vorming staan online.
Handig om te weten
Het avondtraject zet in op de integratie van vakkennis en pedagogische achtergronden, vakdidactiek en oefenen op de stageplek. Lectoren begeleiden je zeer intensief in dit leerproces. Lessen krijg je in kleine groepen. Zo is er ruimte om te leren van en aan elkaar via o.a. micro-teachings en intervisies.
Wil je een gratis les bijwonen? Dat kan! Neem contact op om een lesmoment in te plannen.
Van oktober tot april leer je al doende via werkplekleren. In mei loop je nog een korte stage. Zo ben je een heel jaar aan één school verbonden en word je individueel gecoacht op je stageplaats. Je kiest zelf een praktijkschool. Als je al lesgeeft in het onderwijsvak dat je wilt volgen, kan je deze werkuren inzetten als praktijkuren voor je opleiding onder bepaalde voorwaarden. Dat is een echte win-win!
Wil je starten aan deze opleiding? Dan maak je een afspraak voor een intakegesprek of kom je langs op één van onze infodagen. Tijdens dit persoonlijk gesprek gaan we dieper in op jouw vragen, verwachtingen en trajectmogelijkheden.
Voor je onderwijsvak(ken) naar keuze leg je ook een niet-bindende vakgebonden instaptoets af. Deze toets is digitaal, vereist geen voorbereiding en dient als uitgangspunt voor het intakegesprek in functie van een succesvolle studiekeuze. Daarnaast is er ook nog de verplichte niet-bindende instaptoets van de Vlhora.
Bianca Drijkoningen