Keuze uit 6 onderwijsvakken

De avondopleiding biedt 6 onderwijsvakken aan: 

Daarnaast  kan je het onderwijsvak islamitische godsdienst op woensdagmiddag en/of zaterdagvoormiddag volgen. Ook project kunstvakken is combineerbaar met een job.

Studenten die twee onderwijsvakken volgen en bereid zijn om één vak in het dagonderwijs te volgen, hebben nog andere combinatiemogelijkheden. Neem contact op met de trajectcoach.

Studieprogramma

Het aantal studiepunten is afhankelijk van je vooropleiding en modeltraject. Een volledige opleiding omvat 180 studiepunten en duurt 4 jaar. Wie al leraar is en bijvoorbeeld één extra onderwijsvak kiest, studeert 2 of 3 jaar (50 SP) en heeft dus een aantal vrijstellingen op basis van eerder verworven kwalificaties (EVK).

Lestijden en jaarplanning

De contacturen zijn beperkt waardoor je veel studiewerk zelfstandig kan inplannen. De lessen krijg je steeds op maandag-, dinsdag-, woensdag- en donderdagavond van 18.30 uur tot 21.45 uur op campus Diepenbeek :

  • 2 à 3 lesavonden per week voor MDT 1 en 2
  • 1 lesavond per week voor MDT 3 en 4
  • 1 lesavond per 2 weken voor MDT 5

Bij de start van het academiejaar krijg je al een volledige jaarplanning.  In overleg met je mentor(en) organiseer je je praktijkuren. De examenperiodes zijn in januari en in juni. In augustus/september heb je een tweede examenkans. De examens worden eveneens in de avonduren georganiseerd.

Jaar 1

Geen leraar

Leraar

MDT 1

MDT 2

MDT 3

MDT 4

MDT 5

ALGEMENE VORMING

7

0

7

EVK

EVK

Taal en communicatie

4

EVK

4

EVK

EVK

Levensbeschouwlijke vorming

3

EVK

3

EVK

EVK

PRAKTIJK 1

13

13

EVK

EVK

EVK

ONDERWIJSVAKKEN

30

30

30

30

15

Onderwijsvak 1

15

15

15

15

15

Onderwijsvak 2

15

15

15

15

n.v.t.

TOTAAL

50

43

37

30

15

Geen leraar

MDT 1

ALGEMENE VORMING

7

Taal en communicatie

4

Levensbeschouwlijke vorming

3

PRAKTIJK 1

13

ONDERWIJSVAKKEN

30

Onderwijsvak 1

15

Onderwijsvak 2

15

TOTAAL

50

MDT 2

ALGEMENE VORMING

0

Taal en communicatie

EVK

Levensbeschouwlijke vorming

EVK

PRAKTIJK 1

13

ONDERWIJSVAKKEN

30

Onderwijsvak 1

15

Onderwijsvak 2

15

TOTAAL

43

MDT 3

ALGEMENE VORMING

7

Taal en communicatie

4

Levensbeschouwlijke vorming

3

PRAKTIJK 1

EVK

ONDERWIJSVAKKEN

30

Onderwijsvak 1

15

Onderwijsvak 2

15

TOTAAL

37

Leraar

MDT 4

ALGEMENE VORMING

EVK

Taal en communicatie

EVK

Levensbeschouwlijke vorming

EVK

PRAKTIJK 1

EVK

ONDERWIJSVAKKEN

30

Onderwijsvak 1

15

Onderwijsvak 2

15

TOTAAL

30

MDT 5

ALGEMENE VORMING

EVK

Taal en communicatie

EVK

Levensbeschouwlijke vorming

EVK

PRAKTIJK 1

EVK

ONDERWIJSVAKKEN

15

Onderwijsvak 1

15

Onderwijsvak 2

n.v.t.

TOTAAL

15

Jaar 2

Geen leraar

Leraar

MDT 1

MDT 2

MDT 3

MDT 4

MDT 5

ALGEMENE VORMIG

13

10

6

1

1

Digitale geletterdheid

3

EVK

3

EVK

EVK

Pedagogisch-didactische leerlijn

7

7

EVK

EVK

EVK

Reflectief leren

3

3

3

1

1

PRAKTIJK 2

8

8

8

14

7

ONDERWIJSVAKKEN

26

26

26

26

13

Onderwijsvak 1

13

13

13

13

13

Onderwijsvak 2

13

13

13

13

n.v.t.

