Relatie onderwijs-onderzoek-dienstverlening | UCLL
Vanuit de beschrijving van de doelen is er een weldoordachte leerlijn opgebouwd waarbij onderzoeksvaardigheden in elke opleidingsfase aan de orde zijn

Feedbackrapport thematische kwaliteitsbewaking, PBA Verpleegkunde, maart 2016

Omschrijving van de relatie tussen onderwijs-onderzoek-dienstverlening

VODO UCLL

Binnen UCLL zijn onderwijsonderzoek en dienstverlening onlosmakelijk met elkaar verbonden  en voeden, ondersteunen, inspireren  en versterken elkaar: we spreken dan ook van de vervlechting tussen onderzoek-dienstverlening en onderwijs (VODO).  Het gaat om het streven naar permanente innovatie van de onderwijspraktijk, het praktijkgericht onderzoek en de dienstverlening en dit in nauwe relatie tot en samenwerking met het werkveld en de kennisinstellingen

Zoals aangegeven in 2.2 Hogeschool voor en door Moving Minds, vormt het Moving Minds DNA het richtinggevend referentiekader om onze studenten op te leiden tot Moving Minds. Zowel in de bouwstenen als de ontwerpprincipes van onze onderwijsvisie staat VODO centraal

  • Eén van de bouwstenen waartoe we studenten willen opleiden, is probleemoplossend/onderzoekend vermogen. Initieel werd deze bouwsteen enkel geformuleerd als onderzoekend vermogen aangezien UCLL toen enkel bachelor- en banaba-opleidingen inrichtte. Recent hertaalden we deze bouwsteen naar de huidige formulering opdat deze ook geldt voor onze graduaatsopleidingen. Het gaat dan om het vermogen om authentieke vragen of uitdagingen uit de beroepscontext methodisch te beantwoorden zodat ze leiden tot relevante en creatieve oplossingen, verbeteringen en/of kennis. Dit betekent dat studenten een groeiproces doormaken in de ontwikkeling van informatie-, onderzoeks- en dienstverleningscompetenties. Deze competenties maken deel uit van de evaluatie van de student. Al onze studenten komen tot probleemoplossend vermogen, professionele bachelor studenten komen tot onderzoekend vermogen.
  • Eén van de ontwerpprincipes om ons onderwijs vorm te geven, is onderzoekend en/of dienstverlenend leren. Onderzoekend leren is een vorm van onderwijs waarbij studenten onderzoeksvragen (leren) formuleren en deze trachten te beantwoorden volgens de principes van wetenschappelijk onderzoek. Dienstverlenend leren is een onderwijsvorm waarbij studenten activiteiten doen die de maatschappij vooruithelpen. Het gaat om leren op basis van contact en dienstbaarheid aan de gemeenschap.

    Een belangrijk voorbeeld hiervan binnen UCLL is Service Learning. Al onze studenten kunnen aan dienstverlenend leren doen, enkel onze professionele bachelors doen aan onderzoekend leren.

Ook in het Moving Minds profiel voor lectoren expliciteren we dat medewerkers innovatieve netwerkers zijn die gericht zijn op vernieuwingverbetering en/of ontwikkeling van de opleiding samen met het team en het brede professionele netwerk er rond. Ze zoeken naar diverse vormen van samenwerking met het werkveld en toetsen hun onderwijspraktijk af aan nieuwe ontwikkelingen. Ze nemen samen met anderen (teams, professioneel netwerk) verantwoordelijkheid op voor verbetering en innovatie van de beroepspraktijk / vakgebied zowel in de hogeschool als daarbuiten en gaan hierbij creatief en probleemoplossend te werk. Als inspirerende professionals kennen ze de ‘state of the art’ van het inhoudelijk domein van opleidingsonderdelen waarin ze betrokken zijn en actualiseren eigen kennis.

 

Een verantwoordelijkheid van iedereen

De UCLL-Mobiusring dient als beeld voor VODO@UCLL en toont de verschillende entiteiten en actoren in onze hogeschool die elkaar telkens weer opnieuw versterken. De ring draait pas als de verschillende actoren afgestemd zijn en op elkaar inhaken. 