TOTAAL

47

44

40

41

21

Geen leraar

MDT 1

ALGEMENE VORMIG

13

Digitale geletterdheid

3

Pedagogisch-didactische leerlijn

7

Reflectief leren

3

PRAKTIJK 2

8

ONDERWIJSVAKKEN

26

Onderwijsvak 1

13

Onderwijsvak 2

13

TOTAAL

47

MDT 2

ALGEMENE VORMIG

10

Digitale geletterdheid

EVK

Pedagogisch-didactische leerlijn

7

Reflectief leren

3

PRAKTIJK 2

8

ONDERWIJSVAKKEN

26

Onderwijsvak 1

13

Onderwijsvak 2

13

TOTAAL

44

MDT 3

ALGEMENE VORMIG

6

Digitale geletterdheid

3

Pedagogisch-didactische leerlijn

EVK

Reflectief leren

3

PRAKTIJK 2

8

ONDERWIJSVAKKEN

26

Onderwijsvak 1

13

Onderwijsvak 2

13

TOTAAL

40

Leraar

MDT 4

ALGEMENE VORMIG

1

Digitale geletterdheid

EVK

Pedagogisch-didactische leerlijn

EVK

Reflectief leren

1

PRAKTIJK 2

14

ONDERWIJSVAKKEN

26

Onderwijsvak 1

13

Onderwijsvak 2

13

TOTAAL

41

MDT 5

ALGEMENE VORMIG

1

Digitale geletterdheid

EVK

Pedagogisch-didactische leerlijn

EVK

Reflectief leren

1

PRAKTIJK 2

7

ONDERWIJSVAKKEN

13

Onderwijsvak 1

13

Onderwijsvak 2

n.v.t.

TOTAAL

21

Jaar 3

Geen leraar

Leraar

MDT 1

MDT 2

MDT 3

MDT 4

MDT 5

ALGEMENE VORMIG

18

10

18

3

3

Taal en maatschappelijke geletterdheid

5

EVK

5

EVK

EVK

Pedagogisch-didactische leerlijn

10

10

10

EVK

EVK

Reflectief leren

3

3

3

3

3

PRAKTIJK 3

8

8

8

10

5

ONDERWIJSVAKKEN

18

18

18

12

6

Onderwijsvak 1

9

9

9

6

6

Onderwijsvak 2

9

9

9

6

n.v.t.

TOTAAL

44

39

44

25

14

Geen leraar

MDT 1

ALGEMENE VORMIG

18

Taal en maatschappelijke geletterdheid

5

Pedagogisch-didactische leerlijn

10

Reflectief leren

3

PRAKTIJK 3

8

ONDERWIJSVAKKEN

18

Onderwijsvak 1

9

Onderwijsvak 2

9

TOTAAL

44

MDT 2

ALGEMENE VORMIG

10

Taal en maatschappelijke geletterdheid

EVK

Pedagogisch-didactische leerlijn

10

Reflectief leren

3

PRAKTIJK 3

8

ONDERWIJSVAKKEN

18

Onderwijsvak 1

9

Onderwijsvak 2

9

TOTAAL

39

MDT 3

ALGEMENE VORMIG

18

Taal en maatschappelijke geletterdheid

5

Pedagogisch-didactische leerlijn

10

Reflectief leren

3

PRAKTIJK 3

8

ONDERWIJSVAKKEN

18

Onderwijsvak 1

9

Onderwijsvak 2

9

TOTAAL

44

Leraar

MDT 4

ALGEMENE VORMIG

3

Taal en maatschappelijke geletterdheid

EVK

Pedagogisch-didactische leerlijn

EVK

Reflectief leren

3

PRAKTIJK 3

10

ONDERWIJSVAKKEN

12

Onderwijsvak 1

6

Onderwijsvak 2

6

TOTAAL

25

MDT 5

ALGEMENE VORMIG

3

Taal en maatschappelijke geletterdheid

EVK

Pedagogisch-didactische leerlijn

EVK

Reflectief leren

3

PRAKTIJK 3

5

ONDERWIJSVAKKEN

6

Onderwijsvak 1

6

Onderwijsvak 2

n.v.t.