Sinds Moving Forward kiest UCLL voor drie gelijkwaardige clusters met een eigen beleidsteam (Onderwijs & Studenten, Research & Expertise en Ondersteuning). Deze clusters zorgen voor kwaliteitsvolle ondersteuning van de opleidingen vanuit de specifieke expertises rond onderwijs en/of studenten en onderzoek en dienstverlening (bv. projectadviseurs ondersteunen bij het uitwerken van projectaanvragen voor verschillende subsidiekanalen (waaronder ook voorsprongfondsdossiers, Erasmus + projecten, …), een adviseur valorisatie ondersteunt valorisatietrajecten, management assistenten ondersteunen op vlak van onderzoeksadministratie, …).

De opleidingen staan centraal. Ze zijn zelf verantwoordelijk om het onderwijs- en studentenbeleid van hun opleiding te bepalen, binnen de beleidskaders van UCLL, en geven mee input voor het UCLL-beleid. De opleidingen worden georganiseerd in vijf programma's en worden aangestuurd door een programmadirecteur. Aangezien deze programmadirecteurs lid zijn van het Directieteam, krijgt het onderwijs hierin een centrale plaats. Onderzoek en dienstverlening werd sinds Moving Forward een aparte entiteit (R&E) zowel financieel als beleidsmatig, opdat het nog aan kracht en zichtbaarheid kon winnen. Door het als aparte entiteit te organiseren, kon R&E een motor worden voor innovatie, zowel intern als extern. Op die manier realiseren we een sterkere gerichtheid op de buitenwereld waardoor we gerichter kunnen inspelen op regionale prioriteiten, sterkere netwerken kunnen uitbouwen en aan gerichte expertise-opbouw kunnen doen waardoor we een extra meerwaarde realiseren voor onze opleidingen en studenten. Sinds Moving Forward is via de directeur R&E  ook deze cluster vertegenwoordigd in het Directieteam. Het is in het samenspel van de twee clusters O&S en R&E dat VODO, in samenwerking met het werkveld, concreet vorm krijgt. Het samenspel van deze twee clusters kan nog systematischer, willen we het VODO-verhaal krachtiger maken (zie verder).

De relatie onderwijs-onderzoek-dienstverlening in onze visie en strategie (PLAN)

UCLL visie en strategisch plan

UCLL formuleerde negen visiedomeinen. Zowel voor onderwijs, als voor onderzoek en dienstverlening staat VODO centraal in onze visie:

  • 'Opleiden tot Moving Minds': “Opleidingen steunen en voeden de nieuwsgierigheid, de onderzoekende en kritische geest, de leergierigheid en de creativiteit van studenten".
  • 'Samen kennis creëren en delen': "We integreren praktijkgericht onderzoek in het onderwijs. Op deze wijze geven we studenten de onderzoekende attitude en nieuwsgierigheid van een Moving Mind mee. We zetten in op onderzoek en dienstverlening gericht op duurzame innovatie en op maatschappelijk relevante output voor de (EU)regio én voor de wereld".

Deze visie wordt geconcretiseerd door middel van een aantal doelstellingen onder de strategische prioriteiten 'succesverhalen stimuleren' en 'regionaal co-creëren':

Moving Minds DNA is zichtbaar aanwezig in UCLL
Openvouwen
Research & Expertise heeft een duidelijke meerwaarde voor ons onderwijs en de maatschappij
Openvouwen
UCLL bouwt een stevig aanbod voor levenslang leren uit
Openvouwen

Beleidsplannen domeinen en opleidingen

Om deze visie en strategische prioriteiten te realiseren, zijn zowel in de beleidsplannen van de domeinen O&S en R&E als in tal van beleidsplannen van de opleidingen doelstellingen en acties opgenomen rond VODO en hoe dit het aanbod van levenslang leren voedt.

Beleidsplan domein O&S
Openvouwen
Beleidsplan domein R&E
Openvouwen
Beleidsplannen opleidingen
Openvouwen

Uitrol beleid m.b.t. relatie onderwijs-onderzoek-dienstverlening (DO)

Opleiden tot probleemoplossend/onderzoekend vermogen

In overeenstemming met de Vlaamse Kwalificatiestructuur (VKS) leiden we al onze graduaatsstudenten op tot probleemoplossend vermogen. Onze professionele bachelor studenten leiden we op tot onderzoekend vermogen. Vertrekkend van de visie op het beroep waartoe men opleidt en hoe men de beroepspraktijk kan verbeteren, bepalen opleidingen welke visie op onderzoek en dienstverlening men dient te hanteren. In een tweede stap bepalen opleidingen welke attitude, vaardigheden en kennis studenten nodig hebben om dit te realiseren. Als derde stap bepalen ze op welke wijze dit alles best aangeboden wordt in de opleiding

Hieronder geven we voor elk programma één voorbeeld van hoe probleemoplossend/onderzoekend vermogen onderdeel is van de leerresultaten waarnaar opleidingen toewerken én één voorbeeld van hoe opleidingen hun curriculum en onderwijsleeromgeving inrichten om studenten op te leiden volgens het ontwerpprincipe onderzoekend of dienstverlenend leren. 

Probleemoplossend/onderzoekend vermogen binnen de leerresultaten
Openvouwen
Opleiden via het ontwerpprincipe ‘onderzoekend of dienstverlenend leren'
Openvouwen

De opleidingen kunnen voor de uitbouw hiervan terecht voor ondersteuning bij hun partners Onderwijs. Er zijn ook ondersteunende instrumenten en tools ter beschikking, zoals een stappenplan voor studenten die onderzoek uitvoeren, met bijhorend draaiboek voor lectoren om hen een overzicht te bieden van verschillende juridische, wettelijke en ethische aspecten waarmee rekening gehouden moet worden wanneer studenten onderzoek uitvoeren. Vanuit de leercentra zetten hogeschoolbrede experten rond informatievaardigheden acties op ter versterking van onderzoekend vermogen (bv. gastcolleges van medewerkers uit de leercentra in enkele opleidingsonderdelen  rond informatie-vaardigheden, hogeschoolbreed opleidingsaanbod informatievaardigheden voor personeel op intranet UCLL, Toledo-community Media Go rond informatie- en onderzoeksvaardigheden).

Om studenten te begeleiden in het verwerven van dit onderzoekend/probleemoplossend vermogen heeft elke opleiding een team van onderzoekscompetente lectoren (zie profiel lector). In vacatures en bij aanwerving is er aandacht voor de onderzoekscompetenties van lectoren. Tevens is er binnen het interne professionalisering een aanbod rond het versterken van onderzoekscompetenties.

Acties gericht op betere samenwerking R&E - onderwijs

Van bij de eerste denkoefeningen over de nieuwe organisatiestructuur, vormde de verbinding tussen de cluster R&E en de cluster Onderwijs & Studenten een bijzonder aandachtspunt. Om die reden werden van bij aanvang enkele zaken geïnstalleerd om de samenwerking tussen opleidingen en R&E te faciliteren.

Inzetten op gedeelde aanstellingen onderwijs-onderzoek-dienstverlening
Openvouwen
Ingebouwde dwarsverbanden in de organisatiestructuur
Openvouwen
Aandacht voor VODO binnen de flows en procedures van R&E
Openvouwen
Verbinding zoeken
Openvouwen

VODO versterkt onderwijs en R&E

In onze missie stellen we dat onderwijs, praktijkgericht onderzoek en dienstverlening een krachtig en creatief samenspel zijn tussen studenten, medewerkers, werkveld en samenleving. Zoals reeds aangegeven in de reflectie over onze organisatie is het net in het systematisch samenspel van de clusters Onderwijs en Studenten en R&E dat we nog stappen te zetten hebben om gezamenlijk het VODO-verhaal te realiseren. Dit neemt niet weg dat door R&E als aparte entiteit te structureren de kracht en zichtbaarheid ervan vergroot is en volop ingezet is op een versterking van de eigen werking. Momenteel is R&E een sterke entiteit geworden die de decretale opdracht rond praktijkgericht onderzoek en maatschappelijke dienstverlening realiseert. Deze versterking van R&E versterkt ook ons onderwijs. Hieronder geven we enkele good practices :

Infrastructuur
Openvouwen
Inzet van interne experts
Openvouwen
Innovatief opleidingsaanbod voor onze studenten
Openvouwen