TOTAAL

14

Jaar 4

Geen leraar

Leraar

MDT 1

MDT 2

MDT 3

MDT 4

MDT 5

ALGEMENE VORMING

20

14

15

EVK

EVK

Bachelorproef

6

EVK

6

EVK

EVK

Pedagogisch-didactische leerlijn

11

11

EVK

EVK

EVK

Reflectief leren

3

3

3

EVK

EVK

PRAKTIJK 4

19

19

19

EVK

EVK

TOTAAL

39

33

34

0

0

Geen leraar

MDT 1

ALGEMENE VORMING

20

Bachelorproef

6

Pedagogisch-didactische leerlijn

11

Reflectief leren

3

PRAKTIJK 4

19

TOTAAL

39

MDT 2

ALGEMENE VORMING

14

Bachelorproef

EVK

Pedagogisch-didactische leerlijn

11

Reflectief leren

3

PRAKTIJK 4

19

TOTAAL

33

MDT 3

ALGEMENE VORMING

15

Bachelorproef

6

Pedagogisch-didactische leerlijn

EVK

Reflectief leren

3

PRAKTIJK 4

19

TOTAAL

34

Leraar

MDT 4

ALGEMENE VORMING

EVK

Bachelorproef

EVK

Pedagogisch-didactische leerlijn

EVK

Reflectief leren

EVK

PRAKTIJK 4

EVK

TOTAAL

0

MDT 5

ALGEMENE VORMING

EVK

Bachelorproef

EVK

Pedagogisch-didactische leerlijn

EVK

Reflectief leren

EVK

PRAKTIJK 4

EVK

TOTAAL

0

Wil je het huidige programma in detail bekijken? Alle doelstellingen, opleidingsonderdelen, studiepunten en andere info van de onderwijsvakken en algemene vorming staan online.

Handig om te weten

Leren in de opleiding

Het avondtraject zet in op de integratie van vakkennis en pedagogische achtergronden, vakdidactiek en oefenen op de stageplek. Lectoren begeleiden je zeer intensief in dit leerproces. Lessen krijg je in kleine groepen. Zo is er ruimte om te leren van en aan elkaar via o.a. micro-teachings en intervisies.

Wil je een gratis les bijwonen? Dat kan! Neem contact op om een lesmoment in te plannen.

Praktijk in de stageschool

Van oktober tot april leer je al doende via werkplekleren. In mei loop je nog een korte stage. Zo ben je een heel jaar aan één school verbonden en word je individueel gecoacht op je stageplaats.  Je kiest zelf een praktijkschool. Als je al lesgeeft in het onderwijsvak dat je wilt volgen, kan je deze werkuren inzetten als praktijkuren voor je opleiding onder bepaalde voorwaarden. Dat is een echte win-win!

Intakegesprek

Wil je starten aan deze opleiding? Dan maak je een afspraak voor een intakegesprek of kom je langs op één van onze infodagen. Tijdens dit persoonlijk gesprek gaan we dieper in op jouw vragen, verwachtingen en trajectmogelijkheden.

Toetsen

Voor je onderwijsvak(ken) naar keuze leg je ook een niet-bindende vakgebonden instaptoets af. Deze toets is digitaal, vereist geen voorbereiding en dient als uitgangspunt voor het intakegesprek in functie van een succesvolle studiekeuze. Daarnaast is er ook nog de verplichte niet-bindende instaptoets van de Vlhora.

Ik heb me nooit gewoon maar een student gevoeld. Ik voelde me eerder deel van een onderwijsfamilie waar men mij uitdaagde professioneel te groeien terwijl men zorgvuldig waakte over mijn welbevinden en draagkracht. Dat maakt voor mij de avondopleiding tot een succesverhaal.

Bianca Drijkoningen

Campus Diepenbeek

Secundair Onderwijs Avondonderwijs Diepenbeek, iets voor jou?

Opleiding te volgen op
Eerstvolgende infodag
Steven Verjans
Opleidingsverantwoordelijke (Limburg)
Nick Goemaere
Opleidingsverantwoordelijke (Limburg)