Ook voor ons onderzoek en onze dienstverlening is het een meerwaarde om ingebed te zijn in onze hogeschool. Al onze opleidingen hebben nauwe contacten met het werkveld om op die manier hun studenten veel praktijkgerichte leerkansen te bieden. Lectoren die lesgeven in onze opleidingen zijn op de hoogte van de nieuwe ontwikkelingen in hun werkveld en staan zelf vaak nog met één been in de praktijk. Dit maakt dat actuele thema’s en vragen binnen het werkveld opgepikt worden en aanleiding kunnen geven tot concrete onderzoeks- en dienstverleningsprojecten. Door de vele studenten die in de praktijk stage of werkplekleren doen, is het ook eenvoudiger om het werkveld effectief te betrekken in lopende onderzoeksprojecten. De samenwerking met studenten in concrete projecten biedt onze onderzoekers ook vaak een nieuwe, creatieve blik en aanpak die tot mooie resultaten leidt. Tot slot biedt de inbedding binnen de hogeschool onze onderzoekers mooie valorisatiekansen door rechtstreeks de nieuwe professionals van morgen te bereiken, die op hun beurt deze up-to-date kennis en vaardigheden kunnen binnen brengen in het werkveld.

Check uitrol relatie onderwijs-onderzoek-dienstverlening (CHECK)

De vervlechting onderwijs-onderzoek-dienstverlening (VODO) werd in academiejaar 2015-2016 als eerste thema geselecteerd voor de thematische kwaliteitsbewaking. Elke opleiding maakte aan de hand van een kader een analyse van de stand van zaken van de implementatie van VODO in de opleiding. Deze analyses werden voorgelegd aan externe experten. Deze experten formuleerden per opleiding feedback, detecteerden good practices en formuleerden aandachtspunten. Voor elk van de opleidingen werd een feedbackrapport opgesteld waarin globale conclusies, good practices en specifieke feedback per opleiding zijn opgenomen. In het academiejaar 2016-2017 werd tijd genomen voor opvolging van het thema VODO. Elke opleiding ging aan de slag met de feedback van de experten. 

Opleidingen krijgen nog steeds feedback over VODO via de bevraging van studenten en lectoren. (De laatste afname vond plaats in academiejaar 2021-2022).

  • Met betrekking tot het beoogde doel om studenten op te leiden tot probleemoplossend/onderzoekend vermogen, stellen we vast dat:
    • 66% van de studenten aangeeft dat ze tijdens de opleiding leren om problemen uit de beroepscontext op te lossen op basis van een kritische analyse.
    • 69% van de studenten aangeeft dat ze tijdens de opleiding leren om informatie gericht te zoeken en te gebruiken.
  • Met betrekking tot de vormgeving van het curriculum en de onderwijsleeromgeving volgens het ontwerpprincipe onderzoekend/dienstverlenend leren, stellen we vast dat:
    • 47% van de studenten aangeeft dat de opleiding hen betrekt bij onderzoek en/of dienstverlening.
    • 59% van de studenten aangeeft dat de opleiding voldoende aandacht besteedt aan inzichten vanuit recent wetenschappelijk onderzoek.
    • 26% van de studenten aangeeft dat ze kansen krijgt om samen te leren van en met medewerkers die onderzoeks- of dienstverleningsprojecten uitvoeren.

Via de instellingsbevraging (academiejaar 2021-2022) kregen we specifiek feedback over de samenwerking tussen R&E en onderwijs. 46% van de medewerkers gaf aan dat er in beperkte mate samenwerking is tussen opleidingen en expertisecentra. Het te weinig op de hoogte zijn van de verschillende expertises en projecten bleek hierin een belangrijke factor te zijn. Ondanks de acties om samenwerking tussen R&E en onderwijs te bevorderen en de vele mooie voorbeelden van hoe opleidingen en expertisecentra samenwerken om beter onderwijs én beter onderzoek en dienstverlening te doen voor het werkveld, stellen we vast dat een systematische aanpak voor een samenwerkend model waarin samen gedacht, gebouwd en gecreëerd wordt momenteel nog ontbreekt.

Uit de registraties van R&E blijkt wel dat de ambitie om een koppositie te realiseren in het Vlaamse hogescholenlandschap op gebied van aantal  onderzoeks- en dienstverleningsprojecten gerealiseerd wordt. Dit biedt (zoals hierboven geschetst) veel kansen om VODO te versterken.

Opvolging uitrol relatie onderwijs-onderzoek-dienstverlening (ACT)

Opvolging op UCLL-niveau

Op niveau van UCLL worden via het opvolgdocument strategische prioriteiten de vorderingen met betrekking tot de doelstellingen die verband houden met VODO in kaart gebracht.

Via de afstemmings- en managementgesprekken van het domein Onderwijs & Studenten en het domein Research & Expertise worden de beleidsdoelstellingen rond VODO op UCLL-niveau opgevolgd. Voor elk van deze domeinen werden afspraken geformuleerd met betrekking tot VODO. Op deze manier garanderen we dat beide domeinen verder aan de slag gaan met vervlechting onderzoek-dienstverlening-onderwijs en worden hun vorderingen op UCLL-niveau opgevolgd.

Afspraken over VODO na afstemmingsgesprekken
Openvouwen
Afspraken over VODO na managementgesprekken
Openvouwen

Dat opleidingen en expertisecentra te weinig systematisch werk maken van vervlechting werd bovendien benoemd in de globale synthese waarbij beslist werd om de visie op VODO te expliciteren om op basis daarvan de randvoorwaarden te herbekijken. Via de afspraken na de managementgesprekken en via opvolging van de acties naar aanleiding van de globale synthese wordt er momenteel sterk ingezet op verbeteracties met betrekking tot VODO (zie hieronder).

Opvolging op opleidingsniveau

Voor opleidingen die doelstellingen in verband met VODO opgenomen hebben in hun beleidsplan, worden deze jaarlijks opgevolgd via de interne stand van zaken. Bovendien komen deze aan bod tijdens de afstemmings- en managementgesprekken. We stellen vast dat rond dit thema zelden afspraken geformuleerd worden. Slechts voor drie opleidingen werden er afspraken geformuleerd na het managementgesprek (2022):

  • Het opzetten van een meer structurele samenwerking met R&E wordt deze beleidsperiode nog opgestart (PBA Bedrijfsmanagement).
  • De mogelijkheden van generatieve artificiële intelligentie die een uitdaging en meerwaarde betekenen voor de opleiding, waarbij de kritische houding van studenten wordt versterkt, worden opgevolgd en stelselmatig geïntegreerd in het curriculum. De expertise van R&E kan hierbij zinvol gebruikt worden. Het topic kan een hefboom zijn om de samenwerking te intensifiëren (PBA Organisatie en Management).
  • De opleidingen nemen het initiatief om de verbinding tussen de opleidingen en R&E te versterken (Banaba's Lerarenopleiding).

Reflectie

Waar zijn we trots op?

Door R&E als een aparte entiteit te positioneren hebben we de ambitie van koploper te zijn in het Vlaamse hogescholenlandschap op gebied van aantal onderzoeks- en dienstverleningsprojecten gerealiseerd. Binnen onze opleidingen hebben we al heel wat acties waaruit de wisselwerking tussen onderwijs, onderzoek en dienstverlening blijkt. Uit de opleidingsbevraging blijkt ook dat we onze ambitie om onze studenten op te leiden tot onderzoekend/probleemoplossend vermogen hebben gerealiseerd.

Aandachtspunten

Lopende verbeteracties met betrekking tot VODO

In het OSB-team loopt momenteel een denkoefening om de visie over VODO te actualiseren en op basis hiervan de te bereiken doelen met betrekking tot VODO opnieuw scherp te stellen. Hierbij wil UCLL niet alsmaar meer onderzoek waarin studenten en lectoren betrokken zijn, maar richt VODO zich in eerste instantie op een verhoogde kwaliteit van het professioneel handelen van onze afgestudeerden; zij moeten in staat zijn om volgens de evidentie vanuit hun domein te handelen en mee te werken aan de evidentie van het beroepshandelen in te toekomst. Het is vanuit deze visie dat de POC’s, expertisecentra en beleidsteams R&E en O&S zullen samenwerken. De opleidingsverantwoordelijken met teamrol VODO zullen een belangrijke rol spelen in beleidsvoorbereidend werk en de professionalisering van hun team.

3N model

Binnen het beleidsteam R&E liep de afgelopen maanden een denkoefening rond de reorganisatie van deze entiteit. In het nieuwe organisatiemodel wordt zowel op niveau van de dienst R&E als op niveau van elk expertisecentrum een onderscheid gemaakt tussen de Nucleus (d.i. een vaste kern van activiteiten/thema's waarop ingezet wordt), de Nexus (d.i. activiteiten/thema's waarop in kader van beleidskeuzes voor een bepaalde periode ingezet wordt) en de Novus (d.i. ruimte voor experimenten, nieuwe ideeën). Financieel zullen eerst de activiteiten/thema's in de Nucleus en Nexus gegarandeerd worden, de buitenste schil van de Novus groeit of krimpt samen met de evolutie van de financiële middelen. Dit nieuw model werd door het Directieteam bekrachtigd op 8 januari 2024.

Dit nieuw organisatiemodel komt tegemoet aan heel wat van de uitdagingen rond VODO. De thema's die tot de Nucleus van elk expertisecentrum zullen behoren worden bepaald in onderlinge afstemming tussen R&E, de opleidingen (via de programma's) en de beleidsteams O&S en Ondersteuning, met input vanuit het werkveld. In de periode oktober 2023 - januari 2024 liep een consultatieronde die leidde tot een longlist van thema's. In maart 2024 worden gezamenlijk de thema's geconsolideerd. 

Bovendien voorziet R&E binnen de Nucleus een vaste witruimte voor:

  • Onderwijsonderzoeksprojecten. Op deze manier kan vanuit O&S de vraag komen om deze middelen in te zetten voor projecten ter versterking van ons onderwijs- en studentenbeleid.
  • Strategische projecten. Op deze manier kan vanuit de hogeschool de vraag komen om deze middelen in te zetten voor projecten ter versterking van de uitrol van de huidige en nieuwe strategische prioriteiten.

Lopende verbeteracties met betrekking tot levenslang leren

Hogeschool UCLL is erg actief in de ontwikkeling van beleid, en in het opzetten van experimenten m.b.t. Levenslang Leren (LLL). De hogeschool volgt in haar definitie grotendeels de definitie die de Associatie KU Leuven hiervoor hanteert. Deze definitie beschrijft LLL als een ruime waaier qua aanbod en vorm. De zogenaamde ‘navormingen’ die traditioneel aangeboden worden vanuit de expertisecentra binnen R&E, zijn hiervan slechts één onderdeel. Zij worden aangevuld met grotere leereenheden zoals postgraduaten, microcredentials, werktrajecten, …. Deze bundeling van LLL activiteiten is de laatste jaren sterk in volume en aantrekkingskracht toegenomen, mede dankzij de inspanningen binnen het Voorsprongfonds. Dat Voorsprongfonds bood UCLL ook de kans om het beleid rond LLL aan te scherpen. Die ontwikkeling, alsook een check van de strategische prioriteiten i.v.m. LLL brachten het Directieteam er toe om een structurele stap te zetten in de uitbouw van LLL. Het Directieteam koos voor een structuur waarbij alle LLL activiteiten op korte termijn gebundeld zullen worden binnen R&E. We willen hiermee helderheid creëren rond het businessmodel van deze activiteiten, externe strategische partners beter kunnen bedienen, en vooral ook de inhoudelijke afstemming verhogen tussen spelers die eenzelfde thema opnemen. De eerste stap in deze structuurwijziging is de aanstelling van een coördinator Levenslang Leren die begin 2024 van start gaat.

Ambities naar de toekomst

Er wordt stevig werk gemaakt om de samenwerking tussen R&E en onderwijs te versterken en met alle actoren VODO te realiseren. Hiermee zetten we in UCLL alles in de steigers om in het nieuwe strategisch plan verder in te zetten op VODO om elk team zich te laten inspireren door onderzoek om de eigen praktijk vorm te geven.

Illustraties uit onze opleidingen

Hieronder geven drie opleidingen meer inzicht in hoe ze vorm geven aan de relatie onderwijs-onderzoek-dienstverlening. We kozen voor een focus op de beleidsaccenten die de opleidingen tijdens deze beleidsperiode leggen (met informatie over hun plan, do, check en act). De documenten omvatten dus geen volledige omschrijving van dit thema binnen deze opleidingen.

Terug naar overzicht aanvullende informatie